هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

بررسی هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731 ؛ جان‌سخت و پرسرعت

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731 نام هارد درایو جدید کمپانی Apacer است که علاوه بر سرعت بالا و مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد غبار، در برابر ضربه که خطرناک‌ترین تهدید یک منبع اطلاعاتی به حساب می‌آید نیز بسیار جان‌سخت است. با گجت نیوز و بررسی هارد اکسترنال اپیسر AC731 همراه باشید.

با پیشرفت تکنولوژی خصوصا دنیای رسانه و داده ها، نیاز ما هر روز به حافظه ها بیشتر و بیشتر می‌شود. زمانیکه هارد دیسک های 80 گیگابایتی وارد بازار کامپیوتر های خانگی شدند، به حافظه های پر نشدنی معروف شدند، چرا که آن زمان فایل نصبی یک بازی نهایتا فضای 1 عدد سی دی را اشغال می‌کرد اما امروزه حجم مورد نیاز برای تماشای فیلم مورد علاقه تان در رزلوشن 4k بیشتر از چند ده گیگابایت است. با این اوصاف نیاز به حافظه بیشتر خصوصا هارد دیسک قابل حمل بیشتر از قبل شده است. هیچ شخصی دوست ندارد آرشیو چند ساله خود را به خاطر چند قطره آب یا یک افتادن ساده از دست بدهد، پس برای خرید یک هارد قابل حمل، امکانات محافظتی بسیار مهم هستند، امکاناتی نظیر : مقاومت نسبت به نفوذ آب و گرد غبار و از همه مهمتر محافظت در برابر ضربه، چرا که ساختار طراحی هارد دیسک ها به نوعی است که به شدت به ضربه حساس هستند.

هارد دیسک اکسترنال AC731 نام آخرین محصول اپیسر با استاندارد مقاومتی در رده نظامی و بدنه ای ضد ضربه و قابل حمل است؛ محصولی رده بالا که به‌نوعی پرچمدار هارد های اکسترنال اپیسر به‌حساب می‌آید، چرا که روی طراحی و مقاوم سازی آن بسیار کار شده است.

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

می‌خواهیم AC731 را در بخش های طراحی، عملکرد و گواهی های مقاومتی به صورت چالش گونه ای بررسی کنیم، اما قبل از آن نگاهی به مشخصات فنی آن خواهیم انداخت.

مشخصات فنی هارددیسک اپیسر AC731
طراحیابعاد184 میلی متر طول × 141 میلی متر عرض × 88 میلی متر پهنا
جنس بدنهلاستیک و پلاستیک
وزن238 گرم
رنگمشکی
ظرفیتیک و دو ترابایت
HDD Interfaceنوع2.5″ SATA HDD
گواهی‌های مقاومتاستاندرادIP68
اتصالاتیو اس بیUSB 3.1 Gen 1 / USB 2.0

طراحی زیبا و تجاری

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

هارد AC731 تلفیقی از بافت چرم مانند مات و یک لایه صیغلی بسیار با کیفیت است که در یک کلام ساده، شیک و برازنده شما در هر محیطی خواهد بود. لبه های هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731 با طرحی دوخت مانند آذین شده که گیرایی آن را در دست و سطوح لیز بالا می‌برد؛ به صورت کلی نگه داشتن این هارد اکسترنال در دست حسی بسیار خوب دارد و شما در نگاه اول متوجه می‌شوید که با گجتی رده بالا و با کیفیت رو به رو هستید.

 

مادگی یو اس بی تایپ A در زیر زبانه پلاستیکی در قسمت فوقانی قرار گرفته است؛ این زبانه پلاستیکی به سبب وظیفه جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آب تنها درگاه این هارد بسیار قطور بوده و کمی باز کردن آن به سختی انجام می‌شود؛ که البته به کاربر حس اطمینان خوبی می‌دهد. وزن 238 گرمی AC731 نسبت به مقاومتی که دارد بسیار مطلوب بوده و برای حمل روزمره آن چه در کیف اداری یا کیف دانشگاهتان مشکلی نخواهید داشت.

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

عملکرد

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

زیر بدنه ضخیم و مستحکم AC731، یک هارد دیسک 2.5 اینچی با سرعت چرخش 5400 دو ر در دقیقه است. به محض اتصال هارد به دستگاه دقیقا 931.5 گیگابایت فضای خالی در دسترس خواهید داشت. سرعت انتقال داده در AC731 با توجه به درگاه 1 USB 3.1 Gen بسیار مطلوب است که توانایی آن را در سرعت انتقال و خوانش داده در دو نرم افزار HD Tune Pro و Crsytaldiskmark مورد آزمایش قرار داده ایم.

در جدول زیر بنچ مارک نرم افزار CyrstalDiskMark  قرار گرفته که در چهار دسته، داده های مختلف با ترد و صف اطلاعات با بلاک های مختلف را مورد سنجش قرار می‌دهد. توضیحات معیار های جدول در فهرست زیر آورده شده است.

