بررسی رزبری پای 4

بررسی رزبری پای 4 ؛ کامپیوتری کوچک، قدرتمند و ارزان

رزبری پای 4 (Raspberry Pi 4) به تازگی با قیمتی یکسان با مدل قبلی اما مجهز به مشخصات فنی بسیار بالاتر معرفی شده است. در این مطلب قصد داریم به وسیله بررسی رزبری پای 4 بیشتر به قابلیت‌ها و ویژگی‌های‌ آن پی ببریم.

بنیاد رزبری پای به تازگی یک کامپیوتر کوچک جدید معرفی کرده است. اما آیا نیازی به ارتقا وجود دارد؟ آیا Raspberry Pi 4 در مقایسه با +Raspberry Pi 3B به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کرده یا سطح تغییرات آن جزئی است؟ در صورت نیاز به ارتقا، چقدر هزینه بیشتر باید پرداخت کنید؟

بررسی رزبری پای 4 نشان می‌دهد از زمان معرفی رزبری پای 2 که با تغییراتی اساسی در مقایسه با نسل قبلی خود همراه بود، این دومین مرتبه‌ای است که بنیاد توسعه‌دهنده این کامپیوترهای کوچک، یک مدل جدید را به میزان زیادی در مقایسه با قبل ارتقا داده است. نکته بسیار جالب درباره رزبری پای جدید، داشتن قیمت یکسان در مقایسه با مدل 3 بی پلاس با وجود داشتن قابلیت‌های به مراتب بیشتر نسبت به آن است!

ویدیوی بررسی رزبری پای 4

از مدت‌ها قبل انتظار داشتیم نسل چهارم کامپیوترهای کوچک بنیاد Raspberry Pi معرفی شود، اما تابستان امسال هرگز زمان مورد انتظار ما نبود. به همین دلیل با معرفی آن در روز بیست و چهارم ژوئن (سوم تیر) واقعا ذوق زده شدیم! تا امروز، بیشتر رزبری پای‌ها در ماه نوامبر (بهمن – اسفند) یا دیگر ماه‌های زمستانی رونمایی شده بودند.

بنیاد Raspberry Pi بعد از انتشار خبر رونمایی محصول جدید در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد این مدل همراه با لوازم جانبی تازه‌ای عرضه خواهد شد. بررسی رزبری پای 4 مشخص کرد با توجه به تغییر در برخی قسمت‌های سخت افزاری آن، مجبور به خرید برخی از این لوازم جانبی جدید خواهید بود.

خوشبختانه این مرتبه سه نسخه از یک رزبری پای وجود دارد. تنها تفاوت آن‌ها با یکدیگر میزان حافظه رم است. به منظور خرید نسخه مجهز به 1 گیگابایت رم، 2 گیگابایت رم و 4 گیگابایت رم باید به ترتیب 35 دلار، 45 دلار و 55 دلار پرداخت کنید. قیمت نسخه پایه با قیمت آخرین رزبری پای قبل از مدل 4 یعنی مدل 3 بی پلاس برابری می‌کند، در حالی که با در نظر گرفتن ارتقای دستگاه، چند ده دلار افزایش قیمت برای آن قابل قبول بود. پس حداقل از نظر قیمت، محدودیتی بابت ارتقا وجود نخواهد داشت.

بررسی مشخصات فنی رزبری پای 4

ارتقای قابلیت‌های سخت افزاری اصلی‌ترین دلیل تشویق شما برای مطالعه مطلب بررسی رزبری پای 4 و در ادامه خرید آن است. این کامپیوترهای کوچک بیش از آن چه تصور می‌کنید توانمند و کاربردی هستند، به همین دلیل گجت نیوز تصمیم گرفت طی یک سری آموزشی، به انتشار مطالبی درباره آن‌ها بپردازد. برای دسترسی به این مطالب می‌توانید به مطالب «مروری بر رزبری پای و کاربردهای آن» مراجعه کنید.

