کولر آبی

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی

با فرارسیدن فصل تابستان و شروع گرما بازار فروش انواع سیستم‌های سرمایشی چون کولر آبی یا کولر گازی داغ می‌شود و افراد بسیاری جهت خرید، راهنمایی و اطلاع از خصوصیات این وسایل با سوالاتی مواجه می‌شوند که کدام یک برای آنها کاربرد بیشتری دارد، همچنین از نظر اقتصادی و مصرف انرژی به صرفه‌تر است.

سیستم تهویه مطبوع در ایران عموما از نوع کولر آبی یا کولر گازی می‌باشد افرادی که به دنبال خرید یک وسیله ی خنک کننده برای منزل یا محیط کار خود هستند معمولا این دو را در اولویت قرار می‌دهند. استفاده هر یک از این محصولات دارای مزایا و معایبی هستند و هر کدام دارای شرایط نصب، مصرف انرژی، قدرت خنک کنندگی و هوادهی خاصی می‌باشند. هنگام خرید کولر مناسب با شرایط محل زندگی خود این سوال به وجود می‌آید که کولر آبی بهتر است یا کولر گازی و تفاوت آنها در چیست و کدام یک بیشتر برای خنک کردن هوای محیط مورد نظر ما مناسب تر است. در ادامه مطلب کولر آبی و گازی را مورد بررسی قرار داده و در مورد مزایا و معایب هر کدام از آنها پرداخته‌ایم.

کولر آبی

کولرهای آبی از سری تجهیزات تهویه مطبوع می‌باشند که از سال‌ها پیش در کشور ما برای خنک کردن و تهویه  مکان‌های متفاوت مانند محیط منزل و محل کار مورد استفاده قرار میگیرند. کولرهای آبی با استفاده از آب، عمل خنک کنندگی محیط را انجام می‌دهد. اساس کار کولر آبی به این صورت است که با روشن کردن کلید پمپ، آب از طریق ناودان‌ها به بالای پوشال‌های کولر هدایت می‌شود و روی پوشال‌ها میریزد و آنها را مرطوب نگه می‌دارد سپس توسط الکتروفن هوا به روی پوشال‌های مرطوب هدایت می‌شود و گرمای محیط به آب منتقل شده و با تبخیر شدن آب روی پوشال‌های کولر آبی، عمل خنک کنندگی انجام پذیرد. میزان مصرف آب در کولر آبی بالا بوده و باتوجه به بحران کمبود آب در کشور این موضوع می‌تواند بحث برانگیز باشد. برای عملکرد بهتر کولر آبی بهتر است هر ساله کولر آبی سرویس شود و پوشال‌ها و دیگر قطعات بررسی شده و سرویس انجام گردد. کولر آبی در برندهای متفاوتی مانند لورچ، انرژی، آزمایش، توان و دیگر برندهای موجود با کیفیت‌ها و ساختار متفاوت در بازار به فروش می‌رسد و یکی از گزینه‌های انتخابی شما در هنگام خرید کولر آبی می‌باشند.

کولر گازی یا آبی

کولر آبی

کولر گازی بیش از یک قرن است که اختراع شده و برای خنک کردن محیط در فضاهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کولر گازی با استفاده از گاز مبرّد که داخل کمپرسور آن وجود دارد عمل خنک کنندگی را انجام می‌دهد. کولر گازی اسپلیت دارای دو یونیت داخلی و خارجی می‌باشد که یونیت داخلی کولر گازی در داخل محیط و در فضای داخلی مانند اتاق یا سالن قرار می‌گیرد، و یونیت خارجی که شامل کمپرسور و کندانسور می‌باشد ترجیحا باید بیرون از محیط و در هوای آزاد مانند بالکن یا حیاط نصب می‌شود. یونیت داخلی و خارجی کولر گازی به وسیله ی لوله‌های انتقال دهنده گاز مبرّد به یکدیگر متصل می‌شوند. اساس کار کولر گازی به این صورت است که گاز مبرّد درون کمپرسور متراکم شده و به سمت کندانسور هدایت می‌شود و در طی مسیر گرما را از دست داده و تبدیل به مایع می‌شود سپس این مایع از طریق لوله‌ها به یونیت داخلی (اواپراتور) منتقل شده و در محل اواپراتور با تأثیر گرفتن از دمای محیط، تبخیر و دوباره تبدیل به گاز می‌گردد، با این کار سرمای خود را به لوله‌های اواپراتور و محیط باز می‌گرداند. با گردش فن مخصوص پروانه داخلی، هوای اتاق از یک طرف پنل داخلی وارد می‌شود و با عبور از بین لوله‌های اواپراتور، سرد می‌شود و از طرف دیگر به سمت اتاق هدایت می‌شود. با تبخیر گاز مبرّد در اواپراتور و مکش مجدد آن بوسیله کمپرسور همچنان این سیکل ادامه پیدا می‌کند. کولر گازی‌ها با موقعیت نصب متفاوت مانند ایستاده، پرتابل و دیواری توسط سازنده‌های داخلی و خارجی با برندهایی از قبیل ال جی، اُجنرال، سامسونگ، ایران رادیاتور و کولر گازی گری در مدل‌های معمولی و اینورتر با کیفیت‌های متفاوت تولید و در بازار ایران توسط نمایندگی‌های معتبر با گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می‌گردد.

نکات مهم برای خرید کولر

کولر آبی

برای خرید و انتخاب وسیله ی سرمایشی مناسب جهت خنک کردن و ایجاد هوایی خنک و مطبوع، نکته ی حائز اهمیت اقلیم و شرایط جغرافیایی محل زندگی می‌باشد، از آنجا که کولر آبی به وسیله تبخیر آب، عمل خنک کنندگی را انجام میدهد در مناطقی با آب و هوای شرجی و مرطوب استفاده از کولرهای آبی توصیه نمی‌شود،همچنین هنگام خرید به این نکته باید توجه نمود که هزینه خرید، نصب و نگه داری کولر گازی نسبت به کولر آبی بالاتر است. کولر آبی تنها دارای دو دور کند و تند می باشد اما کولر گازی را می‌توان روی درجه ی مورد دلخواه تنظیم نمود. کولر گازی مصرف انرژی برق بیشتری نسبت به کولر آبی دارد و بر خلاف کولر گازی که گازهای سمی و مخرب لایه اوزون تولید می‌کند در مقابل کولر آبی خطری برای محیط زیست ندارد و این امر از مزیت‌های کولر آبی به شمار می‌رود. کولر گازی به دلیل داشتن فیلترهای مخصوص هوای پاک و سالم را در خانه ایجاد میکند اما کولر آبی به دلیل اینکه معمولا در پشت بام قرار میگیرد و در معرض آلودگی می‌باشد همچنین مرطوب بودن پوشالها محل مناسبی برای تجمع باکتری و قارچ می‌باشد و این ذرات معلق و آلرژی زا به راحتی وارد محیط منزل می‌شوند. در برخی کولرهای گازی چرخه ی انتقال گرما می‌تواند معکوس شود و می‌توان در فصل سرد نیز به عنوان وسیله ی گرمایشی استفاده نمود و از مزیت‌های کولر گازی نسبت به کولر آبی می‌باشد. بنابراین هنگام خرید مزایا و معایب هر یک را در نظر گرفته و با اطمینان خاطر خریدی مطمئن و مقرون به صرفه خواهید داشت.

شما بازدیدکننده عزیز می‌توانید با مراجعه به فروشگاه دما پویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم‌های تهویه مطبوع اقدام نمایید.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت‌های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.