ماهواره ایرانی

سه ماهواره ایرانی ناهید 1، ظفر و پارس 1 در سال 98 به فضا پرتاب می‌شوند

‎رئیس سازمان فضایی گفت سه ماهواره ایرانی ناهید 1، ظفر و پارس 1 در حال گذراندن مراحل نهایی هستند و در سال 98 برای قرار گرفتن در مدار زمین به فضا پرتاب خواهند شد.

مرتضی براری، ‎رئیس سازمان فضایی ایران عنوان کرد صنعتی‌سازی فناوری فضایی به عنوان رویکرد سازمان فضایی محسوب می‌شود. وی افزود برای صنعتی‌سازی فناوری‌های فضایی در تلاش هستیم تا از ظرفیت بخش خصوصی در کل زنجیره صنعتی فضایی بهره ببریم. از این رو فراخوان مناقصه را برای شناسایی پیمانکار در راستای طراحی، ساخت و تحویل در مدار ماهواره‌های سنجش از دور اپتیکی و راداری به شرکت‌ها اعلام کردیم. مرتضی براری افزود تا به امروز طراحی و ساخت بیشتر ماهواره‌های ما توسط مراکز تحقیقاتی و مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها انجام شد، اما در راستای رویکرد جدید قصد داریم که دانشگاه‌ها در توسعه فناوری فضایی به فعالیت خود ادامه دهند، اما بخش خصوصی وظیفه ساخت ماهواره را بر عهده بگیرد.

رئیس سازمان فضایی در ادامه افزود ما در سال گذشته دو ماهواره ایرانی را به فضا پرتاب کردیم، هرچند با موفقیت در مدار قرار نگرفتند، اما ما این پروژه‌ها را به عنوان شکست نمی‌دانیم. وی تاکید کرد ما در حوزه فضایی به توان بومی و دانش متخصصان داخلی متکی هستیم، از این رو در این مسیر هر نوع اتفاقی که رخ دهد یک موفقیت به شمار می‌رود؛ زیرا چنین تجربه‌هایی ما را به دانش جدیدی رسانده‌اند. رئیس سازمان فضایی خاطرنشان کرد ما در گذشته توانستیم ماهواره نوید را در مدار 250 کیلومتری از سطح زمین بفرستیم که ماهواره ارسالی سال قبل با هدف ارسال به مدار 500 کیلومتری زمین بود که خوشبختانه هم ماهواره و هم ماهواره‌بر توانستند به مدار 500 کیلومتر زمین برسند، اما برای قرارگیری در مدار به دلیل پارامترهایی چون گرمای زیاد با مشکل مواجه شدند، اما همین پروژه برای ما یک تجربه فوق‌العاده محسوب می‌شود.

جزئیات پرتاب سه ماهواره ایرانی ناهید 1، ظفر و پارس 1

مرتضی براری در ادامه بیان کرد پس از اینکه در سال گذشته دو ماهواره ایرانی را به فضا پرتاب کردیم، بلافاصله یک کمیته کاری بین تیم ساخت ماهواره و ماهواره‌بر تشکیل شد تا مشکلات بخش شناسایی رفع گردد و به دنبال آن پروژه ساخت سه ماهواره ایرانی دیگر در دستور کار قرار گرفت. از این رو در سال جاری سه ماهواره مخابراتی ناهید 1، ماهواره‌های سنجش از دور ظفر و پارس 1 در حال گذراندن مراحل تکمیلی هستند تا برای قرار گرفتن در مدار آماده شوند.

جزئیات ماهواره ناهید یک

براری در خصوص ویژگی‌های ناهید 1 افزود:

این ماهواره جزو گروه ماهواره های مخابراتی است. ماهواره‌هایی که تاکنون پرتاب کردیم ماهواره‌های سنجش‌ از دور بوده‌اند و ناهید 1 اولین ماهواره ما در گروه مخابراتی به شمار می‌رود که به فضا پرتاب خواهد شد. البته ماهواره ناهید 1 در مدار 250 کیلومتری قرار خواهد گرفت و طول عمر آن 2.5 ماه است و ما قصد داریم تعدادی از فناوری‌های ماهواره‌های مخابراتی را در این ماهواره تست کنیم. فناوری پنل خورشیدی باز شونده، ارتباطات بین ماهواره‌ای و کنترل 3 محوره، فناوری‌هایی محسوب می‌شوند که با در مدار قرار گرفتن این ماهواره، مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان فضایی در ادامه بیان کرد کلیه ماهواره‌هایی که تا امروز به فضا پرتاب شده‌اند از پنل‌های خورشیدی متصل به خود ماهواره برخوردار بودند، اما برای اینکه ماهواره‌های مخابراتی بتوانند زمان بیشتری را در مدار بمانند به سلول‌های خورشیدی بازشونده نیاز دارند. این نوع پنل با پرتاب ماهواره ناهید 1 مورد تست قرار می‌گیرد و یک تجربه فوق‌العاده برای ساخت ماهواره‌های جدید با طول عمر بیشتر در مدار برای متخصصان بومی خواهد بود. براری در پایان خاطرنشان کرد:

اولویت سازمان فضایی این است که به اهداف تعیین شده در سال 1404 دست پیدا کنیم؛ یعنی بتوانیم ماهواره‌های سنجش از دور با قدرت تفکیک تصاویر 1 متر را تولید کنیم. از این رو ماهواره سنجی ظفر با قدرت تفکیک تصاویر 22.5 متر و پارس 1 با قدرت تفکیک 15 متر در حال گذراندن مراحل نهایی هستند. ما در وضعیت فعلی به این توان دست پیدا کردیم که سال 1385 قرارداد ساخت 3 ماهواره با 3 دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت برای ساخت ماهواره‌های سنجش از دور با قدرت تفکیک تصاویر 1000 متر منعقد کنیم. با تلاش متخصصان داخلی ماهواره پیام که سال قبل پرتاب شد دارای قدرت تفکیک 40 متر بود؛ یعنی 25 برابر پیشرفت را تجربه کردیم و این موضوع رشد ما در صنعت فضایی را نشان می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. 40 ساله که نمی تونن برف پاک کن تولید کنند، چه طور مدعی تولید ماهواره هستند!!!

    باید گریست

    با سپاس

  2. دو سه تا کپسول اکسیژن تو خالی بیمارستان رو به هم جوش کاری کردن با ماهواره بر فرستادن فضا ، فقط فرستادن ،زباله های فضایی بیشتر شه ، انتظار که ندارید از کپسول تو خالی پیامی از فضا بیاد زمین ؟ 😉

  3. پرتاب سه آهن پاره مکعبى شکل در فضا براى خوشحالى ساندیس خورا
    😀
    😀
    😛

  4. امید وارم که بره به فضا با این کار موشک های کروز و بمب هستیمون دیگه کامل میشه

  5. خب این میشه نون و اب واسمون ؟؟

  6. نخورن زمین باز ابرومون بره