بررسی رزبری پای 4

تجربه 7 روز استفاده از رزبری پای به جای کامپیوتر شخصی نشان داد گستره وسیعی از کاربران می‌توانند سیستم‌ کامپیوتری دسکتاپ چند صد دلاری خود را با یک رزبری پای 35 دلاری جایگزین کنند. حال که رزبری پای 4 در مقایسه با قبل شدیدا ارتقا پیدا کرده است، می‌توان با خیال راحت به عنوان یک کامپیوتر خانگی روی آن حساب کرد. در ادامه به بررسی رزبری پای 4 از نظر مشخصات فنی می‌پردازیم:

  • پردازنده 4 هسته‌ای 64 بیتی مجهز به هسته‌های از نوع Cortex-A72 با معماری ARM با سرعت 1.5 گیگاهرتز
  • 1 گیگابایت / 2 گیگابایت / 4 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4
  • لن وایرلس آنبرد (دو بانده با پشتیبانی از استانداردهای 802.11 b/g/n/ac)
  • چیپ بلوتوث نسخه 5.0 با مصرف پایین انرژی
  • دو پورت یو اس بی 3.0 و دو درگاه یو اس بی 2.0
  • درگاه گیگابیت اترنت
  • هدر GPIO چهل پین
  • دو پورت میکرو اچ دی ام آی (پشتیبانی از دو نمایشگر 4K دارای نرخ پخش محتوای 60 فریم بر ثانیه به صورت همزمان)
  • امکان دیکد کردن (پخش) ویدیوهای دارای رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه
  • گرافیک OpenGL ES
  • درگاه نمایش DSI
  • درگاه دوربین CSI
  • درگاه ویدیویی و صوتی ترکیبی (جک صوتی 3.5 میلی‌متری)
  • درگاه کارت حافظه جانبی از نوع میکرو اس دی
  • شارژ از طریق درگاه یو اس بی C

در نگاه اول ممکن است میزان ارتقای رزبری پای 4 در مقایسه با مدل قبلی محسوس نباشد، اما با بررسی بیشتر به اعجاب این کامپیوتر کوچک پی خواهید برد.

بررسی جزئی مشخصات فنی رزبری پای 4

از نظر میزان کاربرد روزانه، وجود درگاه یو اس بی C برای انتقال انرژی به این کامپیوتر کوچک، مهم‌ترین ارتقا به شمار می‌رود. به این ترتیب اکنون می‌توان به شیوه‌ای کاراتر از طریق درگاه‌های یو اس بی به دیگر دستگاه‌های متصل به رزبری پای نیرورسانی کرد. به لطف وجود دو درگاه یو اس بی 3.0 و دو پورت یو اس بی 2.0 می‌توان دستگاه‌های متعددی را به رزبری پای 4 بدون نگرانی از عدم تامین انرژی کافی برای آن‌ها متصل کرد.

پورت یو اس بی C مدل جدید رزبری پای از استاندارد OTG نیز پشتیبانی می‌کند، در نتیجه می‌توان به منظور دسترسی به دستگاه به صورت لوکال، آن را به طور مستقیم به درگاه یو اس بی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود وصل کرد.

بررسی رزبری پای 4

در مدل‌های قبلی دارای لن آنبرد، پورت اترنت روی هاب یو اس بی قرار داشت. به همین دلیل سرعت درگاه در جابه‌جایی داده کاهش پیدا می‌کرد. بررسی رزبری پای 4 نشان می‌دهد استفاده از درگاه گیگابیت اترنت در آن تاثیر بسیار زیادی در نحوه به کار‌گیری این وسیله در شبکه‌های کامپیوتری خواهد داشت. همانند چند مدل اخیر، در اینجا نیز بدون نیاز به خرید یک دستگاه جانبی، امکان اتصال به شبکه‌های بی‌سیم وجود دارد. پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5.0 نشان می‌دهد رزبری پای 4 از نظر اتصالات وایرلس در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

در رزبری پای 4 از یک پردازنده جدید استفاده شده است. پردازنده 4 هسته‌ای و 64 بیتی آن روی تراشه BCM2837 سوار شده است. هسته‌ها از نوع Cortex-A72 بوده و فرکانس کاری هر یک می‌تواند تا حداکثر 1.5 گیگاهرتز برسد. این در حالی است که با وجود نزدیک بودن فرکانس کاری پردازنده مدل قبلی (1.4 گیگاهرتز)، نوع هسته‌های آن Cortex-A53 بود. با توجه به این تغییر انتظار می‌رود عملکرد رزبری پای 4 در مقایسه با مدل 3 بی پلاس حدود سه برابر افزایش پیدا کند!

