نمایشگر آیپد پرو سال 2020

تکنولوژی miniLED نمایشگر آیپد پرو سال 2020 انقلابی خواهد بود

اپل برای ساخت نمایشگر آیپد پرو سال 2020 از یک فناوری انقلابی به نام miniLED استفاده خواهد کرد. این در حالی است که انتظار داشتیم آیفون‌ها و تبلت‌های سال آینده از صفحه نمایش microLED استفاده کنند.

بهار گذشته، بر اساس گزارش بلومبرگ اعلام شد اپل در حال سرمایه‌گذاری کلان روی یک فناوری نمایشگر به نام microLED است. این تکنولوژی جایگزین پنل‌های LCD و OLED بوده و دارای کنتراست بهتر، حداکثر میزان روشنایی بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تر خواهد بود.

بر اساس گزارشی دیگر مبنی بر ساخت یک مرکز تحقیقاتی در کالیفرنیا توسط اپل به منظور انجام تحقیق در زمینه توسعه و ساخت نمایشگرهای منحصربه‌فرد برای اپل واچ، آیفون و آیپد، فناوری microLED بر سر زبان‌ها افتاد و کاربران را چشم به راه معرفی اولین گجت قدرت گرفته از آن کرد.

متاسفانه، پیاده‌‌سازی این فناوری در عمل کار بسیار دشواری است، به طوری که اپل چند ماه بعد از تاسیس مرکزی جدید در کالیفرنیا، پروژه توسعه پنل‌های microLED را متوقف کرد. خوشبختانه مهندسان اپل مدتی بعد دوباره پروژه را راه‌اندازی کردند. اپل برای پیشبرد پروژه یک آزمایشگاه جدید متشکل از 300 مهندس در سانتا کلارا تاسیس کرد.

پنل میکرو ال ای دی

قرار نیست به زودی، نتیجه تحقیقات مهندسان این مرکز را در یک محصول تجاری مشاهده کنیم. با این حال، بر اساس گزارش جدید مینگ-چی کو، تحلیلگر مشهور محصولات شرکت اپل، خبرهای خوبی در راه است.

نمایشگر آیپد پرو سال 2020 مبتنی بر فناوری miniLED است

اپل در مسیر رسیدن به نمایشگرهای microLED، یک فناوری دیگر به نام miniLED توسعه داده و بین سال‌های 2020 و 2021، از آن در آیپد پرو و مک بوک استفاده خواهد کرد. به عبارتی، از آن جایی که توسعه پنل‌های مبتنی بر فناوری microLED در حال حاضر بسیار دشوار و هزینه‌بر است، مهندسان اپل یک فناوری شبیه به آن را توسعه داده‌اند تا به صورت قدم به قدم به جلو پیش بروند. اما تفاوت اصلی بین میکرو ال ای دی و مینی ال ای دی چیست؟

اندازه عناصر متصاعدکننده نور در نمایشگرهای مینی ال ای دی، در مقایسه با عناصر دارای ابعاد کمتر از 100 میکرون به کار رفته در پنل‌های میکرو ال ای دی، بیشتر است. با این حال، این عناصر در مقایسه با نمایشگرهای اولد و ال سی دی کنونی همچنان اندازه به مراتب کمتری دارند. به همین دلیل نمایشگر آیپد پرو سال 2020 را انقلابی قلمداد خواهیم کرد.

خوشبختانه پنل‌های مبتنی بر فناوری miniLED را اکنون می‌توان برای به کار بردن در محصولات تجاری، به صورت عمده تولید کرد. هزینه تولید آن‌ها در مقایسه با پنل‌های LCD متداول تنها 20 درصد بیشتر بوده و هزینه گجت‌های مجهز شده به آن‌ها چندان افزایش پیدا نمی‌کند. همچنین می‌توان آن‌ها را به شیوه‌های دلخواه طراحی کرد و مورد استفاده قرار داد. قرار دادن ناچ در بالاترین قسمت نمایشگر به منظور پیاده‌سازی دوربین سلفی و دیگر عناصر، مثال بسیار خوبی است.

