اولین انسان ها

اولین انسان ها در کدام منطقه سیاره زمین زندگی می‌کردند؟

گروهی از محققان در بررسی‌های جدید خود توانستند محل سکونت اولین انسان ها را شناسایی کنند. طبق این بررسی، نخستین انسان‌های مدرن در جنوب منطقه حوزه رودخانه بزرگ زامبزی سکونت داشتند.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که حدود 200 هزار سال قبل اولین انسان ها از نظر آناتومیکی مدرن از قاره آفریقا به مکان دیگری مهاجرت کردند، اما محل دقیق زندگی آنها چندین سال است که به یکی از موضوعات مورد بحث محققان تبدیل شده است. در همین راستا گروهی از محققان توانستند به این پرسش پاسخ دهند که انسان های اولیه در کدام مناطق سکونت داشتند. پروفسور ونسا هایز از انستیتوی تحقیقات پزشکی گاروان استرالیا به عنوان سرپرست این گروه تحقیقاتی عنوان کرد اولین اجداد انسان‌های مدرن در یک منطقه واقع در جنوب آفریقا زندگی می‌کردند و به دلیل شرایط مناسب، نخستین انسان ها حدود 70 هزار سال در آنجا سکونت داشتند.

جزئیات مکان زندگی اولین انسان ها

اولین انسان ها

طبق گزارشی که توسط این محققان منتشر شده است، اولین انسان ها در جنوب منطقه حوزه رودخانه بزرگ زامبزی (Zambezi) زندگی می‌کردند که تمام شمال بوتسوانا را احاطه کرده بود و از غرب تا نامیبیا و از شرق تا زیمبابوه امتداد داشت. این مکان از بزرگترین سیستم دریاچه آفریقا بهره می‌برد که آن را با نام دریاچه ماکگادیکگادی (Lake Makgadikgadi) می‌شناساند و در حال حاضر با خشکی مواجه شده است و قسمتی از صحرای کالاهاری محسوب می‌شود. از دلایل خشک شدن این دریاچه می‌توان به تغییر صفحه‌های تکتونیکی که در زیر آن قرار داشت، اشاره کرد. کشفیات این محققان نشان می‌دهد انسان‌های باستانی به دلیل وجود تالاب‌ها در این منطقه که محیط پایدار و مناسبی را ایجاد کرده بود، این مکان را برای زندگی انتخاب کردند.

سرپرست این گروه تحقیقاتی در ادامه عنوان کرد در نخستین زیرشاخه‌های انسان مدرن واکنش ژنتیکی چشمگیری را شناسایی کردیم که از این موضوع حکایت دارد که اجداد ما بین 130 تا 110 هزار سال قبل از آنجا مهاجرت کردند. وی تاکید کرد اولین مهاجران به شمال شرقی مهاجرت کردند و پس از آن موج دوم مهاجران نیز به سمت جنوب غربی رفتند. همچنین یک سوم جمعیت آنان نیز تاکنون در آنجا به زندگی ادامه دادند.

دلیل مهاجرت نخستین انسان ها

اولین انسان ها

پروفسور اکسل تیمرمن، مدیر مرکز فیزیک اقلیم در دانشگاه ملی پوسان در خصوص دلیل مهاجرت اولین انسان‌ها عنوان کرد برای پاسخ به این پرسش شبیه‌سازی‌های کامپیوتر مدل جوی و اطلاعات زمین‌شناختی تاریخ اقلیم آفریقای جنوبی در 250 هزار سال قبل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. وی افزود شبیه‌سازی‌های ما حاکی از آن است که انحراف و تکان آهسته محور گردش زمین باعث تغییر تابش خورشید تابستانی در نیم کره جنوبی شد و تغییر دوره‌های بارندگی در جنوب آفریقا را به همراه داشت. چنین تغییرات آب و هوایی باعث شد پوشش گیاهی در 130 هزار سال قبل در شمال شرقی آن منطقه و سپس در 100 هزار سال قبل در جنوب غربی آن ایجاد کند تا به واسطه این تغییرات، اولین اجداد ما تصمیم بگیرند از وطن خود برای نخستین بار مهاجرت کنند.

پروفسور ونسا هایز در پایان خاطرنشان کرد اخیرا دانشمندان توانستند به این مهم دست پیدا کنند که انسان‌های مدرن آناتومیک حدود 200 هزار سال قبل در آفریقا زندگی می‌کردند، اما موضوع مهم دیگر این است که محل دقیق زندگی آنها کجا و دلیل پراکندگی آنها چه بود که بررسی‌های ما تا حدودی به این پرسش‌ها پاسخ داده است. وی افزود دی ان ای میتوکندریال شبیه کپسول زمان مادران اجدادی ما است که به آرامی در طول نسل‌ها با تغییراتی همراه خواهد بود. اگر کد کامل دی ان ای یا میتوژنوم افراد مختلف را مقایسه کنیم، در مورد چگونگی ارتباط آنها با اجدادشان به اطلاعات مهمی خواهیم رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. پرفسور اکسل تیرمن اصلا هیچی سرش نمیشه با این عقایدش

  2. میشه همچینم گفت

  3. شاید داخل دریا زندگی میکردن

  4. توی ایران بودن
    البته هنوز
    شواهد ی بر زنده بودنشون هست …

  5. فک کنم چون از میمون بودن تو جنگل زندگی میکردن

  6. اینا همش نظریس و اصلا اعتباری نداره