حملات سایبری به اپراتورهای موبایل

حملات سایبری به اپراتورهای موبایل در سراسر دنیا احتمالا توسط چین مدیریت می‌شوند

بر اساس یافته‌های شرکت امنیتی Cybereason، یک گروه هکری با پشتیبانی از دولت کشور چین، پشت پرده یکی از گسترده‌ای حملات سایبری به اپراتورهای موبایل تا امروز قرار دارد.

بر اساس جدیدترین گزارش شرکت امنیتی Cybereason، طی هفت سال اخیر، هکرها موفق شده‌اند با نفوذ به شبکه‌های موبایل بیش از ده اپراتور در سراسر دنیا، اطلاعاتی از تماس‌های تلفنی حدود بیست فرد مشخص به دست بیاورند. این اطلاعات شامل تاریخ و ساعت برقراری تماس‌ها، موقعیت جغرافیایی دو طرف تماس و دیگر اطلاعات جزئی مربوط به طرفین تماس‌ها بوده است.

این حمله گسترده که اجرای آن از سال 2012 آغاز شده است، با نام Operation Soft Cell شناخته شده و شرکت Cybereason اوایل سال میلادی جاری به وجود آن پی برد. اگرچه هدف هکرها به دست آوردن اطلاعاتی درباره جزئیات تماس‌های برقراری شده توسط افرادی خاص بوده، اما یک سری نام کاربری و پسورد نیز به دستشان افتاده است. طبق گزارش جدید، هکرها همواره بعد از شک کردن اپراتورها به شنود شدن داده مشتریان خود توسط سرورهایی در خارج از سازمان، ماه‌ها بعد با استفاده از ابزار و تکنیک‌های جدید عملیات‌هایشان را از سر گرفته‌اند.

Cybereason عقیده دارد یک دولت پشت سر این حملات سایبری به اپراتورهای موبایل قرار دارد. شرکت، انگشت اتهام را به سمت کشور چین برده است. Cybereason حین تحققیقات خود به نام APT10 رسید که یک گروه هکری در ارتباط با وزارت امنیت ملی چین محسوب می‌شود.

اهداف حملات سایبری به اپراتورهای موبایل طی 7 سال اخیر

حملات سایبری به اپراتورهای موبایل

اما هدف این وزارتخانه از حملات سایبری به اپراتورهای موبایل چیست؟ منتشرکننده گزارش عقیده دارد وقتی کشوری یک سری حملات سایبری شبیه به Operation Soft Cell ترتیب می‌دهد، هدفی به غیر از کسب پول در سر داشته و اصلی‌ترین مقصود، کسب یک سری اطلاعات درباره مشتریان یک اپراتور خاص است. در بیشتر مواقع، دستیابی به یک سری اطلاعات درباره فردی یا افرادی خاص هدف اصلی به شمار می‌رود.

داده سرقت شده در جریان این حملات سایبری به اپراتورهای موبایل سبب شد هکرها به مقصد، زمان یک تماس، اطلاعاتی درباره دستگاه مورد استفاده برای برقراری تماس به همراه شماره مدل آن و مخصوصا موقعیت جغرافیایی دست پیدا کنند. به این ترتیب گروه هکری متوجه خواهد شد اهداف مورد نظرش، با چه افراد دیگری در ارتباط بوده و از چه دستگاه‌هایی برای برقراری تماس استفاده می‌کنند. پی بردن به مکان‌هایی که این اهداف به طور مرتب به آن‌ها مسافرت می‌کنند، جزو دیگر اطلاعات مهم کشف شده طی Operation Soft Cell به شمار می‌رود. به عقیده شرکت Cybereason، این دسته اطلاعات به منظور کسب اطلاعات کافی علیه سیاستمداران به منظور کشاندن آن‌ها پای میز محاکمه مورد استفاده قرار می‌گیرند.