اس اس دی

آشنایی با ویژگی های اس اس دی با ام آی تی شاپ

برای انتخاب یک اس اس دی علاوه بر در نظر گرفتن قیمت آن باید به مواردی چون قابلیت اطمینان، ظرفیت، عملکرد و بهره‌وری انرژی نیز توجه داشت. در ادامه با ویژگی‌های اس اس دی با ام آی تی شاپ آشنا می‌شویم.

در انتخاب اس اس دی یک سری موارد وجود دارند که نیازمند توجه و رسیدگی می‌باشند. در ادامه این موارد به ترتیب تشریح خواهند شد:

  • قیمت
  • ظرفیت
  • عملکرد
  • بهره وری انرژی
  • یکپارچه سازی داده
  • دوام
  • قابلیت اطمینان
  • مولفه شکل
  • نوع اتصال (واسط دستگاه)

این معیار ها به طور طبیعی بسته به مورد استفاده از SSD. از نظر اهمیت متفاوت خواهند بود. در حالی که هر کسی می‌تواند در مورد مهم ترین معیار از بین موارد فوق بحث و تبادل نظر نماید، مطلب حاضر بر عملکرد SSD تمرکز خواهد کرد (و مولفه‌هایی که بر عملکرد تاثیر می‌گذارند) . اغلب از عملکرد در کنار قیمت و ظرفیت به عنوان اولین معیار انتخاب SSD نام برده می‌شود چون مقدار عملکرد شما از سیستم به طور مستقیم بر تجربه کاربر تاثیر می‌گذارد و اثر شایان توجهی بر کل مقدار رایانش دارد. این موضوع بسیار حیاتی است که درایو حالت جامد به بهترین نحو با مدل استفاده برنامه ریزی شده جور در می‌آید.

اس اس دی

چگونگی عملکرد اس اس دی

عملکرد را این گونه بیان می‌کنند که چگونه یک درایو حالت جامد در زمان دسترسی ، بازیابی یا ذخیره داده به خوبی کار می‌کند . برای مثال ، این که یک کامیپوتر با چه سرعتی شروع به کار می‌کند تا حد بسیار زیادی به سرعت درایو راه انداز بستگی دارد ( خواه HDD ، SSD یا درایو هیبریدی حالت جامد باشد یا نباشد ) . اپلیکیشن نرم افزاری با چه سرعتی بار گذاری می‌شود و این که فایل‌ها خیلی سریع در دسترس قرار می‌گیرند یا ذخیره می‌شوند نیز به عملکرد کلی داریو ربط دارند .

از این رو ، یاداوری این موضوع اهمیت دارد که همه جنبه‌های تجربه درک شده کاربر به دلیل عملکرد دستگاه حافظه نیستند . عملکرد کل هر سیستم نظیر نوت بوک ، دسکتاپ ، ایستگاه کاری ، سرور یا آرایه ذخیره سازی ممکن است تا حد زیادی به مولفه‌های دیگر وابسته باشند .

برای مثال ، فرض کنید من قصد دارم تا یک فایل را با استفاده از شبکه شرکت خودم بازیابی نمایم . سرعتی که من می‌توانم به داده خودم دست یابم ممکن است به واسطه توانمندی سخت افزاری کنترل کننده دستگاه ذخیره ساز ، مکانیزم حمل و نقل بین خودم و سیستم ذخیره کننده داده‌ایم و همچنین فهرست مکرر مولفه‌های دیگر محدود گردد .

سنجه‌های عملکردی مهم SSD چه چیزهایی هستند

عملکرد HDD و SSD در غالب اوقات بر حسب سه سنجه اصلی توضیح داده می‌شود : عملیات‌های ورودی خروجی در هر ثانیه (IOPS) ، بازده (معمولا بر حسب مگا بیت در هر ثانیه بیان می‌گردد ) و زمان پاسخ ( یا نهفتگی و نمونه نوعی که بر حسب میلی ثانیه یا میکرو ثانیه بیان می‌گردد). سنجه عبارتست از اندازه گیری عملکرد در برابر یک پارامتر معین برای مثال سرعتی که بر حسب مایل بر ساعت یا ارتفاع بر حسب اینچ بیان می‌گردد.

IOPS به نرخ انتقال عملیات ورود خروج دستگاه یا تعداد تراکنش‌هایی گفته می‌شود که می‌تواند در یک زمان واحد معین رخ دهد (در این مورد ثانیه است). نرخ تراکنش ورودی خروجی در IOPS سنجیده می‌شود.

