شرکت

7 نابغه که شرکت های عظیم خود را در نوجوانی تاسیس کردند

تعدادی از معروفترین و مشهورترین شرکت های حال حاضر، زمانی توسط افرادی در دوران نوجوانی تاسیس شدند. بسیاری از آنها کسب و کار خود را راه اندازی کرده و پس از موفقیت، آنها را با قیمت های نجومی به فروش رساندند.

برخی از شرکت های عظیم و معروفی که هم اکنون فعالیت می کنند زمانی تنها با شکل گیری یک ایده در ذهن نوجوانان شکل گرفتند. نوجوانانی که ایده های تاسیس این شرکت ها را در خوابگاه های کالج پرورانده بودند.

نوجوانان بسیاری در سراسر کره زمین تنها به دنبال انجام کارهایی برای دریافت حداقل پول هستند تا اقلام مورد نیاز روزانه خود را خریداری کنند، اما نوجوانان دیگری بوده اند که در همین سن موفق به تاسیس شرکتهایی شدند که هم اکنون جز عظیم ترین و موفق ترین شرکت های سراسر کره زمین هستند.

ایده شکل گیری بسیاری از این شرکتها مانند فیس بوک و یا رستوانهای ساب وی، در کالج به ذهن موسسان آنها رسید و هسته اولیه آنها نیز در داخل گاراژ ماشینها پیاده سازی شد.

  1. ایده شکل گیری فیس بوک در 19 سالگی به ذهن ذاکربرگ رسید

شرکت

مارک زاکربرگ در زمانی که تنها 19 سال سن داشت به ایده خلق فیسبوک رسید. او در حالی که در خوابگاه به سر می برد به فکر تاسیس این شبکه اجتماعی افتاد. فیسبوک اولیه به دانشجویان دانشگاه هاروارد این امکان را می داد تا با یکدیگر و به صورت آنلاین در ارتباط باشند. او تنها 19 سال سن داشت اما روشی جدید و انقلابی برای تعاملات انسان ها خلق کرده بود. امروزه فیس بوک دارای 1.59 میلیارد کاربر به صورت روزانه است و ارزش دارایی زاکربرگ به 69 میلیارد دلار می رسد.

  1. مایکل دل و تاسیس شرکت در 19 سالگی

شرکت

در سال  1984 او 19 سال سن داشت و به ارتقا رایانه ها پرداخت. دل در حالی از کالج اخراج شد که موفق به فروش 80 هزار دلار از قبل فروش رایانه شده بود. دل در این مدت به صورت تمام وقت بر روی کسب و کار خود متمرکز شد. در ابتدا شرکت خود را «پی سی لیمیتد» نامید، اما در نهایت آن را به «شرکت رایانه ای دل» تغییر داد و هم اکنون با نام «دل آی ان سی» فعالیت می کند. دل تبدیل به یکی از لیدرهای رایانه شخصی شد و هم اکنون ارزش آن بالغ بر 45 میلیارد دلار است. دل همچنان مدیریت شرکت را بر عهده دارد.

  1. فرد دلوکا در 17 سالگی اولین رستوران ساب وی را تاسیس کرد

شرکت

ساب‌وی (Subway) یکی از بزرگ‌ترین مجموعه رستوران ‌های زنجیره‌ای آمریکایی است. این رستوران در منوی غذایی خود تنها ساندویچ‌های ساب‌مارین و سالاد به مشتریان عرضه می‌کند. این برند نخستین بار توسط فرد دلوکا و با سرمایه‌ی پیتر باک در سال ۱۹۶۵ تاسیس شد. ارائه غذای سالم و خدمات باکیفیت به مشتریان باعث شد تعداد شعبه‌های رستوران ساب‌وی در دنیا با سرعت زیادی افزایش یابد و از مرز ۴۴ هزار شعبه رد شود. لوکا در زمان تاسیس اولین شعبه ساب وی تنها 17 سال سن داشت. تنها انگیزه او برای تاسیس در ابتدا بدست آوردن پول برای تامین مخارج کالج بود. وی پس از معروف شدن این برند، فرانچیز آن را آغاز کرد و در نهایت ساب وی تبدیل به عظیم ترین فروشگاه زنجیره ای فست فود در آمریکا شد. رستورانهای زنجیره ای ساب وی در بیش از 24 هزار نقطه آمریکا شعبه دارد و دلوکا نیز در سال 2015  و در سن 67 سالگی درگذشت.

