مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس مبارزه‌ای بین دنیای اندروید و آی او اس است. هواوی پی ۳۰ پرو به عنوان یکی از بهترین اندرویدی‌ها، با بهترین گوشی آی او اسی تا امروز رقابت می‌کند.

یک هفته تا رونمایی آیفون‌های جدید زمان باقی مانده است. حتی بعد از این اتفاق، آیفون ایکس اس مکس همچنان یکی از بهترین دستگاه‌های آی او اسی باقی خواهد ماند، چرا که بررسی مشخصات فنی گوشی های اپل در سال 2019 نشان می‌دهد آن‌ها از نظر ظاهری و همچنین مشخصات فنی، پیشرفت چندان زیادی نخواهند داشت.

در حال حاضر، هواوی پی 30 پرو نیز بهترین گوشی این شرکت چینی به شمار می‌رود، تا این که حدود یک ماه دیگر، با هواوی میت 30 پرو جایگزین شود. با در نظر گرفتن اختلاف گوشی های دو سری P و Mate طی چند سال اخیر، هواوی میت 30 پرو پیشرفت چشمگیری در مقایسه با هواوی پی 30 پرو نخواهد داشت، در نتیجه این گوشی، حتی بعد از معرفی مدل جدید، جزو بهترین‌ها باقی می‌ماند.

مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

هواوی پی 30 پرو به تراشه‌ 7 نانومتری کایرین 980 مجهز شده و دارای یکی از بهترین دوربین‌های موبایل در تاریخ فناوری است. این دو ویژگی از آن یک پرچمدار تمام عیار می‌سازند. در این مطلب قصد داریم به وسیله مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس، یکی از بهترین گوشی های اندرویدی بازار را در مقابل بهترین گوشی آی او سی تا امروز قرار بدهیم.

طراحی

هیچ کدام یک از دو گوشی جمع‌ و جور نبوده و مخصوص دوست‌داران فبلت‌های غول‌پیکر طراحی شده‌اند. از نظر خوش دست بودن، پرچمدار هواوی وضعیت بهتری دارد. دلیل این موضوع، کم بودن میزان حاشیه‌های دو طرف صفحه نمایش محسوب می‌شود. صفحه نمایش هواوی پی 30 پرو از دو طرف دارای انحنا است. این طراحی علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری گوشی، نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه آن را نیز بهبود بخشیده است.

مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

طراحی بدون حاشیه هواوی برای مدل پی 30 پرو، با استفاده از یک ناچ کوچک شبیه به قطره آب برای جا دادن دوربین سلفی همراه بوده است. ابعاد این بریدگی بسیار کوچک بوده و اختلالی در نحوه نمایش محتوا ایجاد نخواهد کرد.

آیفون ایکس اس مکس دارای صفحه نمایش مسطح بوده و از نظر ابعاد، یکی از عریض‌ترین گوشی های هوشمند بازار به شمار می‌رود. با در نظر گرفتن صفحه نمایش 6.5 اینچی فبلت، افراد دارای دست کوچک، حین کار کردن با آن احساس خوشایندی نخواهند داشت. میزان حاشیه پایین صفحه نمایش آیفون ایکس اس مکس در مقایسه هواوی پی 30 پرو کمتر است، هر چند به خاطر عدم وجود انحنا در صفحه نمایش، حاشیه‌های کناری افزایش پیدا کرده‌اند.

یکی از مشکلات اساسی آیفون ایکس اس مکس از نظر ظاهری در مقایسه با پرچمداران امروزی، وجود یک بریدگی عریض در بالاترین قسمت نمایشگر آن است. اینجا محل قرارگیری اسپیکر روگوشی، دوربین سلفی و سنسورهای مربوط به سیستم تشخیص چهره سه بعدی فیس آیدی است. هواوی برای دستیابی به طراحی بدون حاشیه در اولین پرچمدار سال 2019 خود، از فناوری اسپیکر زیر نمایشگر بهره برد.

طبق مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس، روی پنل پشتی هر دو گوشی، که با استفاده از شیشه پوشانده شده است، سنسورهای دوربین اصلی به صورت عمودی در گوشه بالا و سمت چپ قرار گرفته‌اند.

مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

فریم هواوی پی 30 پرو از جنس آلومینیوم است. اپل از فولاد ضد زنگ در فریم آیفون ایکس اس مکس استفاده کرد. روی کاغذ، کیفیت مواد به کار رفته در بدنه پرچمدار آی او اسی بالاتر است، اما در واقعیت، حین در دست گرفتن هر دو گوشی، تفاوتی از نظر کیفیت ساخت احساس نکرده و هر دو، حس در اختیار داشتن یک گوشی خاص را به شما القا خواهند کرد.

