کنسول پلی استیشن 5

کنسول پلی استیشن 5 در راه است؛ هرآنچه باید از کنسول بازی نسل نهمی سونی بدانید

کنسول پلی استیشن 5 سونی (Sony PlayStation 5) تا چند ماه آینده معرفی می‌شود. در این مقاله به هرآنچه باید از کنسول بازی نسل نهمی سونی بدانید٬ خواهیم پرداخت.

باورش سخت است٬ اما از زمان عرضه‌ی پلی استیشن 4 سونی نزدیک به 7 سال است که می‌گذرد. اگر به خاطر داشته باشید٬ این کنسول همزمان با عرضه‌ی بازی‌های Battlefield 4 ٬ BioShock Infinite و Grand Theft Auto V روانه‌ی بازار شد. حالا دیگر نوبت به معرفی نسل بعدی این کنسول رسیده است و سونی انتشار اطلاعات در مورد این دیوایس را آغاز کرده است. در اینجا قصد داریم به هرآنچه باید از کنسول بازی نسل نهمی سونی بدانید را بپردازیم.

نام پلی استیشن بعدی سونی چیست؟

برخلاف مایکروسافت که برای هر کنسول ایکس باکس خود یک نام منحصر به فرد را انتخاب می‌کند٬ سونی می‌خواهد همچنان به سیاست شماره‌گذاری کنسول پلی استیشن ادادمه دهد. بنابراین نسل آینده‌ی این کنسول٬ پلی استیشن 5 نام خواهد داشت.

کنسول پلی استیشن 5 چه زمانی عرضه می‌شود؟

سونی تایید کرده است که پلی استیشن ۵ زمانی در فصل تعطیلات سال 2020 عرضه خواهد شد. این کمی غیرمغمول است٬ ولی ما می‌توانیم حدس بزنیم که آن تقریبا همزمان با آغاز فروش نسل‌های گذشته خواهد بود.

پلی استیشن 4 سونی٬ پنجم نوامبر 2013 وارد بازار آمریکای شمالی شد و نسخه‌ی پرو آن نیز دهم نوامبر سال 2016 روانه‌ی بازار شد. این درحالیست که پلی استیشن 3 برای نخستین بار در هفدهم نوامبر سال 2006 به بازار عرضه شد. این زمان خوبیست که PS5 بخواهد در نوامبر سال 2020 معرفی شود. این زمان کافی را به کنسول نسل آینده‌ی سونی برای پیشرفت هیجان‌انگیز و ایجاد مجموعه‌ای از بازی‌های جذاب پیش از فصل تعطیلات می‌دهد.

چه چیز جدیدی در مورد دسته PS5 وجود دارد؟

دسته بازی می‌تواند بر نحوه‌ی تعامل شما با هرآنچه در بازی‌ها است٬ تاثیر می‌گذارد. بنابراین ویژگی‌های جدید آن می‌تواند هیجان انگیز باشد. سونی خاطرنشان کرده است که می‌خواهد کاری کند شما در هنگام استفاده از دسته٬ غرق در بازی شوید. گرچه هنوز نام رسمی آن را نمی‌دانیم٬ اما حداقل می‌دانیم که از یک درگاه مدرن USB-C استفاده می‌کند. این شرکت به وجود دو نوآوری مهم در دسته بازی پلی استیشن 5 اشاره کرده است.

بازخورد هپتیک

اولین تغییر٬ جابجایی رامبل کلاسیک به بازخورد هپتیک است. اگر با این ویژگی آشنا نیستید٬ جالب است بدانید که بازخوردهای هپتیک به مجموعه‌ای از لرزش‌ها اشاره می‌کند که می‌تواند حس خاصی را ارائه کند. این درحالیست که رامبل٬ لرزش‌های ساده و یکنواختی است که تغییری در حس کاربر نمی‌توانستند به وجود آورند.

به طور مثال٬ با یک ضربه‌ی آرام٬ کاراکتر شما در را باز می‌کند و وقتی محکم فشار می‌دهید٬ در یک بازی فوتبال کاراکتر تکل می‌زند. این به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بتوانند احساسی همانند آنچه در بازی رخ می‌دهد را به گیمر انتقال دهند. برای تست کردن این قابلیت٬ شما می‌توانید از دسته بازی کنسول نینتندو سوئیچ استفاده کنید که ارائه کننده‌ی HD Rumble است. نینتندو نیز به شما کمک می‌کند تا احساسات مختلف را در بازی تجربه کنید.

تریگرهای انطباق‌پذیر

یکی دیگر از بخش‌های جدید توسعه یافته در کنترلر PS5 می‌تواند تریگرهای انطباق‌پذیر باشد. این به توسعه‌دهندگان بازی‌ها اجازه می‌دهد مقاومت تریگرهای دسته بازی شما (دکمه‌های L2 و R2) بر اساس رویدادهای موجود در بازی٬ تنظیم شوند. به طور مثال شما شاید بخواهید یک جهت را سفت‌تر بفشارید تا اتومبیل سریع‌تر حرکت کند. ترکیب آن با یک بازخورد لمسی می‌تواند احساس آن لحظه از بازی را از طریق دسته به شما انتقال دهد.

کنسول پلی استیشن 5

زیر قاب PS5 چه خبر است؟

7 سال زمان طولانی در دنیای فناوری است؛ بنابراین می‌توانید انتظار تغییرات گسترده‌ای را در این مدت در داخل کنسول پلی استیشن ۵ داشته باشید. گرچه ما هنوز جزئیاتی از سخت افزار این کنسول را در دست نداریم٬ اما حداقل می‌توانیم تصور کنیم چه چیزی در داخل این سیستم است.

