سنگ های کلیوی

معرفی ۸ شیوه طبیعی برای پیشگیری از سنگ های کلیوی

در اینجا شما را با ۸ روش پیشگیری طبیعی سنگ های کلیوی آشنا می کنیم. سنگ های کلیوی از جمله معضلات و مشکلاتی است که می تواند زندگی فرد را دستخوش تغییرات جدی نماید. این سنگ ها در مسیر عبور خود درد بسیاری ایجاد می کنند، به گونه ای که غیر قابل تحمل می نماید.

سنگ های کلیوی بسیار دردناک هستند و باید به سرعت درمان شوند. اما قبل از هر چیز بهتر است مانع از شکل گیری آنها شویم. در این مطلب شما را با ۸ روش طبیعی برای پیشگیری از شکل گیری این سنگ ها آشنا می کنیم.

سنگ های کلیوی که به آنها nephrolithiasis نیز گفته می شود از مواد سختی تشکیل شده اند که به شکل کریستال های بسیار محکم در کلیه شکل می گیرند. ۴ گونه اصلی از سنگ های کلیوی وجود دارند، اما در حدود ۸۹ درصد آنها شامل سنگ های اگزالات کلسیمی می شوند. سه گونه دیگر نیز شامل اسید اوریک، استروویت و سیستئین می شود.

در حالی که سنگ های کوچک چندان مشکلی برای فرد به وجود نمی آورند، اما سنگ های بزرگ در زمان عبور از مجاری ادرار می توانند آن را مسدود کنند و  سیستم ادرار را با چالش جدی مواجه نمایند. این مشکل می تواند به درد شدید، تهوع و خونریزی منتهی شود.

سنگ های کلیوی از مشکلات معمول جوامع مختلف است تا تاجاییکه در ایالات متحده ۱۲ درصد مردها و ۵ درصد زنان در دوران زندگی خود به آن دچار می شوند. مشکل زمانی حادتر می شود که بدانید بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۵۰ درصد از کسانی که سنگ های کلیوی را تجربه کرده اند به احتمال ۵۰ درصد بار دیگر  به آن مبتلا خواهند شد. در ذیل شما را با ۸ روش مقابله با سنگ های کلیوی آشنا می کنیم؛

هیدراته بمانید تا سنگ های کلیوی شکل نگیرند

یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به سنگ های کلیوی مصرف مقادیر بالایی از مایعات است. وجود آب در بدن باعث حجیم شدن ترکیبات سنگ ها شده و مانع از کریستالیزه شدن آنها می گردد. منظور ما از مایعات در اینجا بیشتر از همه آب، قهوه، چای، ماءالشعیر و آب پرتقال است.

اما نوشیدن مایعاتی مانند نوشابه های گازدار نتیجه عکس می دهد. بطور کلی مایعاتی که با شکر شیرین شده اند نه تنها منجر به کاهش ریسک ابتلا نمی شوند، بلکه به دلیل آنکه حاوی فروکتوز هستند امکان شکل گیری کلسیم، اگزالات و اسید اوریک را تشدید می کنند که این سه ماده نقش مهمی در شکل گیری سنگ ها دارند. این نوشیدنی ها همچنین حاوی اسید فسفریک هستند که این ماده نیز از ترکیبات سنگ های کلیوی است.

مصرف اسید سیتریک را افزایش دهید

اسیدسیتریک از آن ترکیبات طبیعی است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.  اسید سیتریک از دو طریق مانع از شکل گیری اگزالات کلسیمی می شود؛ از یک سو در پیوند با کلسیم موجود در ادرار خطر شکل گیری سنگ را کاهش می دهد و از سوی دیگر  در جریان پیوند با کریستال های اگزالات کلسیمی موجود مانع از رشد آنها می گردد. بر همین اساس پیشنهاد می شود میوه هایی مانند پرتقال، لیمو، نارنگی و گریپ  فروت را در رژیم عذایی خود جای دهید.

