بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو

بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو ؛ دوربین‌هایی پرقدرت در یک گوشی اقتصادی

به بهانه‌ی اولین گوشی مجهز به دوربین 108 مگاپیکسلی در جهان، به بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو (Xiaomi Mi CC9 Pro) همراه با مشخصات، قابلیت ها و قیمت آن خواهیم پرداخت.

شرکت شیائومی امروز از جدیدترین گوشی خودش به نام Mi CC9 Pro پرده برداری کرد. این گوشی از دوربین پنجگانه‌ای متشکل از سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی و یک باتری غول پیکر 5260 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار است. اما عملکرد این دیوایس چگونه است؟ ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو بپردازیم.

بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو

جدول مشخصات فنی

نمایشگر6.47 اینچی Super AMOLED
1080×2340 پیکسلی
HDR10
گوریلا گلس 5
ابعاد و وزن157.8 در 74.2 در 9.7 میلی‌متر
وزن 208 گرم
تراشهکوالکام اسنپدراگون 730 جی
باتری5260 میلی‌آمپر ساعتی
شارژ سریع 30 وات (100 درصد در 65 دقیقه)
دوربین اصلیپنجگانه
108 مگاپیکسلی f/1.7، فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس لیزری، لرزشگیر
5 مگاپیکسلی f/2.0، فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس لیزری، لرزشگیر، زوم اپتیکال 5 برابری
12 مگاپیکسلی f/2.0 تله فوتو 50 میلی‌متری،‌ دوال پیکسل فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری، زوم 2 برابری اپتیکال
20 مگاپیکسلی f/2.2 فوق عریض، فوکوس خودکار لیزری
2 مگاپیکسلی f/2.4 ماکرو
چهار فلاش LED
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی f/2.0
نرم افزاراندروید 9 پای
MIUI 11
حافظه128/256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
6/8 گیگابایت رم

طراحی و نمایشگر

این گوشی در سه رنگ مشکی، سبز و سفید وارد بازار خواهد شد. ما در این بررسی اولیه،‌ نسخه‌ی پریمیوم مشکی‌رنگ آن را در دست داشتیم که از 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برخوردار بود.

این نسخه از قاب پشتی شیشه‌ای براق برخوردار است و از طراحی شیشه‌ای سه بعدی با انحنای بالا برخوردار است تا حس بهتری را ارائه کند. ماژول دوربین اصلی در قسمت چپ قاب پشتی قرار گرفته است. سه دوربین در کنار یکدیگر و دو دوربین دیگر نیز در زیر آن‌ها حضور دارند. دو جفت فلاش LED برای تأمین نور کم یا زیاد در سمت راست ماژول سه‌گانه قرار گرفته است و زیر آن کلمه‌ی 108MP که به دوربین 108 مگاپیکسلی این گوشی اشاره دارد را می‌توان یافت. در قسمت بالای فلاش نیز عبارت 5xOptical دیده می‌شود که به زوم 5 برابری اپتیکال همین دوربین اشاره دارد.

بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو

روی قاب جلویی یک نمایشگر با ناچ قطره‌ای آشنا دیده می‌شود، سنسورهای مادون قرمز و میکروفون در قسمت بالایی قرار داشته، در حالی که زیر قاب یک اسپیکر، میکروفون ثانویه، درگاه USB نوع C و یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون دیده می‌شود.

بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو

ابعاد گوشی جدید شیائومی برابر با 157.8 در 74.2 در 9.67 میلی‌متر و وزن آن نیز 208 گرم است. ضخامت زیاد و وزن بالای این گوشی کمی ما را متعجب می‌کند. شاید این وزن زیاد حاصل حضور جک هدفون و کیت‌های مادون قرمز و NFC در این گوشی باشد.