نمایشگر

در نمایشگر هر دو گوشی، همانند سایر پرچمداران بازار، از یک پنل اولد استفاده شده است. نسبت ابعاد تصویر صفحه نمایش آن‌ها 19.5:9 است. هواوی پی 30 پرو از یک صفحه نمایش 6.47 اینچی و آیفون ایکس اس مکس از نمایشگری 6.5 اینچی بهره می‌برد. اختلاف 0.3 اینچی صفحه نمایش آن‌ها کاملا قابل چشم‌پوشی است.

بر اساس مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس، یکی از تفاوت‌های صفحه نمایش آن‌ها، رزولوشن است. پرچمدار اندرویدی از وضوح تصویر 2340 در 1080 پیکسل و گوشی آی او اسی، از رزولوشن 2688 در 1242 پیکسل بهره می‌برد. تراکم پیکسلی این صفحه نمایش‌ها به ترتیب 398 پی‌پی‌آی و 458 پی‌پی‌آی است.

مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

استفاده از رزولوشن کیو اچ‌دی در پرچمداران اندرویدی، از سال 2015 متداول شده است، اما هواوی هنوز در اغلب گوشی های بالارده خود از وضوح تصویر فول اچ‌دی استفاده می‌کند.

مجددا روی کاغذ، از نظر وضوح تصویر، آیفون ایکس اس مکس در وضعیت بهتری قرار دارد، هر چند حین کار با دو گوشی متوجه این اختلاف نخواهید شد. البته تفاوت نمایشگر آن‌ها از نظر نحوه تولید رنگ‌ها قابل تشخیص است. صفحه نمایش هیچ کدام را نمی‌توان بد و بی‌کیفیت دانست، اما طبق مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس، گوشی آی او اسی در وضعیت بهتری قرار دارد.

دقت نمایشگر گوشی آیفون در تولید رنگ‌ها بالاتر بوده و از ویژگی انحصاری اپل به نام True Tone پشتیبانی می‌کند. به لطف True Tone، نحوه تولید رنگ محتواها روی صفحه نمایش، بر اساس میزان نور محیط به صورت خودکار تنظیم می‌شود. به همین دلیل فارغ از میزان نور محیط و محل قرارگیری کاربر، همیشه محتواها به بهترین و باکیفیت‌ترین شکل ممکن تولید خواهند شد.

هواوی پی 30 پرو فاقد قابلیتی همچون True Tone برای تنظیم خودکار رنگ‌ها در صفحه نمایش بر اساس نور محیط است، اما یک سری تنظیمات کاربردی همچون تغییر میزان رنگ‌های اصلی در صفحه نمایش را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

حداکثر روشنایی (عدد بالاتر، بهتر است)
حداقل روشنایی (عدد پایین‌تر، بهتر است)
کنتراست (عدد بالاتر، بهتر است)
دمای رنگ (کلوین)
گاماعدم دقت در نمایش رنگ‌ها (عدد پایین‌تر، بهتر است)
عدم دقت در نمایش رنگ‌ خاکستری (عدد پایین‌تر، بهتر است)
اپل آیفون ایکس اس مکس
6572غیر قابل اندازه‌گیری66402.250.881.37
هواوی پی 30 پرو
5810غیر قابل اندازه‌گیری68472.222.145.13

عملکرد سخت افزاری و رابط کاربری

تراشه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس، به ترتیب کایرین 980 و اپل A12 است. هر دو 7 نانومتری بوده و در کنار اسنپدراگون 855 و اگزینوس 9825، قدرتمندترین تراشه‌های موبایل در حال حاضر به شمار می‌روند. به خاطر ساختار مبتنی بر فناوری 7 نانومتری، تراشه‌های نام برده، مصرف انرژی پایینی دارند.

بر اساس امتیاز بنچمارک‌ها، از نظر پردازنده اصلی و پردازشگر گرافیکی، اپل A12 در وضعیت بهتری قرار دارد، اما اختلاف کایرین 980 با این چیپست زیاد نیست. مجددا در عمل، حین کار با هر دو گوشی، اختلافی از نظر سرعت در پاسخگویی به دستورات مشاهده نخواهید کرد. اگر تفاوتی در این زمینه رویت شد، به رابط کاربری و بستر نرم افزاری ارتباط پیدا می‌کند.

آیفون ایکس اس مکس به صورت پیش‌فرض همراه با سیستم عامل آی او اس 12 عرضه می‌شود. رابط کاربری گوشی بسیار روان بوده و به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی شده است. مشکل آن در مقایسه با اندروید، بسته بودن دست کاربر برای سفارشی‌سازی رابط کاربری محسوب می‌شود. مزیت آن در مقایسه با سیستم عامل‌های پلتفرم موبایل گوگل، داشتن امنیت بالا و گوش‌زد کردن موارد مربوط به حریم خصوصی و امنیت به کاربر به صورت مستمر است.