پردازنده و پردازشگر گرافیکی

کنسول جدید سونی از پردازنده‌ی رایزن AMD و پردازشگر گرافیکی نِیوی AMD استفاده خواهد کرد. کارمندان سونی همچنین تایید کرده‌اند که پردازشگر گرافیکی پلی استیشن جدید از Ray Tracing نیز پشتیبانی می‌کند. این یک فناوری پیشرفته‌ی گرافیکی است که نورها و سایه‌های طبیعی‌تری را رندر می‌کند. آن پرتوی هر نور از یک منبع را شبیه‌سازی می‌کند که یک فرآیند متمرکز و پیچیده است.

حافظه

یکی از موردانتظارترین پیشرفت‌های سخت افزاری مربوط به نسل آینده‌ی کنسول‌های بازی سونی٬ استفاده از حافظه‌ی پر سرعت‌تر SSD به جای یک حافظه‌ی HDD است. در این نوع حافظه‌ها٬ قطعات حرکت نمی‌کنند٬ بنابراین می‌توانند اطلاعات را سریع‌تر از یک هارد درایو معمولی منتقل کند. این بدان معناست که توسعه دهندگان دیگر مجبور نیستند دیوارهای مصنوعی را برای کاهش سرعت و بارگذاری بازی خود ایجاد کنند. اما جابجایی به یک حافظه SSD جدا از سرعت زیادتر٬ می‌تواند زحمت ساخت این دیوارها را نیز کم کند.

برای به حداقل رساندن جستجوها در حافظه‌ی ٬HDD توسعه دهندگان گاهی اوقات ناچار هستند تمام دارایی‌های عمومی خود را در تمام دیسک کپی کنند. این منجر می‌شود بازی‌ها فضای بیشتری را اشغال کنند٬ اما این کار در حافظه SSD لازم نیست. بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند حجم بازی‌های خود را پایین بیاورند و یا جزئیات بیشتری را با همان حجم فضا٬ ارائه کنند.

بازی‌های فیزیکی و دیسک درایو

PS5 از دیسک‌های 100 گیگابایتی BDXL استفاده می‌کند که می‌تواند فضای بیشتری را نسبت به دیسک‌های بلوری 50 گیگابایتی در PS4 ارائه کند. اگر شما بازی‌های فیزیکی را خریداری کنید٬ شما همچنان باید آن‌ها را در درایو قرار دهید٬ اما خواندن آن‌ها از یک درایو SSD بسیار سریع‌تر خواهد بود. با این حال شما می‌توانید روی نصب بازی کنترل داشته باشید. اگر در مورد بخش تک نفره‌ی بازی مطمئن نیستید٬ شما می‌توانید فقط بخش چند نفره‌ی آن عنوان را روی کنسول خود نصب کنید.

سونی همچنین تایید کرده است که این کنسول می‌تواند دیسک‌های بلوری Ultra-HD را نیز اجرا کند.

ریزه‌کاری‌ها

ما به هرآنچه لازم بود در مورد کنسول نسل نهمی بدانید اشاره کردیم٬ اما همچنان نکات ریز و درشتی وجود دارد که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست. سونی اشاره کرده است که کنسول پلی استیشن 5 به یک رابط کاربری جدید برای صفحه‌ی هوم خود مجهز خواهد بود. این می‌تواند شامل دسترسی آسان‌تر به اطلاعات مربوط به مسابقات چند نفره با دوستان یا جوایز مختلف برای انجام برخی ماموریت‌های تک نفره باشد.

گیمرها همچنین خوشحال خواهند شد وقتی بفهمند این کنسول نسل جدید با تمام بازی‌های کنسول پلی استیشن 4 سازگار است. این خبر خیلی خوبیست٬ زیرا پلی استیشن 4 به هیچ وجه سازگاری کاملی را با بازی‌های نسل گذشته‌ی خود ارائه نمی‌داد.

هم اکنون شایعات مختلفی در مورد آغاز توسعه‌ی بازی‌های پلی استیشن ۵ شنیده می‌شود٬ اما اطلاعات ویژه‌ای از آن‌ها در دست نیست. ما امیدواریم به زودی اطلاعات بیشتری از چگونگی و نام عناوین انحصاری این کنسول را به دست آوریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. مثل توالت ایرانی هست 😂

  2. اقا یه سوال فنی…فقط بازیهای پلی4 قابل بازی کردن روی پلی5دارند یا بازی های کنسول های قبل رو هم میشه بازی کرد؟

  3. یا خدا چقدر خوشکل و وحشی هست واقعا طراحی و سخت افزاری که این داره صد در صد ایکس باکس در مقابل PS5پودر میشه
    نبوغ و فناوری که ژاپنی ها (SONY) دارن هیچ شرکتی در جهان نداره
    بدون شک فروش و رکورد قبلی PS4میشکنه و باعث سوزش بنجل پرستان میشه

    • اولا در اینکه از تکنولوژی چیزی بارت نیست شکی نیست
      دوما سونی تو همه ی زمینه ها جز کنسول و فیلم،یک شکست خورده ی اساسی و غیر قابل انکاره
      سوما من 25 سال بیشتر هم هست که پلی استیشن بازم و فقط برای محصول پلی استیشن،جلوی سونی سر تعظیم فرود میارم
      بقیه محصولاتش پیش کش تو که باهاش حال میکنی…خخخ

    • داداش اشتباه میکنی Xbox خیلی بهتر از ps4هستش الان PS4 proدر برابرxbox one x سوسک به چه دلیل به این دلیل که Xbox one x رمش 12 اما PS4 pro رمش8 پردازنده گرافیکی هر دوشون هم که یک سان هستند قطعا کنسول بعدی Xbox خیلی قوی تر از ps5است اسم بعدی کنسولxbox یا Xbox two یا Xbox scarlt