طرح ترافیک

طرح ترافیک تهران با چه اهدافی اجرا شد؟

با اجرای طرح ترافیک جدید تهران بسیاری از کارشناسان از آن انتقاد کرده و برخی نیز آن را مفید می‌دانند. از این رو اهداف اجرای این طرح و دیدگاه مخالفان و موافقان را بررسی می‌کنیم.

شهرداری تهران در سال 97 برای کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهری تهران سیاست‌های خود را در این راستا شروع کرده است. در واقع در سال 97 با دستور شهرداری تهران ساعت اجرای طرح ترافیک از 17 به 19 ساعت افزایش پیدا کرد. در ادامه این سیاست‌ها در سال جاری نیز در راستای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا، عبور و مرور خودروها در حلقه دوم طبق پلاک زوج یا فرد حذف و برای آنها سهمیه 20 روز در هر فصل در نظر گرفته شده است.

طرح ترافیک باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود

در خصوص چنین طرح‌هایی که از سوی شهرداری تهران انجام شد، نظرات متفاوتی وجود دارد. برای مثال پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که به عنوان ارائه دهنده این لایحه و مجری آن محسوب می‌شود همیشه از این طرح دفاع کرده است و با حضور در صحن شورای شهر با ارائه آمار اظهار کرد میزان آلودگی هوا در سال 97 کاهش پیدا کرده که نشان می‌دهد این طرح برای کاهش آلودگی هوا موفق بوده است.

طرح ترافیک جدید کارساز نبود

پس از چنین اظهارنظرهایی توسط پورسیدآقایی، الهام فخاری، عضو شورای شهر در پاسخ به این گفته‌ها عنوان کرد میزان بارندگی و وزش باد به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است و در شهر تهران بارش‌های متوالی را شاهد بوده‌ایم. از این رو به دلیل افزایش بارندگی میزان آلودگی نیز کاهش یافته است و نمی‌توان آن را یکی از مزایای اجرای طرح ترافیک دانست. وی افزود هرچند اجرای چنین طرحی باعث کاهش ترافیک در محدوده مرکزی شهر شد، اما در خارج از حلقه دوم ترافیکی میزان ترافیک با افزایش مواجه شده است. هرچند پورسیدآقایی و حناچی ضمن اعتراف به تاثیر بارندگی، اجرای طرح ارائه شده خود را نیز مثمر ثمر می‌دانستند.

اجرای طرح ترافیک با هدف درآمدزایی

برخی از منتقدان بر این باورند که اجرای طرح ترافیک جدید با هدف درآمدزایی انجام شده است، آنها عنوان کردند ممنوعیت ورود، بهترین راهکار کاهش میزان تردد در محدوده مرکزی شهر است و اینکه بخواهیم در صورت پرداخت پول اجازه ورود به خودروها را بدهیم، به نتیجه نخواهیم رسید؛ چراکه در این وضعیت تمامی خودروها گزینه پرداخت هزینه را قبول می‌کنند و مجددا در محدوده مرکزی ترافیک به اوج می‌رسد و فقط این طرح برای شهرداری درآمد زیادی به همراه خواهد داشت.

طرح ترافیک

یکی دیگر از انتقاداتی که به این طرح وارد شد این بود که این طرح را به خودروهای سواری خلاصه کردند و موتورسیکلت‌ها از قوانین سختگیرانه معاینه فنی و تردد در محدوده مرکزی معاف شدند. همچنین جولان آزادانه موتورسیکلت‌های کاربراتوری در خیابان‌ها اعراض دوستداران محیط زیست را نیز به همراه داشت؛ چراکه هر موتورسیکلت کاربراتوری به نسبت خودروهای سواری حدود 6 برابر بیشتر می‌تواند هوا را آلوده سازد. از این رو در این طرح خودروهای سواری برای ورود به محدوده مرکزی با محدودیت مواجه‌اند، اما برای موتورسیکلت هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده است. با وجود چنین ایرادهایی، باز هم مسئولان شهرداری از جمله حناچی و پورسیدآقایی از موفقیت‌های این طرح سخن می‌گویند.