  1. خلق وورد پرس توسط مولنوگ در 19 سالگی

شرکت

در سال 2001 میشل والدریگی یک سیستم ساده مدیریت محتوا با نام b2/cafelog خلق کرد. مولنوگ با این سیستم کار می کرد، اما متوجه مشکلات تکنیکی آن شد. در پاسخ به این مشکل مت مولنوگ ورژن جدیدی b2/cafelog را توسعه داد که در نهایت تبدیل به وورد پرس شد. در آن زمان مولنوگ تنها 19 سال سن داشت. در حال حاضر وورد پرس 20 میلیارد وب پیج دارد و در ماه تعداد 409 میلیون نفر از آنها بازدید می کنند.

  1. مایک کیترج نابغه ای که در 16 سالگی شمع یانکی را خلق کرد

شرکت

مایک کیترج موفق شد در 16 سالگی شرکتی را تاسیس کند و کسب و کاری را راه اندازی نماید که بعدها به یکی از معروف ترین برندها تبدیل شد. وقتی که کیترج 16 ساله بود کسب و کار خود را شروع کرد. در واقع در سال 1969 کیترج کسب و کار خود با محوریت فروش شمع های 2 دلاری به همسایگان را آغاز نمود. در ادامه تقاضا برای این محصول افزایش یافت، بر همین اساس کیترج شمع سازی را به شغل جانبی خود تبدیل کرد و در گاراژ خانه مشغول شمع سازی شد. او در نهایت شرکت خود را به قیمت 500 میلیون دلار فروخت. شرکتی که کیترج در سال  نوجوان تاسیس کرد هم اکنون دارای 500 فروشگاه و 19 هزار خرده فروشی است که محصولات شمع یانکی را به فروش می رسانند. در جولای 2019 کیترج در سن 67 سالگی درگذشت.

6. کاترین کوک، خالق 14 ساله MyYearbook

شرکت

کاترین کوک، بانوی کارآفرین جوان و صاحب وب‌سایت MyYearbook.com است که استارتاپ او در حال حاضر 5‌ میلیون عضو دارد و در نوع خود بسیار موفق عمل کرده است. ایده اولیه MyYearbook.com در 14سالگی به ذهن او و دیگر بنیانگذار این شبکه اجتماعی یعنی دیوید کوک که آن زمان تنها 16 سال داشت، رسید. این جرقه در واقع تلنگری بود که با دیدن یک روزنگار معمولی از یک دبیرستان در سال 2005 برای آنها زده شد. آنها تازه به آن دبیرستان رفته بودند و فقط به دنبال راهی برای نزدیک شدن به همکلاسی‌های‌شان بودند. این شبکه اجتماعی Myyearbook نام گرفت و از همان ابتدا دو حرف O در کلمه Book به شکل شکلک لبخند نشان داده شدند. همین طراحی بعدها به لوگوی این شبکه تبدیل شد. Myyearbook اکنون بیش از 5‌میلیون عضو دارد و روزانه 20‌هزار یوزر جدید عضو آن می‌شوند.

جالب اینکه در ابتدا تنها 400 نفر به عضویت ساست در آمدند اما ظرف چند ماهتعداد آنها به 1 میلیون نفر رسید. در ادامه و ظرف 6 سال تعداد کاربران به 32 میلیون نفر ارتقا یافت. در نهایت نیز در سال 2011 شرکت «کووهپاسا» آن را به قیمت 100 میلیون دلار خرییداری کرد.

  1. پالمر لاکی خالق اولین پروتوتایپ واقعیت مجازی آکیلس

شرکت

پالمر لاکی در ابتدا و در سن 15 سالگی به بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی علاقمند شد. او در دوران نوجوانی هدست واقعیت مجازی خود با نام پی آر 1 را ساخت. این اتفاق در 17 سالگی رخ داد. این اولین هدست ساخته شده بود که می توانست مغز را فریب داده و در آن این احساس را ایجاد کند که وارد دنیای متفاوتی شده است. این اولین پروتوتایپ واقعیت مجازی اکیلس بود که در نهایت به یک بیزنس عظیم تبدیل شد. وی در 21 سالگی اکیلس را به قیمت 2 میلیارد دلار به فیسوک فروخت. در سال 2017 لاکی به شکل عجیبی اکیلس و فیسبوک را ترک کرد تا استارت آپ فناوری دفاعی خود را تاسیس نماید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من خودم تو ده سالگی یه ایده برای بینایی نابینایان داشتم که بتونن با دستگاهی که من اختراع کردم دنیا رو ببین ولی به خاطر اینکه مدرسه من هیچ وقت من جدی نمی گرفت نتونستم ایده مو عملی کنم تا اینکه دو سال پیش یه پزشک ایرانی در خارج کشور ایده ای شبیه ایده منو درست کرده بود من از طریق فضای مجازی متوجه این اختراع شدم

  2. واقعا نابغه بودن البته باید پر نظر داشت که دواتم کاملا حامی اونا بوده ولی داخل ایران این ایده ها رو اراعه بدی میگن به درد نمبخوره