پیش فروش خودروهای وارداتی

پیش فروش خودروهای وارداتی با مدل 2019 غیرقانونی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد واردات خودرو ممنوع است و طبق همین قانون پیش فروش خودروهای وارداتی نیز عملا محلی از اعراب ندارد.

تجمع تعدادی از مشتریان شرکت کرمان موتور در 11 اسفند 97 در مقابل مجلس شورای اسلامی به دلیل تخلف این شرکت در تحویل خودرو حواشی زیادی را در آن زمان به وجود آورد. در واقع این مشتریان حدود 9 قبل از این تجمع در طرح پیش فروش محصولات کرمان موتور شرکت کرده بودند، اما این شرکت در موعد مقرر بر خلاف مبلغی که در قرارداد درج شده بود، از مشتریان قیمت روز خودرو را درخواست کرد که چنین موضوعی بر خلاف قانون بوده و به همین دلیل اعتراض مشتریان را به دنبال داشت.

بسیاری از مشتریان شرکت کرمان موتور به دلیل عدم تحویل خودرو در زمان مقرر و یا گران‌فروشی از این خودروسازی شکایت کردند؛ برای مثال در اسفند سال 97 این شرکت شرایط تحویل خودرو جک اتوماتیک اس 5 را به پرداخت 30 میلیون تومان بیشتر از مبلغ قرارداد منوط کرده بود. این شرایط در حالی اعلام شد که کرمان موتور محصول مورد نظر را با 3 ماه تاخیر به مشتریان تحویل داد و بر اساس قانون می‌بایست سود مشارکت 18 درصدی و جریمه تاخیر 2.5 درصدی دیرکرد را نیز برای مشتریان لحاظ کند.

عملکرد ضعیف وزیر صنعت

پیش فروش خودروهای وارداتی

در حال حاضر شاهد عملکرد ضعیف وزیر صنعت در ساماندهی بازار خودرو کشور هستیم. علاوه بر اینکه ایران خودرو و سایپا به دلیل بدقولی و افزایش غیرمنطقی قیمت محصولات خود به مصرف‌کنندگان آسیب رسانده‌اند، کرمان موتور نیز به عنوان یک شرکت واردکننده خودروهای وارداتی به دلیل گران‌فروشی و عدم تحویل به موقع باعث اعتراض مشتریان شده است. در همین راستا زیان‌دیدگان کرمان موتور در اسفند 97 به رئیس سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ای را ارسال کردند تا به این گونه بدقولی کرمان موتور را به گوش مسئولان برسانند، اما تاکنون نه وزارت صنعت و نه سازمان‌های مربوطه دیگر به شکایت مردم پاسخی ارائه نکردند.

طرح غیرقانونی پیش فروش خودروهای وارداتی

بررسی‌ها نشان می‌دهد کرمان موتور گامی فراتر از عدم تحویل به موقع محصولات خود و گران‌فروشی برداشته است. بر اساس آگهی‌های شرکت کرمان موتور که از تاریخ 19 تا 31 خرداد 98 در راستای پیش فروش محصولات هیوندای ارائه کرده است، خودرو هیوندای آزرا مدل 2019 را به مبلغ 950 میلیون تومان به فروش می‌رساند، اما دولت طی یکسال گذشته ثبت سفارش خودرو را به دلیل کمبود ارز و تحریم‌ها ممنوع اعلام کرده است که البته همین موضوع افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار را به همراه داشت؛ برای مثال قیمت هیوندای آزرا 2018 در سال 97 حدود 850 میلیون تومان بود و حالا کرمان موتور قیمت آن را 950 میلیون تومان اعلام کرده است. با توجه به ممنوع بودن ثبت سفارش خودروهای وارداتی، شرکت کرمان موتور خودرو هیوندای مدل 2019 را پیش فروش می‌کند و مشخص نیست این شرکت چگونه این میزان از خودرو وارداتی را تامین کرده و می‌تواند آنها را پیش فروش کند.

پیش فروش خودروهای وارداتی

در همین رابطه یک مسئول از نمایندگی‌های کرمان موتور عنوان کرد شرکت کرمان موتور در تاریخ 19 تا 31 خرداد طرح پیش فروش خودرو هیوندا آزرا صفر با مبلغ 950 میلیون تومان را شروع کرد که اکنون به پایان رسیده است. این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که با ممنوع بودن واردات خودرو از کجا مطمئن باشیم شرکت کرمان موتور این خودرو را در موعد مقرر به مشتریان تحویل می‌دهد، گفت:

برای نمایندگی‌ها این موضوع اهمیت ندارد که حدود 1000 دستگاه خودرو از کجا تامین می‌شود. هم‌اکنون مراحل پیش فروش خودرو به اتمام رسیده است، اما اگر قصد خرید نقدی خودرو را دارید، در انبار خودرو آزرا صفر موجود است و هر دستگاه را با قیمت 1 میلیارد تومان به فروش می‌رسانیم. حتی اگر شما 50 دستگاه هیوندای آزرا صفر را نیز بخواهید برای تامین آن مشکلی وجود ندارد و می‌توانیم فورا از انبار آن را تامین کنیم، اما فقط 50 میلیارد تومان باید به صورت نقد پرداخت شود. همچنین در انبار خودروهای دیگری نظیر سانتافه و هیوندا اکسنت نیز به تعدادی که مشتری بخواهد موجود است.

به طور کلی نمی‌توان برای تعهدات شرکت کرمان موتور تضمینی را در نظر گرفت؛ چراکه این شرکت در تحویل به موقع تجربه بسیار بدی دارد و از سویی مشخص نیست پیش فروش‌هایی که این شرکت انجام می‌دهد از کجا تامین می‌شود. همچنین با توجه به وضعیت فعلی صنعت خودرو و نوع فعالیت کرمان موتور سوال‌های متعددی مطرح می‌شود؛ برای مثال آیا کرمان موتور محصولات خود را از راه‌های غیر رسمی یا مرزهای رسمی وارد کشور می‌کند؟ آیا کرمان موتور برای این ورادات ارز ترجیحی یا ارز نیمایی ویژه‌ای دریافت می‌کند؟ آیا خودروهای وارداتی که ثبت سفارش آنها غیر قانونی انجام شده بود و به مدت زیادی در انبار گمرک قرار داشتند به کرمان موتور تعلق داشت و حالا به صورت نامحسوس ترخیص شدند؟

پیش فروش خودروهای وارداتی غیرقانونی است

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد واردات خودرو ممنوع است و طبق همین قانون پیش فروش هرگونه خودرو کامل وارداتی به دلیل اینکه با ممنوعیت کالای وارداتی روبه‌رو است، عملا محلی از اعراب ندارد. وی در پایان خاطرنشان کرد:

احتمال دارد شرکتی طبق ضوابط و روابطی که دارد قطعات یا CKD از خارج وارد کرده و در داخل کشور مونتاژ کند که این اقدام منع قانونی ندارد و به دلیل اینکه خودروی داخلی محسوب می‌شود پیش فروش آن امکان‌پذیر است، اما قطعا پیش فروش خودروی کامل وارداتی به دلیل اینکه واردات خودرو ممنوع است مشکل دارد و تخلف محسوب می‌شود. ضرورت دارد که نهادهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کنند. مجلس قوانین را وضع می‌کند و قوه قضائیه مکلف است که اگر شرکتی خلاف قوانین و ضوابط عمل کرد مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ای بدبختی چ مسخره