از مصرف غذاهای حاوی اگزالات پرهیز کنید

اگزالات یک ترکیب غیر مغذی است که در بسیاری از سبزیجات پهن برگ، میوه ها و نیز نارگیل یافت می شود. از سوی دیگر خود بدن مقادیر بالایی از آن را تولید می کند. مصرف این ماده می تواند عامل شکل گیری کریستال های اگزالات کلسیمی باشد. اگزالات می تواند کلسیم را با دیگر مواد معدنی پیوند دهد و کریستال های جدیدی ایجاد نماید.

دوزهای بالای ویتامین سی را مصرف نکنید

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین سی خطر شکل گیری سنگ های کلیوی را افزایش می دهد و سطح بالای ویتامین سی باعث ورود اگزالات به ادرار می شود. در واقع می توان در مجموع مدعی بود که مصرف مکمل های ویتامین سی امکان شکل گیری سنگ ها را دو برابر می کند. اما توجه داشته باشید که منظور ما ویتامین سی دریافتی از میوه ها نیست.

به اندازه لازم کلسیم مصرف کنید

این تصور غالب که گفته می شود برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه باید مصرف کلسیم را کاهش داد بشدت غلط است. بلکه برعکس رژیم غذایی حاوی کلسیم مناسب، امکان ابتلا به سنگ های کلیوی را کاهش می دهد. وجود کلسیم مانع از شکل گیری مجدد سنگ های کلیوی می شود و در واقع کلسیم موجود در بدن با اگزالات پیوند برقرار کرده و  مانع از جذب آن می شود و لذا کلیه مجبور نمی شود آن را از مجاری ادراری رد کند. بطور کلی برای هر فرد بزرگسال مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم لازم است که در مورد زنان تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم افزایش می یابد

مصرف نمک با شکل گیری سنگ های کلیوی در ارتباط است

رژیم غذایی با  نمک بالا  خطر ابتلا به سنگ ها را افزایش می هد. سدیم موجود در نمک باعث می شود تا ورود کلسیم به ادرار افزایش یابد. بر این اساس پیشنهاد  می شود هر فرد مصرف سدیم خود را به بیشتر از ۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم در طول روز افزایش ندهد.

مصرف منیزیم را افزایش دهید

منیزیم یک ماده معدنی است که در صد ها واکنش متابولیک بدن انسان نقش دارد که از آن جمله می توان به تولید انرژی و حرکات ماهیچه ای اشاره کرد. همچنین مطالعات نشان داده است وجود این ماده معدنی در بدن مانع از شکل گیری اگزالات کلسیمی می شود. هر انسانی باید در طول روز ۴۲۰ میلی گرم منیزم مصرف کند. مواد غذایی مانند توفو، حبوبات و آووکادو منبع غنی منیزیم هستند. به همین خاطر بهتر است مواد غذایی حاوی منیزیم را به همراه مواد غذایی حاوی اگزالات مصرف کنید.

کاهش مصرف پروتیین حیوانی

رژیم غذایی حاوی درصد بالای پروتیین حیوانی مانند گوشت قرمز، گوشت ماهی و نیز لبنیات  امکان ابتلا به سنگ های کلیوی را افزایش می دهد. پروتیین هایی از این دست امکان دفع کلسیمی را افزایش داده و سطح سیترات را پایین می آورند. همچنین پروتیین های حیوانی منبع غنی پیورین ها هستند  که به اسید اوریک تبدیل می شوند. توجه داشته باشید که قلوه، جگر و دیگر ارگان های گوشتی نیز حاوی مقادیر بالایی از پیورین هستند.

در مجموع فراموش نکنید که اگر قبلا دارای سنگ های کلیوی بوده اید، این احتمال وجود دارد که ظرف ۵ یا ۱۰ سال پیش رو بار دیگر با این مشکل مواجه شوید، اما با اعمال شیوه های پیشنهادی، می توانید ریسک ابتلا را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. فک کنم یه قرصی هست همه موارد بالا رو یک جا تو دل خودش داره