از اهمیت استفاده از حافظه رم LPDDR4 در مقایسه با LPDDR2 نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. LPDDR4 در مقایسه با LPDDR3 پیشرفتی بسیار مهم محسوب می‌شود. حال با در نظر گرفتن نوع حافظه اصلی به کار رفته در آخرین رزبری پای پیش از مدل 4 می‌توان تصور کرد عملکرد مدل جدید تا چه اندازه افزایش پیدا کرده است. شدیدا دوست داریم با عرضه و فراهم شدن امکان خرید Raspberry Pi 4، عملکرد خارق‌العاده آن را در عمل مشاهده کنیم.

بررسی رزبری پای 4

در نهایت باید به مجهز شدن رزبری پای 4 به دو درگاه میکرو اچ دی ام آی اشاره کرد. این در حالی است که دل مدل قبلی، فقط یک درگاه اچ دی ام آی وجود داشت. اکنون می‌توان نه یک صفحه نمایش، بلکه دو نمایشگر دارای رزولوشن 4K را به صورت همزمان به این کامپیوتر کوچک متصل کرد!

لوازم جانبی و انطباق‌پذیری رزبری پای 4

اگر پیش از این، چند رزبری پای خریداری کرده باشید، احتمالا به استفاده از لوازم جانبی آن‌ها برای رزبری پای 4 بعد از خرید آن فکر می‌کنید. در هر صورت، به ظاهر، همه این کامپیوترهای کوچک، شبیه به هم هستند.

در بسیاری از مواقع می‌توان با جابه‌جا کردن برد رزبری پا‌ی‌های مدل B با یکدیگر، از لوازم جانبی آن‌ها به جای یکدیگر بهره برد. در رزبری پای یک کانکتور پاور جدید وجود داشته و باید از یک آداپتور جدید برای آن استفاده کرد. البته می‌توان با خرید یک مبدل یو اس بی C آداپتور قبلی را به نحوی به کار گرفت.

اگرچه می‌توان از همان کارت‌های حافظه جانبی قبلی برای رزبری پای 4، به عنوان فضای ذخیره‌سازی و محل نصب سیستم عامل، استفاده کرد، اما از خرید یک قاب جدید برای آن گریزی نیست. از قرار دادن رزبری پای جدید داخل قاب محصولات قبلی با فشار دست خودداری کنید!

عرضه Raspbian Buster همراه رزبری پای 4

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های عرضه یک رزبری پای جدید، معرفی Raspbian Buster محسوب می‌شود. رزپ بیان باستر بر اساس دبیان 10 باستر (Debian 10 Buster) بوده و قرار است تا انتهای سال میلادی جاری برای استفاده عموم کاربران عرضه شود.

مجهز شدن به یک رابط کاربری دسکتاپ جدید، مرورگر کرومیوم 74 و درایور ویدیوی جدیدی Mesa V3D از جمله مزیت‌های سیستم عامل جدید محسوب می‌شوند. درایور ویدیوی Mesa V3D متن باز بوده و مزیت وجود آن، فراهم شدن اجرای اپلیکیشن‌های سه بعدی روی رزبری پای‌های دارای رزپ بیان باستر است. خوشبختانه برای آزمایش سیستم عامل جدید اجباری به خرید یک رزبری پای 4 وجود ندارد. می‌توانید برای داشتن بهترین انتخاب، ابتدا سیستم عامل های رزبری پای را بشناسید و سپس نصب سیستم عامل روی رزبری پای را فرا بگیرید.