عکس جدید مریخ

عکس جدید مریخ به زیبایی هرچه تمام‌تر، بخش آبی سیاره سرخ را به تصویر می‌کشد!

عکس جدید مریخ که توسط سازمان فضایی اروپا یا همان ESA گرفته شده، ظاهری غیر منتظره از مریخ را نمایش می‌دهد. در این تصویر جالب، شاهد بخش آبی سیاره سرخ هستیم!

عکس جدید مریخ توسط فضاپیمای مارس اکسپرس (Mars Express) که از فضاپیماهای قدرتمند سازمان فضایی اروپا یا به اختصار ESA به شمار می‌رود، گرفته شده است.

این تصویر جدید که از بهم چسباندن چندین عکس مختلف به وجود آمده، دارای کیفیت و جزئیات حیرت انگیزی است. تصویر اصلی‌ای که توسط سازمان فضایی اروپا منتشر شده، دارای دقت یک کیلومتر بر پیکسل است. این موضوع نشان می‌دهد که هر پیکسل از تصویر نهایی منتشر شده توسط ESA، یک کیلومتر از سطح مریخ را پوشش می‌دهد. مطمئنا دقت یک کیلومتر بر پیکسل برای تصویری که از سیاره‌ای غیر از زمین گرفته شده، دقتی حیرت‌انگیز و قابل ستایش است!

در ادامه می‌توانید یک نسخه به مراتب کم حجم شده از عکس جدید مریخ را مشاهده کنید اما اگر می‌خواهید نسخه اصلی آن را با حجم حدود 40مگابایت مشاهده کنید، می‌توانید به سایت خود سازمان فضایی اروپا مراجعه کنید و یا به سادگی روی این لینک کلیک کنید!

عکس جدید مریخ

نمایی کلی از تصویر نهایی منتشر شده توسط سازمانی فضایی اروپا از سطح مریخ ؛ این تصویر، از بهم پیوستن چندین عکس مختلف به دست آمده است. هرکدام از این عکس‌ها، بخشی از تصویری که مشاهده می‌کنید را تشکیل داده بودند.

دلیل اهمیت عکس جدید مریخ

اگر بخواهیم کمی از منظر علمی به دلیل اهمیت تصویر نهایی منتشر شده توسط سازمان فضایی اروپا بپردازیم، باید بگوییم که در این تصویر زیبا، بخش‌هایی عظیم از منطقه تِرا سابائِآ (Terra Sabaea)، اَرَبیا تِرا ( Arabia Terra) و همچنین بخش‌هایی از هِلاس پلانیتیا (Hellas Planitia) قابل مشاهده است. تمام این اسم‌های عجیب، نام‌های علمی‌ای هستند که توسط دانشمندان برای بخش‌های گوناگون مریخ درنظر گرفته شده است.

اما برای لذت بردن از عکس جدید مریخ به هیچ عنوان لازم نیست که حتما دانشمند باشید. چرا که تماشای قطب شمال، قطب جنوب و خشکی عظیم واقع در مرکز مریخ، آن هم در یک قاب، مطمئنا می‌تواند هر انسانی را به وجد بیاورد! مخصوصا اگر آن انسان، به دنیای نجوم و ستاره شناسی هم علاقه‌مند باشد.

در قطب شمال مریخ، می‌توان یک گوی بسیار زیبا و حیرت انگیز را تماشا کرد. این گوی تماشایی که مملو از آب‌های یخ زده و کربن دی اکسید است، هنگامی که قطب شمال مریخ در زمستان به سر می‌برد، ضخیم می‌شود و در تابستان هم کمی نازک‌تر از حالت کنونی، دیده می‌شود. رنگ آبی بسیار زیبا و چشم‌نوازی که در بالای این گوی قابل مشاهده است هم درواقع ابرهای بسیار ضخیم موجود در قطب شمال مریخ هستند. اما همانگونه که مشاهده می‌کنید، کمی پایین‌تر از گوی هم یک هاله آبی آب‌رنگ مانند قابل مشاهده است. دانشمندان به طور قطعی مطمئن نیستند که این هاله آبی رنگ چیست، اما به احتمال بسیار زیاد، این هاله هم مربوط به ابرهای قطب شمال مریخ است. ابرهایی که بنا به دلایلی، کمی به سمت جنوب کشیده شده‌اند.

اما در پایین این تصویر هم منظره حیرت انگیز دیگری قابل مشاهده است. این منطقه که درواقع قطب جنوب مریخ است، بیشتر از آن که ما را به یاد سیاره سرخ بیاندازد، یادآور سیاره آبی خودمان است! در این منطقه هم بیش از هرچیزی، آب‌های یخ زده قابل مشاهده است اما از آنجایی که در قطب جنوب مریخ، پراکندگی ترکیبات شیمیایی، به مراتب کمتر از قطب شمال این سیاره است، در نتیجه جنوب مریخ، ظاهری به مراتب ساده‌تر از شمال آن دارد.

اما همانگونه که مشاهده می‌کنید، بخش عظیمی از سیاره مریخ را خشکی تشکیل داده است. این خشکی عظیم که در مرکز مریخ قرار گرفته، منطقه‌ای است که بارها و بارها آن را در تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از مریخ، تماشا کرده‌ایم. درواقع دلیل اینکه به مریخ، سیاره سرخ می‌گوییم هم همین خشکی عظیم سرخ مانند آن است. اما با تمام عظمتی که این ناحیه سرخ مانند دارد، چیزی که در عکس جدید مریخ توجهات را به خود جلب می‌کند، مطمئنا رنگ آمیزی غیرمنتظره‌ای است که همان دو قطب زیبای این سیاره دارند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کجاش خوشگله سیارس دیگه

  2. خیلی خوشگله مثل زمین میمونه تقریبا