مخالفت پلیس راهور با طرح ترافیک جدید

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا عنوان کرد ظرفیت تهران به میزان 4 میلیون خودرو نیست و  طرح ترافیک جدید بیشتر با هدف کسب درآمد اجرایی شده است. وی افزود عوارضی که از مردم دریافت می‌شود به پلیس مرتبط نبوده و به شهرداری مربوط می‌شود. با توجه به گفته‌های منتقدان و سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، پیروز حناچی شهردار تهران نیز با یادداشتی در خصوص طرح ترافیک جدید توضیحاتی را عنوان کرد.

طرح ترافیک

در این گزارش مفصل، شهرداری تهران به نوعی با ذکر عناوینی به انتقادات پاسخ داد و 5 بند را در این رابطه عنوان کرد؛

1. حل مشکل ترافیک با قاعده‌ای ممکن است که منجر به بهبود وضعیت هوا شود.

2. وضع عوارض معطوف به کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تثبیت درآمد پایدار است.

3. تاکید بر جایگزینی رویکرد اصلاح رفتار با رویکردهای تنبیهی است و نباید این‌گونه القا شود که پلیس به فکر جریمه کردن شهروندان است.

4. سلامت شهروندان را به مذاکره نمی‌گذاریم.

5. قضاوت درباره طرح را به کارشناسان بسپاریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. شک نکنید این طرح فقط برای درآمد زایی بیشتره نه چیز دیگه مخصوصا اون بخشش که اگر تا یک ماه پولشونو ندی جریمت میکنن و علاوه بر عوارضی ک هباید بدی تازه جزیمه هم میشی با این اوصافی که سایت داره امروز نگاه کردم دیدم آخرین بروزرسانی برای 17ام یعنی شما وقت داری یک ماه پولو بدی تا جریمه بیشتر نشی از طرفی سایت خودش دو هفته عقب موندگی داره خب این معلومه که ضعف وجود داره و دارن این ضعف رو سر مردم خالی میکنن تا جیبمونو خالی تر کنن.
    به جای این کارای این همه سال پول مفت از جیب ما درآوردن خب اینا ور صرف چی کردن کجای شهر رو درست کردن این مهمه سال میلیارد میلیارد پول رو پول ریختن و خوردن بجای اینکه بخورن و عشق و حال کنن بیان طرح تخفیفی و شرایط خاص برای مردم ساکن طرح بزارم ماشین هیبرید بدن بهشون موتور برقی از اینایی که گواهینامه لازم نداره بدن بهشون این همه سال دارن جیبمونو خالی میکنن خب این پولا کجا صرف شده نکنه رفتن باهاش صف نماز گزار ترتیب دادن که بیام دعا کنن بارون بباره شهرداری بیاد خیلی ساده یک میلیون موتور برقی بده به ملت از دم قسط هم درمدزایی حلال داشته هم راه حل درست انتخاب کرده مردم بجای اینکه با ماشین برن و بیان با موتور برقی برن اونایی هم که دستشون به دهنشون میرسه ماشین هیبرید از شهرداری بخرن خیلی چیز ساده ایه ینکه بیان طرح بزارن بعد بگن خب دوست عزیز شما بیا بخر برو تو طرح از اون طرف بگن موتور کاربراتی فلان است خب اون بدبختی که موتور کاربراتی داره نداره بره بهتر بخره اونم داره دهنش آسفالت میشه رو اون موتور اونم ناراضیه خودش بدبخت.

  2. تهرانو دهنش سرویسه از یه طرف فرو نشست یه طرف الودگی ترافیک و ….

  3. مشکل ما ریشه ای تر از این حرفاست

  4. وقتی حمل و نقل عمومی در شرایط خوبی قرار نداره هیچ هدفی برای این طرح جز مختل کردن زندگی عادی مردم به ذهنم نمیرسه

  5. به نظر من دوچرخه. های بیدود عالیم