سونی اریکسون اکسپریا پلی

فلش بک: سونی اریکسون اکسپریا پلی ٬ بازنده‌ی بزرگ بازی

در این مقاله نگاهی به گذشته و به یک گوشی گیمینگ قدیمی به نام سونی اریکسون اکسپریا پلی (Sony Ericsson Xperia Play) خواهیم انداخت. چرا این گوشی هیچگاه موفق نشد و سونی نیز نسل دوم آن را عرضه نکرد؟

نوکیا در سال 2003 با عرضه‌ی گوشی N-Gage خود بازنده‌ی بزرگ دنیای گیمینگ بود٬ آما آن همیشه یک شرکت ارتباطی بود. اگر کسی می‌توانست این کار را انجام دهد٬ برند سازنده‌ی کنسول پلی استیشن٬ شرکت سونی بود که در آن زمان با کمپانی گوشی‌ساز اریکسون ادغام شده بود. شما احتمالا آخر ماجرا را به یاد دارید٬ اکسپریا پلی هرچز محبوب نشد یا خیلی از طرف شرکت سازنده‌ی خود پشتیبانی نشد. درست چند ماه بعد بود که سونی با امیدواری‌های زیاد از کنسول بازی دستی پلی استیشن ویتا به عنوان نسخه‌ی جدیدتر PSP پرده برداشت.

اکسپریا پلی ؛ یک گوشی گیمینگ قدیمی

صحبت از پی اس پی شد٬ پی اس پی گو از طراحی الهام گرفته‌ای از اکسپریا پلی استفاده می‌کند. یک دیوایس اسلایدی که با یک نمایشگر 3.8 اینچی همراه است و دکمه‌های فیزیکی برای کنترل بازی در قسمت پایینی آن قرار دارد. شباهت‌های این دو محصول با یکدیگر غیرقابل انکار است.

سونی اریکسون Xperia Play

اکسپریا پلی از نمایشگر نسبتا بزرگ‌تری با وضوح دو برابری (4 اینچی 480 در 854 پیکسل) استفاده می‌کند. دکمه‌های کنترل بازی با یک D-pad در سمت چپ و چهار کلید مثلث٬ دایره٬ مربع و ضربدر معروف سونی در سمت راست صفحه قرار دارند. حتی دکمه‌های شانه‌ی L و R نیز روی این گوشی استفاده شده است. با این حال یک جوی استیک آنالوگ جایگزین دو کنترل لمسی شده است. حتی ضخامت هر دو نیز (اکسپریا 16.0 میلی‌متر و پی اس پی 16.5 میلی‌متر) نسبتا با یکدیگر مساوی است. با این وجود دکمه‌های کنترل گوشی سونی در دنیای موبایل تنها بودند.

سونی PSP

این بدان معناست که هیچ یک از بازی‌های اندرویدی نمی‌توانستند از این دکمه‌ها پشتیبانی کنند. همین امر باعث شد سونی پروژه‌ی SCE خود را آغاز کرده و برخی بازی‌های مختص به این دیوایس را توسعه ببخشد. اما تلاش‌های سونی ناکافی بود. 10 بازی پورت شده از پلی استیشن 1 شامل بازی ٬Crash Bandicoot بازی FIFA و چند بازی انحصاری دیگر جزوی از تلاش‌های سونی بود.

سونی اریکسون اکسپریا پلی

در حالی که تراشه‌ی اسنپدراگون با یک پردازنده‌ی Scorpion و پردازشگر گرافیکی آدرنو 205 سریع‌ترین عملکرد را در سال 2011 ارائه نمی‌کرد٬ اما به قدر کافی برای شبیه‌سازی PSX و PSP Go سریع بود. ما شبیه ساز PSX4Droid را روی آن اجرا کردیم و گوشی به خوبی با آن کار کرد. برای PSP Go نیز از شبیه ساز PPSSPP استفاده کردیم. با تمام سر و صدایی که گوگل برای معرفی سرویس ابری گوگل استادیا راه انداخته است تا شما فکر کنید که استریم آنلاین بازی‌ها چیز جدیدی است٬ اما Xperia Play نیز از یک سرویس آنلاین به نام OnLive بهره می‌برد.

OneLive توسط یک شرکت در مانتین ویوو کالیفرنیا اجرا شده بود و در تمام نقاط جهان در دسترس بود. در حال حاضر نیز این سرویس با نام PlayStation Now فعالیت می‌کند و بر پایه‌ی فناوری Gaikai اجرا می‌شود.

اما در آن زمان Remote Play در دسترس نبود. این بدان معناست که شما نمی‌توانستید از این گوشی برای اجرای بازی‌های پلی استیشن 3 استفاده کنید. این اولین باری نیست که سونی فرصت را برای تقویت جایگاه یکی از محصولات خودش با استفاده از ارتباط با دیگر محصولاتش از دست می‌دهد. این شرکت هیچگاه هم نسخه‌ی جدیدتری از اکسپریا پلی را عرضه نکرد. شاید فروش کم آن باعث این تصمیم شد؛ هرچند نسخه‌ی دوم آن با رفع مشکلات و تقویت عملکرد می‌تواند فروش بیشتری را به دست آورد. یا شاید هم شکست پلی استیشن ویتا باعث چنین فکری شد. چرا که سونی هیچگاه دیگر یک کنسول بازی دستی را نیز بعد از آن عرضه نکرد.

سونی اریکسون اکسپریا پلی - ریموت پلی

خبر خوب اینکه سونی نیز همانند مایکروسافت به سمت برقراری ارتباط با پلتفرم اندروید روی آورده است. ریموت پلی PS4 هم اکنون نه تنها برای گوشی‌های اکسپریا٬ بلکه برای تمام گوشی‌های اندرویدی بازار در دسترس است. حتی بهتر از آن٬ اگر گوشی شما اجرا کننده‌ی اندروید 10 به بالا است٬ می‌توانید دسته بازی DualShock 4 را از طریق بلوتوث (یا در صورت لزوم سیمی) به گوشی خود وصل کنید و به اجرای بازی بپردازید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. سونی هنوزم تو دورباطل آزمون و خطا گیر افتاده یه طرح اشتباه رو تا زمانیکه تا ‌‌‌پای ورشکستگی نبره ول نمیکنه و بازار رو واگذار میکنه
    حیف سونی موردعلاقم

  2. گزارش خوبی بود استفاده کردم
    جالبه سونی در سال 2011تکنولوژی ON LIVEداشته و چقدر هم تو فناوری از همه جلوتر بوده اشتباه بزرگی که در گذشته و امروز داره تبلیغات و بازاریابی هست
    در واقع گوگل استادیا نمونه تقلید و کپی برداری شده از on liveسونی هست
    انشا…طبق اخبار منتشر شده xperia 5فروش خوبی تا الان داشته
    و انشا…اهسته و پیوسته بازارهاش گسترش بده