تولید گلکسی نوت 10

جنگ تجاری کره جنوبی و ژاپن تولید گلکسی نوت 10 را با مشکل مواجه کرده است!

با بالا گرفتن جنگ تجاری کره جنوبی و ژاپن٬ تولید گلکسی نوت 10 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 10) نیز با مشکل مواجه شده است. ظاهرا ژاپن صادرات مواد hi-tech به کره جنوبی را ممنوع کرده است.

پس از آنکه مشخص شد زمان برگزاری رویداد بزرگ بعدی سامسونگ در اوایل ماه آگوست خواهد بود٬ افشاگران با انتشار رندرهای باکیفیتی طراحی کامل این دیوایس را به ما نشان دادند. سپس در توییت‌هایی٬ به برخی از مشخصات فنی و قابلیت‌های کلیدی این گوشی٬ از پیکربندی‌های حافظه گرفته تا ابعاد فیزیکی و قیمت آن اشاره شد.

اما در حالی که تولید گوشی‌های گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس نزدیک است٬ شایعاتی وجود دارد که ادعا می‌کنند سامسونگ به خاطر مشکلات دقیقه نودی تولید آن‌ها را به تاخیر خواهد انداخت. یکی از این مشکلات پیش‌بینی نشده٬ اختلالات تجاری است. البته این مرتبه خبری از جنگ تجاری چین و ایالات متحده نیست. کره جنوبی و ژاپن٬ دشمنی دیرینه‌ای با یکدیگر دارند که حالا پررنگ‌تر شدن آن روی تجارت بخش فناوری دو کشور تاثیرات فراوانی گذاشته است. به گزارش رسانه‌های کره‌ای٬ سامسونگ شدیدا به شرکت‌های ژاپنی تولیدکننده مواد hi-tech نظیر پلی امید ترکیب شده با فلور و هیدروژن فلوئید است.

تولید نمایشگر و تراشه خود مشکل هستند

در حالی که پس زمینه‌ی این جنگ تجاری که بین دو قطب تجاری جهان رخ داده کمی پیچیده و ظریف است٬ اما یکی از مهم‌ترین تاثیرات آن منع همکاری شرکت‌های کره‌ای با تامین کنندگان قطعات ژاپنی است. به عبارتی دیگر سامسونگ دیگر نمی‌تواند فهرست مواد ذکر شده در بالا را وارد کند که همین قضیه روی تولید نمایشگر٬ تراشه‌های مختلف و همچنین الگوهای مدار تاثیر می‌گذارد. البته این قضیه کاملا با مشکلی که هواوی با آن مواجه شده متفاوت است. این مشکل فقط روی تولید تراشه‌ی اگزینوسی که قرار است زیر قاب گوشی گلکسی نوت 10 به کار برود تاثیر خواهد گذاشت. این٬ 10 درصد کل تراشه‌های اگزینوس را شامل می‌شود.

تولید گلکسی نوت 10

انتظار می‌رود مشکلات به وجود آمده تا اوایل ماه آینده‌ی میلادی کاهش پیدا کند٬ در غیر این صورت جو متشنج در منطقه شرق آسیا منجر به مشکلات بزرگ‌تر طولانی مدت می‌شود.

البته همانطور که می‌دانید٬ نسخه‌ی آمریکایی گوشی‌های سامسونگ همیشه به تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام به جای اگزینوس خود سامسونگ مجهز هستند. بدین ترتیب نسخه‌ی آمریکای گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس نیز قرار است به تراشه‌ی اسنپدراگون 855 پلاس مجهز شوند (در دو مدل 4G و 5G)٬ در حالی که نسخه‌ی بین‌المللی آن از اگزینوس 9825 بهره می‌برد. بنابراین٬ تولید نسخه‌ی آمریکایی این گوشی‌ها تحت تاثیر این مشکلات تجاری قرار نخواهند گرفت.

هنوز خیلی زود است که در مورد زمان فروکش کردن این مشکلات پیش‌بینی کنیم. احتمال دارد این مشکلات تولید گلکسی نوت 10 را به تاخیر بی‌اندازد؛ گرچه شاید سامسونگ واحد‌های کافی را برای تامین تقاضای اولیه‌ی خود در اختیار داشته باشد و تولید این محصول در دراز مدت به مشکل می‌خورد. سامسونگ یکم شهریور ماه را برای عرضه جهانی گوشی‌های جدید خانواده گلکسی نوت خود در نظر گرفته است و در همین حال رسانه‌های ژاپنی معتقدند تا زمانی که ممنوعیت صادرات به کره جنوبی بخش‌های مختلف و مواد را در بر می‌گیرد٬ سامسونگ حداقل می‌تواند تولید نسخه‌های آمریکایی گلکسی نوت 10 را ادامه دهد.