خودروهای برقی

اضافه شدن صدای مصنوعی به خودروهای برقی در اتحادیه اروپا

از این پس، تمام مدل‌های جدید خودروهای برقی که در اتحادیه اروپا به فروش می‌رسند، باید مجهز به سیستم هشدار AVAS باشند. به این ترتیب، تولید صدای مصنوعی موتور هنگام حرکت با سرعت 20 کیلومتر در ساعت یا دنده عقب، برای این خودروهای الکتریکی الزامی شد.

با قانون وضع شده در اتحادیه اروپا، سیستم هشدار صوتی وسایل نقلیه (AVAS) باید روی کلیه مدل‌های جدید خودروهای برقی و هیبرید نصب شود. به دلیل نبود موتور احتراقی در اتومبیل های الکتریکی، این وسایل بسیار کم‌سروصداتر از همتایان بنزین‌سوز خود هستند. اما این ویژگی می‌تواند برای سایر رانندگان و عابران پیاده به ویژه افراد نابینا و کم بینا، خطرآفرین باشد. کمااینکه سال 2017 سازمان خیریه Guide Dogs در مکاتبه با پارلمان بریتانیا، به تحقیقی استناد کرد که نقش خودروهای الکتریکی و هیبرید در تصادفات جرحی با عابران پیاده را 40 درصد بیشتر می‌دانست.

تولید صدای مصنوعی در خودروهای برقی برای افزایش امنیت تردد

حق خودروسازان برای انتخاب اینکه AVAS در محصولات‌شان چه صدایی تولید کند، محفوظ است؛ اما طبق قانون، این صدا باید مشابه موتور احتراقی خودروهای سنتی (و نه آهسته‌تر از آن‌ها) باشد. همچنین باید عابران را از وضعیت خودرویی که به آن‌ها نزدیک می‌شود، آگاه کند. به عنوان مثال، این صدای مصنوعی با سرعت وسایل نقلیه انطباق داشته باشد.

پیش‌تر جگوار صدای خروجی از خودروی I-Pace را فاش کرده بود و نیسان هم در سال 2017 یک وسیله کانسپت را معرفی کرد که هنگام رانندگی، علایم صوتی از خود بروز می‌داد.

جگوار I-Pace

البته لزوم تولید صدای مصنوعی در خودروهای الکتریکی، محدود به اتحادیه اروپا نیست. در آمریکا نیز سازمان ایمنی عبور و مرور بزرگراه‌ها، قانون مشابهی را وضع کرده است که از سال 2020 با اجرا در خواهد آمد. البته این قانون، شامل خودروهای در حال حرکت با سرعت 30 کیلومتر در ساعت می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این دیگه چه مدلی والا من که هدف از کار شوند نفهمیدم