نمایشگر آیپد پرو سال 2020

پیش از این تصور می‌شد اپل برای اولین مرتبه، در سال 2020 از نمایشگرهای میکرو ال ای دی در ساعت‌ هوشمندش استفاده خواهد کرد. اگرچه احتمال بروز این اتفاق هنوز وجود دارد، اما بر اساس جدیدترین گزارش آقای مینگ-چی کو، اپل در مسیر پیاده‌سازی فناوری microLED، تکنولوژی دیگری با نام miniLED توسعه داده و اولین دستگاه‌های قدرت گرفته از را آن در سال 2020 عرضه خواهد کرد.

با توجه به پیچیدگی میکرو ال ای دی در مقایسه با مینی ال ای دی، استفاده از آن در ساعت‌ هوشمند برای نخستین مرتبه عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد. در نتیجه، در یک سال، اولین گجت های دارای microLED و miniLED  عرضه می‌شوند. برای تماشای آیفون‌ها و آیپدهای دارای نمایشگرهای microLED باید بیشتر منتظر بمانیم.

با توجه به هزینه بالای توسعه و ساخت پنل‌های میکرو ال ای دی مخصوصا برای دستگاه‌های دارای نمایشگرهای بزرگ همچون تبلت‌های سری آیپد و مک بوک‌ها، اپل تا چند سال آینده در آن‌ها از صفحه نمایش‌های مینی ال ای ای استفاده خواهد کرد. انتظار داریم آیفون‌های سال 2021 نیز با استفاده از همین صفحه نمایش‌ها ساخته شوند.

اپل تنها شرکت در پی دستیابی به پنل‌های مبتنی بر فناوری میکرو ال ای دی نیست. سال گذشته اعلام شد ال جی در حال توسعه نمایشگرهای microLED برای گوشی های خود است. ال جی در این راه با تامین‌کنندگان زیادی همچون Epistar ،Zhen Ding ،Radiant Opto-Electronics ،Nichia ،Avary Holding و TSMT همکاری می‌کند. همه شرکت‌های نام برده مدت‌ها است مشغول کار روی فناوری مینی ال ای دی هستند. در نتیجه اپل حتی در زمینه توسعه نمایشگرهای مبتنی بر فناوری miniLED نیز تنها نیست.

توسعه پتنت‌های متعدد برای پنل‌های miniLED توسط اپل

اپل در کشور کره جنوبی، بیش از 30 پتنت مربوط به تکنولوژی نمایشگر microLED را به ثبت رسانده است. این اقدام در راستای بستن دست دو شرکت سامسونگ و ال جی در زمینه توسعه نمایشگرهای مبتنی بر این فناوری صورت گرفته است! هر دو شرکت کره‌ای نام برده، در زمینه ساخت نمایشگر، جزو بزرگترین‌ها محسوب می‌شوند.

تلویزیون The Wall سامسونگ به عنوان نخستین تلویزیون 146 اینچی ماژولار MicroLED جهان حدود دو سال پیش معرفی شد. این محصول یک نمونه اولیه بوده و محصولی تجاری به شمار نمی‌رود. سامسونگ بعد از معرفی محصول نام برده اعلام کرد امکان استفاده از نمایشگرهای مبتنی بر فناوری MicroLED در ابعاد کوچکتر نیز وجود دارد. به عبارتی می‌توان از آن در تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ‌ها نیز استفاده کرد.

دلیل تمرکز بزرگترین گوشی‌سازان دنیا روی تکنولوژی microLED

در این فناوری، بیشتر معایب نمایشگرهای اولد کنونی برطرف شده است. نمایشگرهای مبتنی بر آن دارای نور بیشتری بوده و در عین حال مصرف انرژی پایین‌تر دارند. علاوه بر آن، مشکلاتی همچون سوختگی پیکسل و ظهور لکه‌‌های آبی در برخی قسمت‌های صفحه نمایش بروز نخواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. پرو واقعا عالیه من خودم گوشیشو داشتم

  2. واو چه کیفیای داره

  3. چندانم چیز متفاوتی نیست