جهان سینمایی اسپایدرمن

سونی درحال کار بر روی 5 یا 6 سریال مرتبط با جهان سینمایی اسپایدرمن است!

سونی در تلاش است تا 5 یا 6 سریال مرتبط با جهان سینمایی اسپایدرمن خلق کند. در ادامه با این جهان سینمایی هم بیشتر آشنا خواهید شد.

دیگر احتمالا می‌دانید که اسپایدرمن یا همان مرد عنکبوتی خودمان، از جهان سینمایی ماروِل یا به اختصار MCU خارج شده و شرکت دیزنی که استودیو سازنده فیلم‌های جهان سینمایی مارول است، دیگر حق استفاده از اسپایدرمن در فیلم‌های آینده خودش را ندارد. درواقع دیزنی برای مدتی کوتاه توانست با شرکت سونی که مالک قانونی حق کپی رایت اسپایدرمن است، به توافق برسد و این شخصیت را وارد جهان سینمایی خودش کند. اما پس از اتفاقاتی، اکنون این توافق بهم خورده و حق کپی رایت اسپایدرمن دوباره به انحصار شرکت سونی درآمده است. اگر طرفدار اسپایدرمن کنونی سینما با بازی تام هالند (Tom Holland) هستید، احتمالا از جدایی اسپایدرمن از جهان سینمایی مارول بسیار ناراحت هستید. اما نگران نباشید! چرا که شرکت سونی که قصد دارد جهان سینمایی اسپایدرمن را خلق کند! در این جهان سینمایی، فقط و فقط روی مرد عنکبوتی و دوستان و دشمنان او تمرکز می‌شود.

با اینکه ساخت جهان سینمایی اسپایدرمن هنوز در مراحل ابتدایی خودش است، اما سونی نشان داده که برنامه‌های بلندپروازانه و جذابی برای این ابرقهرمان مشهور دارد. ابتدا اینکه جهان سینمایی اسپایدرمن قرار است جایگزین جهان سینمایی ونوم (Venom) شود. در ابتدا قرار بود جهان سینمایی ونوم، فقط روی دشمنان اسپایدرمن تمرکز کند و خبری از مرد عنکبوتی در این جهان سینمایی نبود. اما اکنون با بدست آوردن دوباره حق کپی رایت انحصاری اسپایدرمن، سونی قصد دارد مرد عنکبوتی را نیز به جهان سینمایی ونوم بیافزاید و البته که نام این جهان سینمایی را نیز به جهان سینمایی اسپایدرمن تغییر دهد. پس دیگر می‌توانید با خیال راحت، منتظر تماشای اسپایدرمن تام هالند و ونوم تام هاردی در یک قاب دوربین باشید!

جهان سینمایی اسپایدرمن

افزوده شدن اسپایدرمن به دنیای ونوم یک اتفاق هیجان‌انگیز دیگر را هم رقم می‌زند و آن هم این است که اکنون می‌توانیم انتظار ساخته شدن برخی از جذاب‌ترین کامیک بوک های اسپایدرمن را نیز داشته باشیم؛ کامیک‌هایی مانند ماکسیمم کارنِیج (Maximum Carnage)، آخرین شکار کِراوِن (Kraven’s Last Hunt) و بسیاری دیگر از کامیک‌های موفق و پرفروش اسپایدرمن. تا زمانی که اسپایدرمن در جهان سینمایی مارول حضور داشت، به دلایل مختلف، هرگز نمی‌توانستیم تقابل او با برخی از مشهورترین دشمنان خودش مانند ونوم، دکتر اختاپوس، کارنِیج (Carnage) و صدالبته بزرگترین دشمن اسپایدرمن در دنیای کامیک بوک‌ها، یعنی نورمن آزبورن (Norman Osborn) که به گرین گابلین (Green Goblin) هم مشهور است را ببینیم. اما اکنون اگر سونی بخواهد، می‌تواند از تمامی این کارکترها در جهان سینمایی خودش بهره ببرد.

