شرکت Razer که پیش از این فعالیت اصلی اش در بخش تولید سخت افزار گیم های پی سی بود اکنون تصمیم گرفته با همکاری شرکت Sensics (فعال در حوزه واقعیت مجازی) هدست واقعیت مجازی خود را به نام OSVR یا همان Open Source Virtual Reality عرضه کند.
این شرکت ادعا می کند که کیت 200 دلاری آن، که از کیت های طراحی Oculus Rift با قیمت 349 دلار ارزان تر است، نه تنها با نرم افزار و کیت های طراحی Oculus DK2 سازگاری دارد، بلکه با هر نرم افزار تجربی واقعیت مجازی در هسته لینوکس یا اندروید نیز سازگار است. شرکت ریزر هنوز قیمت های استرالیایی و انگلیسی محصول خود را اعلام نکرده است اما 200 دلار به عبارتی همان 130 پوند یا 245 دلار استرالیا میشود.
در واقع هدست ها و کیت های طراحی واقعیت مجازی قرار است زیر یک چتر واحد از منبع باز قرار گیرند. این چتر تمامی پلاگین های نرم افزاری شامل (Unity 3D، Unreal 4 Engine، و HeroEngine)، ورودی سخت افزار (Sixsense، Leap Motion و …)، و دیگر دستگاه های واقعیت مجازی مانند DK 2 آسکلس و هدست Totem از شرکت Vrvana را پشتیبانی کند. OSVR در حقیقت یک پلت فرم برای طراحی و توسعه فناوری واقعیت مجازی بر روی دیگر سخت افزارهای مختلف خواهد بود و به نوعی می توان آن را نه یک سیستم عامل، بلکه “پروژه واقعیت مجازی در اندروید” خواند که شرکت های مختلفی مانند همین ریزر، Leap Motion، Nod Labs، SensoMotoric Instruments، Virtuix، YEI، Sixense، Bosch، Hillcrest Labs،Pebbles Interfaces و خیلی های دیگر از آن پشتیبانی به عمل آورده اند.
کیت OSVR شبیه Oculus Rift DK2 است: فومی عینک مانند به دور چشم ها و بندی کشی دارد و نمایشگرهای آن هر کدام 5.5 اینچی با رزولوشن 192 در 1080 می باشند. فناوری ردیاب سر بکار رفته در این هدست مثل همانیست که در هدست Gear VR استفاده شده است. این دستگاه همچنین دارای یک شتاب سنج، ژیروسکوپ، و یک قطب نماست. بر اساس گفته های خود شرکت Razer، هنوز نوع فناوری مورد استفاده دراین هدست انتخاب نشده است اما راه حل هایی مانند دوربین های IR قرار است بعدها به ویژگی های آن اضافه گردد. با وجود یک پورت اضافی یو اس بی 0.3 و دو پورت داخلی یو اس بی 3 , جا برای اضافه کردن لوازم جانی های بیشتر وجود خواهد داشت. این شرکت در صدد است تا بلوپرینت ها (نسخه های آزمایشی) و جزئیاتی از این کیت OSVR را به صورت آنلاین از طریق وبسایت خود یعنی OSVR.com ارائه دهد تا علاقمندان بتوانند مدهای مورد علاقه خود را با نیز به صورت سه بعدی چاپ نمایند.
این هدست 5 تا پیچ دارد که کاربران می توانند نمایشگر را برای رزولوشن بالاتر نمایشگر بچرخانند و یا آپتیک ها را با هم عوض کنند. یکی از ویژگی های بی نظیر این هدست که هدست های شرکت Oculus از آن بی بهره اند، قابلیت تنظیم جداگانه هر یک از لنزهاست. کیت OSVR در ماه ژوئن 2015 عرضه خواهد شد اما کمی پیش تر نسخه طراحی آن در اختیار طراحان قرار خواهد گرفت و نسخه های آزمایشی ان نیز در کنفرانس طراحان بازی در ماه مارس به طور عمومی پرده برداری خواهد شد. بر اساس گزارشات این محصول نیامده است تا رقیبی برای شرکت Oculus شود بلکه به این امید آمده است تا به طور یکپارچه این فناوری را توسعه دهد و معیارهای جدیدی برای آن پایه ریزی نماید.
منبع : theverge