کامپیوتر کوانتومی

نخستین کامپیوتر کوانتومی جهان توسط گوگل ساخته شد

نخستین کامپیوتر کوانتومی جهان توسط گوگل ساخته شد. این رایانه کوانتومی از هر ابررایانه فعلی دنیا قدرتمندتر است و می‌تواند یک محاسبه 10 هزار ساله را فقط ظرف مدت 3 دقیقه انجام دهد.

مدتی است که مسابقه دستیابی به برتری کوانتومی (Quantum Supremacy) برقرار شده و بسیاری از شرکت‌ها و حتی دولت‌ها می‌خواهند به یک کامپیوتر کوانتومی دسترسی پیدا کنند، اما رسیدن به چنین رایانه‌ای چرا حائز اهمیت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم محاسبات کوانتومی دنیای دیجیتال از جمله هوش مصنوعی را به شکل گسترده‌ای توسعه می‌دهد. در همین راستا شرکت گوگل برای دستیابی به برتری کوانتومی پیش قدم شده است و می‌توان این غول فناوری را رهبر این حوزه دانست. احتمالا با شنیدن اصطلاح محاسبات کوانتومی به یاد فیلم‌های علمی تخیلی افتاده‌اید، اما باید بدانید محاسبات کوانتومی کاملا واقعی بوده و بدون شک با توسعه آن می‌توان به دستاوردهای مهمی رسید.

نحوه محاسبات کوانتومی

کامپیوتر کوانتومی

اگر بخواهیم محاسبات کوانتومی را به شکل ساده توضیح دهیم، محاسبات کوانتومی برای تامین نیروی محاسباتی خارق‌العاده خود از پدیده گیج کننده مکانیک کوانتومی استفاده می‌کند. یک کامپیوتر کوانتومی قادر است به آسانی از ابررایانه‌های برتر دنیا سبقت بگیرد که چنین قدرت پردازشی به دلیل کیوبیت‌های عجیب آن است. باید بدانید در حال حاضر رایانه‌ها از بیت‌ها بهره می‌برند که جریانی از پالس‌های الکتریکی یا نورهای نمایانگر 0 و 1 را شامل می‌شوند. کیوبیت از لحاظ فیزیکی یک سامانه کوانتومی دو حالتی محسوب می‌شود؛ به بیان دیگر سیستمی است که به کمک مکانیک کوانتومی قابل توصیف بوده و در زمان اندازه‌گیری یکی از دو حالت ممکن را انتخاب می‌کند.

جزئیات کامپیوتر کوانتومی گوگل

کامپیوتر کوانتومی گوگل از ابررایانه‌های برتر دنیا قدرتمندتر است و به تازگی عملکرد خود را به ثبت رسانده است. برای اینکه بتوانید قدرت خارق‌العاده آن را درک کنید باید بگوییم یک محاسبه که در ابررایانه شرکت IBM معروف به سامیت (Summit) که در حال حاضر قدرتمندترین رایانه تجاری جهان است، ظرف مدت 10 هزار سال انجام می‌شود، رایانه کوانتومی گوگل قادر است آن را ظرف مدت فقط 3 دقیقه به انجام برساند. طبق اعلام دانشمندان گوگل، آزمایش نخستین محاسباتی که فقط بر روی یک پردازنده کوانتومی صورت پذیرد، توسط رایانه کوانتومی گوگل انجام شده است. گفتنی است این کامپیوتر گوگل در ماه مارس 2018 با قدرت محاسباتی 72 کیلوبیت معرفی شد و حالا توانسته است آزمایش‌های محاسباتی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. پس همون که اونقدر مهمه

  2. یکی از کاربردهای ملموسش در استخراج بیت کوین هست.محاسباتی که ماینرهای فعلی برای استخراج بیت کوین انجام میدن در کسری از ثانیه در کامپیوتر کوانتمی قابل انجامه. افت ارزش بیت کوین در روزای اخیر هم شاهد این مدعاست.

  3. بعد دقیقا چه کارکردی داره ؟؟؟؟