برخی کاربران، دنیای آی او اس و در کل پلتفرم‌های نرم افزار اپل را بسته خطاب می‌کنند،‌ اما نکته مهم اینجاست که این دنیای بسته، بسیار گسترده است! اپل سرویس‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف توسعه داده و در اختیار کاربرانش قرار داده است. همچنان سیستم عامل‌های آی او اس جدید، در مقایسه با قبل دست کاربر را برای استفاده از سرویس‌هایی خارج از دنیا اپل نبسته‌اند.

مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

هواوی پی 30 پرو از جدیدترین نسخه سفارشی‌سازی شده اندروید به دست هواوی یعنی EMUI 9.1 استفاده می‌کند. این نسخه مبتنی بر سیستم عامل اندروید 9 پای توسعه یافته است. همانند سایر دستگاه‌های اندرویدی، در مقایسه با رابط کاربری آی او اس 12، دست کاربر برای سفارشی‌سازی ظاهر بستر نرم افزاری گوشی باز است. قابلیت نصب پوسته و چینش آیکون‌ها به شکل دلخواه، ویژگی‌های مهمی برای سفارشی‌سازی رابط کاربری به شمار می‌روند.

همانند اندروید 9 پای، در EMUI 9.1 نیز امکان انتخاب از بین دو سیستم ناوبری موجود وجود دارد. اپل همراه با رونمایی از آیفون ایکس و آی او اس 11 در سال 2017، ژست‌های حرکتی را جایگزین کلید فیزیکی این گوشی است. گوگل از راهکار ایده گرفت و ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی را به اندروید 9 آورد. کاربر می‌تواند بین استفاده از ژست‌های حرکتی یا سه کلید ناوبری همیشگی بازگشت، هوم اسکرین و آخرین برنامه‌ها، یکی را انتخاب کند.

از نظر پشتیبانی نرم افزاری، آیفون ایکس اس مکس در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد. اپل حداقل برای چهار سال از گوشی های هوشمندش پشتیبانی می‌کند. این بازه زمانی شامل انتشار آپدیت سیستم عامل‌های جدید به همراه به‌روزرسانی‌های جزئی است. انتظار داریم آیفون ایکس اس مکس تا آپدیت آی او اس 16 یا 17 را دریافت کند. پرچمداران اندرویدی در بهترین حالت، تنها تا دو سال آپدیت سیستم عامل را دریافت می‌کنند.

ظرفیت داخلی نسخه پایه آیفون ایکس اس مکس 64 گیگابایت است. این مقدار برای هواوی پی 30 پرو به 128 گیگابایت افزایش پیدا می‌کند. برای دو گوشی، نسخه‌هایی با حافظه 256 گیگابایت و 512 گیگابایت موجود است. هواوی پی 30 پرو برخلاف رقیب آن، از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند. در ادامه امتیاز این دو گوشی در بنچمارک‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد.

دوربین

دوربین یکی از اصلی‌ترین اختلاف‌های دو گوشی به شمار می‌رود. برخلاف پرچمداران امروزی دنیای اندروید، آیفون ایکس اس مکس از یک دوربین دوگانه استفاده می‌کند. این دوربین از دو سنسور 12 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود. یکی از آن‌ها با لنز تله فوتو همراه شده و قابلیت بزرگنمایی اپتیکال دو برابری را به ارمغان می‌آورد.

هواوی پی 30 پرو در آن سو، مجهز به یک دوربین چهارگانه است. رزولوشن سنسور اصلی به 40 مگاپیکسل افزایش پیدا می‌کند. سنسور دوم، دارای یک لنز پریسکوپی با قابلیت زوم اپتیکال 5 برابری است. به لطف آن، زوم هیبریدی تا 10 برابر فراهم می‌شود. روی سنسور سوم با رزولوشن 20 مگاپیکسل، یک لنز اولترا واید سوار است. آخرین سنسور از نوع ToF بوده و نسل پیشرفته سنسورهای محاسبه عمق میدان به شمار می‌رود. در دوربین هر دو گوشی، سنسور اصلی و سنسور دارای لنز تله فوتو، از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر پشتیبانی می‌کنند.

حین مقایسه عکس‌های ثبت شده در روشنایی روز، دوربین آیفون چند سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد. رنگ‌ها با دقت بالاتری تولید شده و عکس روی هم رفته طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. در تصاویر دوربین هواوی پی 30 پرو کمی اشباع‌شدگی دیده شده و برخی صحنه‌ها، ته مایه‌ای زرد رنگ در سرتاسر فریم قابل رویت است. همچنین به نظر می‌رسد برای روشن‌تر به نظر رسیدن عکس، دقت در تولید رنگ‌ها فدا شده است. به عبارتی عکس‌ها از حالت طبیعی خارج شده و شبیه به تصاویر دارای افکت دیده می‌شوند.

