ربات های تغییر شکل دهنده

ناسا ربات های تغییر شکل دهنده را برای اکتشاف به قمرهای زحل خواهد فرستاد!

ناسا از برنامه‌‌‌ای برای طراحی ربات های تغییر شکل دهنده خبر داده است؛ ربات‌هایی موسوم به Shapeshifter که قادر به غلتیدن، پرواز کردن، شناور ماندن و شنا کردن باشند تا روزی برای اکتشاف به اقمار زحل فرستاده شوند.

در پلتفرم مدنظر سازمان فضایی آمریکا، ربات های تغییر شکل دهنده بزرگ‌تر Shapeshifter نام دارند و از ترکیب تعدادی مینی ربات کوچک‌تر‌ ساخته می‌شوند. پروسه ساخت هم با استفاده از پرینت سه بعدی انجام می‌گیرد.

گفته می‌شود شیپ لیفتر آزمایشی ناسا، شبیه رباتی است که درون چرخ و فلک همستر قرار گرفته باشد. چنین رباتی می‌تواند روی زمین بغلتد؛ یا به دو نیم تقسیم شود و هر کدام از نیمه‌ها به پرواز درآیند. توانایی پرواز این امکان را می‌دهد که هر یک از آن‌ها به طور مستقل، برای اکتشافات هوایی اقدام کنند. حتی طراحان به مجموعه‌ای از 12 ربات همکار یا کوبات (cobot) می‌اندیشند که می‌توانند شکل یک کاوشگر شناگر را به خود بگیرند یا تیمی را برای اکتشاف در غارها تشکیل دهند.

ربات های تغییر شکل دهنده

این ربات های تغییر شکل دهنده بخشی ابتدایی از یک برنامه تحقیقاتی ناسا موسوم به NIAC هستند که شامل سرمایه‌گذاری روی چنین طرح‌های کانسپتی می‌شود. هدف نهایی برنامه این است که پروژه‌های علمی-تخیلی را به واقعیت تبدیل کند و یک ایده‌ی محتمل، فرستادن ربات‌هایی مانند شیپ لیفتر به تایتان (Titan) است.

تا جایی که می‌دانیم، این قمر زحل تنها جرم در منظومه شمسی است که مانند زمین، حجم زیادی مایع در سطح خود دارد. البته مایعات جاری در آن به جای آب، متان و اتان هستند؛ گازهایی که در زمین هم یافت می‌شوند. انتظار می‌رود در سطح تایتان، غارها و یخ‌فشان‌هایی نیز وجود داشته باشد که بخار آمونیاک از خود بیرون می‌دهند. خوشبختانه سطح تایتان در ماموریت کاسینی نقشه‌برداری شد تا برای ماموریت‌های بعدی، آماده باشد.

ایده‌ی Shapeshifter در همکاری بین دانشگاه‌های کرنل و استنفورد به وجود آمد. شیپ لیفتر یک ربات نیمه خودران است و با پیشرفت طراحی، امکان تلفیق ربات‌های کوچک‌تر با یکدیگر بدون صدور فرمان از زمین، میسر خواهد شد.

ربات های تغییر شکل دهنده ناسا