بازده– که به طور مختصر با TP  نشان داده می‌شود و اغلب به صورت پهنای باند گفته می‌شود و به نرخی انتقال داده یا  مقدار داده ای گفته می‌شود که در حال انتقال به SSD یا HDD و خروج از آنها هستند . بازده بر حسب مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می‌شود.

زمان پاسخ ( یا نهفتگی)  با مخفف LAT نشان داده می‌شود و به زمانی گفته می‌شود که  صرف می‌گردد تا یک دستور توسط هاست صادر گردد تا وارد حافظه گردیده و برگردد . زمان پاسخ بر حسب میلی ثانیه یا میکرو ثانیه اندازه گیری می‌گردد و اغلب به صورت میانگین (AVE) یا حداکثر (MAX) زمان پاسخ گزارش می‌گردد.

اس اس دی

چه چیزی را در زمان انتخاب یک SSD مد نظر قرار دهیم

هر کسی با آشنایی از سه سنجه عملکردی اساسی SSD باید به انتخاب نوعی مبادرت ورزد که بهترین عملکرد یا قیمت کل را برای اپلیکیشن‌های مورد نظر فراهم نماید و  الزامات مولفه شکل ، قابلیت اطمینان ، قدرت و دوام را برای استفاده مورد نظر درایو حالت جامد پاس می‌نماید .

کاربر باید به طور دقیق موارد زیر را بررسی نماید:

1 – کاربرد مورد نظر درایو حالت جامد (شرکت، مشتری، موبایل و غیره)

2- پاسخ درایو حالت جامد به  میزان کارهای خاص (الگوی دسترسی، مورد استفاده سنجه‌ها)

3 – چگونه درایو حالت جامد تست می‌گردد (روش شناسی ، پلت فرم تست و تنظیمات پارامتر تست)

درک این موضوع که چه مولفه‌هایی بر عملکرد SSD تاثیر می‌گذارند و مهارت در ارزیابی و مقایسه عملکرد SSD ضروری است .

مقایسه عملکرد SSD

اکنون که ما سنجه‌های عملکردی مهم درایو حالت جامد (IOPS,TP ,LAT)  را شناسایی نموده ایم، اندازه گیری‌های تبلیغ شده به چه معنی می‌باشند؟ رابطه بینIOPS ، TP و Latency چیست؟ دامنه‌های عملکرد خوب، متوسط یا بد را تعریف نمایید؟ چگونه من اندازه گیری‌های فهرست شده را برای SSD های مختلف مقایسه می‌کنیم ؟ کدام اندازه گیری‌ها مهم تر هستند؟ آیا من به IOPS سریع تر یا زمان های پاسخ سریع تر نیاز داریم ؟

پاسخ به این نوع پرسش‌ها همواره ثابت است : آن به موارد دیگر بستگی دارد . پارامترهای مرتبط در نهایت از طریق مورد کاربرد پیش بینی شده برای SSD مشخص می‌گردند؛‌یعنی چه نوع اپلیکیشن‌های کاربر راه اندازی خواهند شد و چه مقدار و چه نوع میزان کاری به SSD در استفاده مورد نظر اش اعمال خواهد شد .

ملاحظا ت عملکرد SSD کلاینت

موارد استفاده کلاینت به طور نمونه نوعی شامل کاربر منفرد در حال راه اندازی انواع اپلیکیشن‌های نرم افزاری کلاینت در طول روز می باشند یعنی میزان کار برای SSD معادل 24 ساعت در روز یا هفت روز هفته نیست . آن عمدتا مبتنی بر اپلیکیشن‌های نرم افزاری و سیستم عامل می‌باشد . شدت دستور SSD کلاینت نسبت به SSDهای دسته Enterprise پایین است که دارای کاربران چندتایی یا حجم‌های کار همزمان هستند که به طور ممتد به SSD دسترسی دارند .

کدام سنجه مهم تر است ؟ مقدار بالاتر  IOPS و پهنای باند (مگابیت بر ثانیه) بهتر (بیشتر) است در حالی که مقدار پایین تر زمان‌های پاسخ یا نهفتگی بهتر است (سریع تر). چه تعداد IOPS بیشتر در مورد استفاده ما تفاوت ایجاد خواهند کرد ؟

برای راهنمایی خرید اس اس دی مناسب سیستم‌هایتان با ام آی تی شاپ تماس حاصل کنید: 54946

ویدیو ویژگی اس اس دی سامسونگ

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.