دوربین هواوی پی 30 پرو معجزه‌اش را حین عکاسی در تاریکی نشان می‌دهد. این در حالی است که با کاهش نور طبیعی در محیط، دوربین آیفون ایکس اس مکس دچار چالش می‌شود. یکی از تکنیک‌های دوربین پرچمدار هواوی برای ثبت عکس‌های روشن و دارای جزئیات کافی، در زمان وجود و عدم وجود نور در محیط، ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل و ارائه عکس‌های 10 مگاپیکسلی است.

اگر دوربین هواوی پی 30 پرو نتوانست طی شب، به صورت عادی عکس‌های باکیفیت و روشنی به ثبت برساند، می‌توانید وارد حالت عکاسی در شب اختصاصی آن (Night Mode) شوید. فراموش نکنید حین عکاسی در حالت حالت اختصاصی شب، باید گوشی را برای شش ثانیه بدون حرکت نگه دارید. آیفون ایکس اس مکس از نظر عکاسی در شرایط نوری ضعیف، در مقابل رقیب اندرویدی خود هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت، برتری دیگر دوربین هواوی پی 30 پرو است. به لطف وجود لنز پریسکوپی، تا 5 برابری از زوم اپتیکال پشتیبانی می‌شود. بین زوم 1 تا 5 برابری، از بزرگنمایی هیبریدی استفاده خواهد شد. در این حالت، بزرگنمایی دیجیتالی با داده جمع‌آوری شده از دیگر سنسورها ترکیب می‌شود. به همین دلیل، به شکلی عجیب، کیفیت زوم 5 برابری از 3 برابری یا 4 برابری بیشتر است! در گوشی آیفون ایکس اس مکس، حداکثر میزان بزرگنمایی 2 برابری خواهد بود.

ویژگی منحصربه‌فرد دیگر دوربین پرچمدار اندرویدی، در اختیار داشتن یک سنسور اولترا واید است. به لطف آن، عکاسی از صحنه‌های دارای میدان دید وسیع امکان‌پذیر می‌شود.

کیفیت صوت

برای دوست‌داران موزیک، گوشی آی او اسی گزینه بهتری است. این گوشی از یک اسپیکر استریوی بسیار باکیفیت بهره می‌برد، به طوری که در دنیای گوشی های هوشمند، کمتر نمونه‌ای قابل قیاس با آن پیدا خواهید کرد. این اسپیکر علاوه بر داشتن کیفیت و حجم بالا، توانایی قابل تحسینی در تولید بیس دارد.

مقایسه هواوی پی 30 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

هواوی پی 30 پرو در آن سو، از نظر کیفیت صوت، یکی از بدترین‌ها شناخته می‌شود! در این گوشی از فناوری صدا روی نمایشگر (Sound-On-Display)، که هنوز به بلوغ نرسیده است، استفاده می‌شود.

باتری

ظرفیت باتری آیفون ایکس اس مکس برابر 3174 میلی‌‌آمپر ساعت است. این میزان برای هواوی پی 30 پرو به 4200 میلی‌‌آمپر ساعت می‌رسد. نحوه مدیریت مصرف انرژی در سیستم عامل آی او اس با اندروید متفاوت است. با این حال نمی‌توان از اختلاف هزار میلی‌آمپر ساعت ظرفیت باتری دو گوشی چشم‌پوشی کرد. حین استفاده عادی از پرچمدار هواوی، می‌توان برای دو روز روی باتری آن حساب کرد.

تفاوت اساسی آن‌ها در اینجا، سرعت شارژ مجدد است. با وجود پشتیبانی گوشی های آیفون سال‌های اخیر از فناوری شارژ سریع، توان خروجی شارژ پیش‌فرض داخل جعبه آن‌ها 5 وات است. با استفاده از آن، شارژ 0 تا 100 درصد باتری آیفون ایکس اس مکس نزدیک به سه ساعت و نیم زمان می‌برد! هواوی پی 30 پرو به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 40 واتی، تنها طی نیم ساعت، از 0 تا 70 درصد شارژ خواهد شد. شارژ کامل باتری حدود یک ساعت زمان نیاز دارد.

هر دو گوشی از قابلیت شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کنند. ویژگی اضافی هواوی پی 30 پرو، شارژ وایرلس معکوس است، به این معنی که می‌توان سایر دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از شارژ بی‌سیم همچون گوشی ها و ساعت های هوشمند را با آن شارژ کرد.