  • MB/s : برابر است با 1.000.000 بایت در ثانیه
  • KiB : برابر است با 1024 بایت
  • Seq Q32T1: انتقال اطلاعات چند ترد و صف اطلاعات با بلاک‌های 128KiB به صورت ترتیبی
  • 4KiB Q8T8 : انتقال اطلاعات چند ترد و صف اطلاعات با بلاک‌های 4Kib به صورت تصادفی
  • 4KiB Q32T1 : انتقال اطلاعات چند ترد و صف اطلاعات با بلاک‌های 4Kib به صورت ترتیبی
  • 4KiB Q1T1: انتقال اطلاعات تک ترد و تک صف اطلاعات با بلاک‌های 4Kib

CrystalDiskMark

Write[MB/s]

Read[MB/s]

R/W
129.0148.8Seq Q32T1
9.9620.6164KiB Q8T8
9.8430.6064KiB Q32T1
10.190.478

4KiB Q1T1

در جدول و نمودار های پایین نتایج بنچ مارک نرم افزار HD Tune pro  در دو حالت خواندن و نوشتن اطلاعات (Read/Write) برای یک فایل 4 گیگابایتی مورد آزمایش قرار گرفته و همانطور که مشاهده می‌کنید نتایج مطلوب و سرعت مناسبی از هارد اپیسر AC731 بدست آمده است.

HD Tune Pro

Write[MB/s]

Read[MB/s]

R/W
52.342.9Minimum
123.0249.0Maximum
93.4237.9Average
2.10 ms0.724 msAccess time
224.8 Ms/s228.1 MS/s

Burst Rate

گواهی های مقاومتی

 

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

اپیسر برای حفاظت بیشتر AC731 تنها درگاه آن را با یک زبانه پلاستیکی قطور و محکم پوشانده است. این زبانه به سبب وظیفه خطیری که دارد، کمی به سختی باز و بسته می‌شود که بنظر ما حس اطمینان خوبی به کاربر می‌دهد. توجه کنید که بدون این زبانه هارد شما در برار نفوذ آب آسیب پذیر خواهد شد؛ به همین جهت همیشه یادتان باشد زمانی که آن را می‌بندید از بسته شدن کامل زبانه اطمینان حاصل فرمایید.

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

استاندارد IP6X جهت مقاومت هارد اکسترنال AC731 در برابر ورود گرد و غبار و IPX8 برای مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق یک متر به مدت 60 دقیقه است. همین استاندارد ها باعث شده تا خیال شما در برابر نفوذ آب و گرد غبار به هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731 به کلی راحت شود.

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731 به سبب عبور موفقیت آمیز از تست MIL-STD-810G 516.6 (تست سقوط برای کسب استاندارد نظامی)، به شما این اطمینان را می‌دهد در سقوط هایی تا ارتفاع 122 سانتی متر اطلاعات شما بدون هیچ آسیبی در حافظه هارد باقی خواهند ماند و  اگر به صورت اتفاقی ضربه فیزیکی به هارد شما وارد شود، جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

ساختار تعلیقی داخلی امکان ضد لرزشی را به ارمغان می‌آورد که سبب شکل گیری مقاومت در برابر فشار های خارجی شده و احتمال صدمات وارده به جهت تکانهای ناگهانی یا ضربات را کم و خنثی می‌کند. لایه محافظ داخلی و خارجی نیز در کنار یکدیگر سبب ایجاد حس اطمینان برای کاربر خواهند شد.

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

طبق ادعای اپیسر، مادگی یو اس بی تایپ A تا 10 هزار بار اتصال و جدا سازی کابل را بدون هیچ گونه مشکلی انجام خواهد داد (روزی 10 بار قطع و وصل = 1000 روز بدون مشکل).

بررسی ویدیویی هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

در ادامه توجه شما را به بررسی ویدیویی گجت نیوز از هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731 جلب می‌کنیم. در این ویدیو، علاوه بر معرفی کامل این دیوایس، تست سقوط و تست مقاومت در برابر نفوذ آب نیز گنجانده شده است.

جمع بندی

هارد دیسک اکسترنال اپیسر AC731

اگر قصد خرید یک هارد دیسک اکسترنال دارید، خوب است که بدانید در خرید چنین دستگاهی چند فاکتور حائز اهمیت هستند: طراحی، مقاومت و سرعت تبادل داده و از همه مهمتر قیمت کالا.

همانطور که پیش تر گفتیم AC731 ظاهری بسیار زیبا و شیک دارد به طوریکه می‌توانید از آن در یک جلسه رسمی در محیط کارتان استفاده کرده و همین هارد را در فضاهای خودمانی تر و اسپرت هم مورد استفاده قرار دهید. در مورد رنگ کمی دستتان بسته است و یک انتخاب رنگی دارید اما در مورد مقاومت واقعا با یک هارد اکسترنال همه فن حریف و جان‌سخت رو به رو هستید که در هر موقعیت مکانی می‌توانید با خیال راحت آن را همراه داشته باشید. در مورد سرعت تبادل داده با توان چرخشی 5400 دور در دقیقه هم طبق جداول و تست هایی که باهم دیدیم شاهد بودید که در میان رقبا بسیار پر توان ظاهر شده است. در نهایت باید بدانید که AC731  در تیر ماه 98 برای نسخه 1 ترابایتی با قیمت 750 هزار تومان و برای نسخه 2 ترابایتی با قیمت 1 میلیون و 150 هزار تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد که در این فاکتور هم بسیار خوش درخشیده است.

loading…!