مکمل پروتیینی

آیا به مکمل پروتیینی نیاز دارید؟

مکمل پروتیینی را بیشتر ورزشکاران در ترکیب با آب مصرف می کنند و در واقع نوعی آب پروتیینه تهیه می نمایند. آب پروتیینه از ترکیب پودر پروتیین و آب تهیه می شود و در میان ورزشکاران طرفداران بسیاری دارد، اما آیا آب پروتیینه و مکمل پروتیینی برای بدن لازم است؟

پروتیین وی که از شیر گاو بدست می آید اصلی ترین ترکیب مکمل پروتیینی است. این مکمل بشدت مورد تقاضای ورزشکاران است اما واقعا چه کسانی به این دسته از مکمل ها نیاز دارند؟

مکمل پروتیینی حاوی کروهیدرات کم و پروتیین بالا هستند. بسیاری از برندهای پروتیین موجود در بازار حداقل کالری و بالاترین میزان پروتیین را در خود جای می دهند. بطور مثال ۴۸۰ میلی لیتر از آب ترکیب شده با پروتیین حاوی ۱۵ گرم پروتیین خالص است، اما تنها ۷۰ کالری در خود جای می دهد.

در بسیاری از برندهای پروتیینی همچنین مقادیر بالایی مولتی ویتامین و مواد معدنی وجود دارد. پروتیین های تهیه شده از وی و کولاژن حاوی کلسیم و منیزیم هستند که سلامت استخوان ها را تضمین می کنند. برخی از برندها نیز موادی بمانند طعم دهنده ها، شیرین کننده های مصنوعی و قند به پودر اضافه می کنند که برای سلامت ورزشکار مناسب نیست.

مصرف مکمل پروتیینی به ورزشکاران نیازمند به پروتیین اضافی کمک می کند

ورزشکاران در قیاس با افراد غیر ورزشکار نیازمند پروتیین بیشتری هستند. همچنین افرادی که تحت درمان سرطان بوده و یا افراد سالخورده، به پروتیین بیشتری نیاز پیدا می کنند و آب پروتیینه می تواند برای این افراد مفید باشد. اما همین افراد هم با افزودن مقادیر بیشتری از مواد غذایی حاوی پروتیین به رژیم غذایی خود می توانند نیاز خود به پروتیین را برطرف سازند و نیازی به مکمل پروتیینی نداشته باشند.

مصرف مکمل پروتیین پس از تمرین

برای ورزشکاران بدنساز بخصوص آنان که در زمینه فیتنس کار می کنند، مصرف آب حاوی پروتیین پس از تمرین امری ضروری می نماید. آنها برای ریکاوری و رشد ماهیچه ها به پروتیین بیشتری نیاز دارند. افراد بزرگسال فعال در مقابل هر کیلوگرم از وزن بدن به ۱ تا دو گرم پروتیین نیاز دارند. این در حالی است که با داشتن یک رژیم غذایی حاوی پروتیین بالا می توان همان نتیجه را بدست آورد و از خوردن مکمل پروتیین بی نیاز بود، لذا فیتنس کاران بهتر است غذا را جایگزین مکمل کنند.

مصرف مکمل پروتیین و کاهش وزن

مصرف مکمل پروتیینی به کاهش وزن کمک می کند. این بدان دلیل است که مصرف پروتیین متابولیسم را افزایش می دهد و در فرد ورزشکار احساس سیری ایجاد می نماید. لذا تمایل به مصرف کالری بیشتر را کاهش می دهد. بر این اساس برای بسیاری، مکمل پروتیین در حکم کاهش دهنده وزن است. اما برای این منظور هم ضرورتا نیازی به مصرف پروتیین مکمل نیست و با یک رژیم متعادل پروتیین می توان خود را لاغر کرد.

چه کسی باید از مصرف مکمل پروتیین اجتناب کند؟

هر چند مکمل پروتیین به خودی خود برای بدن ضرری ندارد، اما در موارد بسیاری ضرورتی هم در مصرف آن نیست. بسیاری از افرا ورزشکار و عادی می توانند نیاز خود به پروتیین را با مصرف تخم مرغ، گوشت، لبنیات، حبوبات و مغزها برطرف نمایند.

افراد مبتلا به بیماری ها و نارسایی های کلیوی باید از مصرف مکمل پروتیینی اجتناب کنند. همچنین افراد دارای مشکل در متابولیسم پروتیین و ابتلا به بیماری هایی نظیر «هموسیستینوری» و «فنیل کتونوریا»  نباید مکمل مصرف نمایند. بسیاری از مکمل های پروتیین با پروتیین شیر تهیه می شوند و اگر نسبت به شیر حساس هستید از مصرف این مکمل ها بپرهیزید. در مجموع برای بسیاری از ورزشکارن و انسان های غیر ورزشکار که پروتیین مورد نیاز آنها از طریق مواد غذایی تامین می شود ضرورتی به مصرف مکمل پروتیینی وجود ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*