دشمنان اسپایدرمن

گرین گابلین؛ بزرگترین دشمن اسپایدرمن در کامیک‌ها که در اولین شماره از سه‌گانه اورجینال اسپایدرمن با کارگردانی سَم رِیمی و بازی به یاد ماندنی توبی مک‌گوایر حضور داشت. در این فیلم خاطره‌انگیز، ویلیام دافو نقش گرین گابلین را به به طرزی فراموش نشدنی، به تصویر کشید

اما جهان سینمایی مرد عنکبوتی قرار نیست صرفا به مدیوم سینما محدود شود. سونی همین حالا درحال برنامه‌ریزی برای پخش 5 یا 6 سریال مرتبط با این جهان سینمایی در تلویزیون است. هنوز مشخص نیست که این سریال‌ها قرار است مانند سریال Agents of SHIELD که مربوط به جهان سینمایی مارول است، با بازیگران واقعی ساخته شود و یا مانند سریال‌هایی که دیزنی قصد دارد به زودی در شبکه +Disney از آن‌ها رونمایی کند، انیمیشنی خواهد بود. اگر این سریال‌ها مانند Agents of SHIELD باشند، احتمالا جامعه هدف بیشتری دارند اما از آن طرف، بخاطر بحث بودجه و هزینه‌های سنگین، به احتمال بسیار زیاد شاهد کارکترهای فرعی در این سریال‌ها خواهیم بود و احتمالا هرگز خود اسپایدرمن یا کارکترهای اصلی را در این سریال‌ها تماشا نخواهیم کرد.

اما از آن طرف اگر سریال‌های مرتبط با جهان سینمایی اسپایدرمن، به صورت انیمیشنی باشند، آنگاه احتمال دیدن خود اسپایدرمن یا ونوم یا دکتر اختاپوس و دیگر کارکترها و دشمنان خاطره‌انگیز دنیای کامیک بوک های اسپایدرمن در این سریال‌ها، بسیار بالا می‌رود. این احتمال هم کاملا وجود دارد که سونی پیش از شروع ساخت این سریال‌ها، ابتدا صبر کند و ببینید آیا سریال‌های انیمیشنی دیزنی که در شبکه دیزنی پلاس قرار است پخش شوند، موفق عمل می‌کنند یا خیر. به هرحال سریال‌های انیمیشنی دیزنی قرار است اولین سریال‌هایی باشند که به صورت انیمیشنی ساخته می‌شوند و ارتباط مستقیم با جهان سینمایی خودشان دارند. ممکن است این سریال‌‌ها با شکست مواجه شوند و یا ممکن است به موفقیتی بی‌نظیر دست پیدا کنند.

همین چندی پیش شایعه‌ای مطرح شده بود که اعلام می‌کرد سونی قصد استفاده از برخی شخصیت‌های مشهور کامیک بوک های مرد عنکبوتی مانند نایت‌واچ (Nightwatch)، جک‌پات (Jackpot) و البته کارکتری به مراتب جدیدتر، یعنی سیلک (Silk) را دارد. بسیار بعید است که این شخصیت‌ها را در فیلم‌های سینمایی جداگانه مشاهده کنیم اما احتمال ساخته شدن یک سریال با حضور همه آن‌ها، یا سریال‌هایی اختصاصی برای هرکدام از آن‌ها، به هیچ عنوان پایین نیست. شاید سونی قصد داشته باشد از سریال‌هایی مانند The Umbrella Academy و The Boys که هردو با قهرمان‌هایی کمتر شناخته شده ساخته شده‌اند و تاکنون به موفقیت قابل توجهی هم دست پیدا کرده‌اند، الهام بگیرد.

به هر حال باید صبر کنیم و ببینیم آیا جدایی اسپایدرمن از جهان سینمایی مارول به نفع طرفداران این ابرقهرمان تمام می‌شود یا به ضرر آن‌ها. یک چیز اما واضح است و آن هم این است که قطعا در جهان سینمایی اسپایدرمن که سونی قصد ایجاد آن را دارد، تمرکز به مراتب بیشتری نسبت به جهان سینمایی مارول روی کارکتر مرد عنکبوتی و دوستان و دشمنان او قرار داده خواهد شد.