بتا آلانین

آیا بتا آلانین بر افزایش مقاومت بدنسازان تاثیر دارد؟

بتا آلانین یک اسید آمینه غیر ضروری است که به صورت طبیعی در بدن تولید می شود. مکمل این اسید آمینه طرفداران بسیاری در میان ورزشکاران رشته بدنسازی دارد، لذا این سوال مطرح می شود که چرا ورزشکاران به مصرف مکمل این اسید آمینه غیر ضروری علاقه دارند؟

بتا آلانین یک آمینو اسید غیر ضروری است که برخلاف اسیدهای آمینه دیگر تأثیری بر روی سنتز پروتیین و عضله سازی تان نداشته و نخواهد داشت، با این وجود ورزشکاران رشته های مقاومتی به مصرف مکمل این اسید آمینه علاقمند هستند؟

علت این علاقه بر می گردد به تاثیری که بتا آلانین بر روی مقاومت ورزشکار دارد. این اسید آمینه به تولید کارسونین کمک می کند که این ترکیب نقش مهمی در افزایش مقاومت بدنسازان در زمان تمرین های مقاومتی شدید از خود نشان می دهد.

چرا باید از مکمل بتا آلانین استفاده کرد؟

همانطور که در بالا اشاره شد اصلی ترین علت مصرف بتا آلانین توسط ورزشکاران به خاطر تاثیر این اسید آمینه بر افزایش مقاومت در جریان تمرینات ورزشی مقاومتی سخت است. در داخل بافت ماهیچه ای ترکیبی به نام کارنوسین وجود دارد و افزایش میزان این ماده در ماهیچه ها می تواند به آنها اجازه دهد تا برای مدت زمان بیشتری تمرین کنند و عملکرد بالاتری داشته باشند.

در واقع کارنوسین باعث می شود تا روند خستگی ماهیچه ها به تاخیر بیفتد. علت خستگی ماهیچه ها به خاطر شکل گیری اسید لاکتیک در آنهاست. با ورود اسید به داخل ماهیچه ها، فرد ورزشکار احساس خستگی می کند، اما در صورت وجود حجم بالایی از کارنوسین در ماهیچه روند خستگی به تاخیر خواهد افتاد. این در حالی است که اسید آمینه بتا آلانین یکی از مهمترین اجزا تشکیل دهند ترکیب کارنوسین است. این مکمل با انقباض عضلاتتان توانایی و کارایی شما را در زمان تمرین بهبود خواهد بخشید و همینطور در پایان جلسه تمرینتان بدن درد کمتری را تجربه خواهید کرد.

در نتیجه این احتمال بسیار قوی است که با مصرف این مکمل سطح کارنوسین را افزایش دهید و عملکرد ورزشی خود را ارتقا دهید. اما تحقیقات نشان داده است تاثیر بتا آلانین تنها در زمینه افزایش مقاومت در رشته های ورزشی مقاومتی مانند بدنسازی است و تاثیری بر افزایش استقامت هوازی و یا افزایش قدرت ماهیچه ها ندارد.

پژوهش های دیگر نیز نشان داده است که این مکمل می تواند بر روی افزایش حجم کارنوسین تاثیر داشته باشد، اما این تاثیر تنها در زمانی بروز می کند که ورزشکار برای چندین هفته از مکمل استفاده کرده باشد. بر این اساس هنوز هم دوز مشخصی از سوی دنیای علم برای این مکمل عنوان نشده است.

مواد غذایی حاوی این مکمل

هر چند ورزشکاران بتا آلانین را در قالب مکمل مصرف می کنند، اما مواد غذایی وجود دارند که حاوی این اسید آمینه هستند و از آن جمله می توان به گوشت قرمز، ماهی و گوشت ماکیان اشاره کرد. مرغ و بوقلمون منبع غنی بتا آلانین هستند و با مصرف یک سینه مرغ حدود ۲ گرم از این آمینو اسید به بدنتان خواهد رسید. البته میزان بتا آلانین موجود در سینه بوقلمون از ۲ گرم کمتر است. همچنین سویا یکی دیگر از منابع تأمین بتا آلانین به صورت طبیعی است، با مصرف یک فنجان سویا حدود ۳ گرم بتا آلانین خالص به بدنتان خواهد رسید.

عوارض جانبی

در مواردی مصرف این مکمل باعث ایجاد حس خارش و سوزش در پوست می شود. همچنین این مکمل می تواند با عث تداخل دارویی در زمان مصرف برخی داروهای مربوط به بیماری های قلبی و یا مشکلات تناسلی آقایان شود. از سوی دیگر مصرف این مکمل برای کودکان، زنان باردار و یا افراد بیمار تجویز نمی شود. به هر حال اگر قصد استفاده از این مکمل را دارید قبلا با پزشکتان صحبت کنید. همچنین اگر میزان این مکمل مصرفی زیاد باشد، دچار مشکلاتی مثل خواب رفتن و مور مور شدن دست ها و پاهایتان می شوید.  حتی گاهی اوقات مصرف زیاد ممکن است به مور مور شدن لب ها و گوش هایتان هم منجر شود.

بطور کلی این مکمل علاقه ندارد تا خودش را درگیر عضله سازی و حجم گرفتن شما کند،  و ترجیح می دهد تمرکزش را روی تولید کارنوسین برای عضلات اسکلتی تان بگذارد. با تولید کارنوسین داخل عضلاتتان، اسید لاکتیک کمتری داخل عضله جمع شده و در نتیجه عضلاتتان در حین تمرین و وزنه زدن انقباض و عملکرد فوق العاده بهتری از خود نشان خواهند داد. در یک کلام با افزایش کارنوسین داخل عضلاتتان حس و حال ورزشتان بیشتر بوده و با انرژی بیشتری وزنه خواهید زد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. باعث میشه ادم اقیم بشه

    من یکی از دوستام واریکوسلی شده

  2. اره خوبه من همیشه استفاده مبکنم

  3. پسرا هم با این مکمل ها همش ب خودشون اسیب میزنن