در بخش نمایشگر، این گوشی از یک پنل 6.47 اینچی با نسبت 19.5:9 و وضوح 2340 در 1080 پیکسل برخوردار است. این پنل از سیستم رنگ DCI-P3 پشتیبانی کرده و نسبت کنتراست 400000:1 را ارائه می‌کند. علاوه بر این، سازنده از فناوری‌هایی در این پنل استفاده کرده که باعث می‌شود بدون مشکل زیر تابش مستقیم نور آفتاب نیز بتوانید از گوشی خود استفاده کنید. همچنین در اینجا یک حالت محافظ چشم نیز وجود دارد که با فعال کردن آن، نورهای آبی ساطع شده از صفحه کاهش پیدا می‌کند تا فشار کمتری به چشم شما وارد شود.

بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو

شیائومی می سی سی 9 پرو، نخستین گوشی در جهان است که از یک ماژول اسکنر اثر انگشت اپتیکال فوق باریک استفاده می‌کند و فضای بسیار کوچکی در حدود فقط 0.3 میلی‌متر را اشغال می‌کند و بر اساس گفته‌های سازنده ضخامت آن فقط یک دهم ماژول‌های اثر انگشت دیگر گوشی‌ها است. علاوه بر این، فضای مورد پشتیبانی آن روی صفحه نیز به خوبی افزایش پیدا کرده است. این ماژول بین باتری و نمایشگر قرار گرفته است که باعث تجربه‌ی بازگشایی قفل بهتر می‌شود.

دوربین و نمونه تصاویر آن

عکاسی، یکی از مهم‌ترین اهدافیست که با Mi CC9 Pro دنبال می‌شود. این گوشی از پنج دوربین پشتی استفاده می‌کند و برخلاف نوکیا 9 پیورویوو که دوربین‌های آن با یکدیگر همکاری می‌کنند، این گوشی می‌تواند پنج عکس مختلف با عملکردهایی مستقل بگیرد.

بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو

دوربین پشتی این گوشی از فاصله کانونی کامل 13-125 میلی‌متری استفاده می‌کند. 5 تصویر آن توسط لنز 100 پیکسلی، لنز زوم اپتیکال 10 برابری اپتیکال هیبرید، لنز 50 میلی‌متری،‌لنز فوق عریض 20 میلیون پیکسلی و یک لنز ماکرو ثبت می‌شوند. در میان آن‌ها دو لنز 100 مگاپیکسلی و لنز زوم از لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این گوشی شیائومی از فوکوس لیزری و ترکیبی از دو جفت فلاش نیز استفاده می‌کند.

می سی سی 9 پرو از یک دوربین 108 مگاپیکسلی سفارشی با دیافراگم f/1.69 و دو لنز مختلف 7p یا 8p بهره می‌برد. با این دوربین می‌توانید عکس‌هایی 100 میلیون پیکسلی بگیرید یا با استفاده از فناوری پیکسل باینینگ، هر چهار فریم در یک فریم ادغام شود.

در نور طبیعی محیط‌های خارجی، تولید رنگ توسط این دوربین‌ها دقیق است. علاوه بر این پشتیبانی از HDR مبتنی بر هوش مصنوعی باعث جذاب‌تر شدن تصاویر نیز می‌شود. البته این قابلیت‌ها تنها در صورتی فعال خواهند بود که نخواهید تصاویر 100 میلیون پیکسلی بگیرید. ما می‌توانیم کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این گوشی، پس از بارها زوم کردن را نیز مناسب بدانیم.

عکاسی در شب، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای دوربین گوشی‌های هوشمند است. این گوشی به لطف بهره‌بری از فناوری پیکسل باینینگ و یک حالت شب جدید، می‌تواند به خوبی از این بخش سربلند بیرون آید.

نمونه تصاویر دوربین اصلی (27 مگاپیکسلی)

نمونه تصاویر با زوم 2 برابری (12 مگاپیکسلی)

نمونه تصاویر با زوم 5 برابری (8 مگاپیکسلی)

نمونه تصاویر دوربین فوق عریض (20 مگاپیکسلی)

نمونه تصاویر دوربین ماکرو (2 مگاپیکسلی)

پردازنده و عملکرد

و اما در این بخش از بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو می‌خواهیم نگاهی به عملکرد آن بی‌اندازیم. این گوشی از تراشه‌ی اسنپدراگون 730 جی کوالکام بهره می‌برد که همان معماری تراشه‌ی پرچمدار اسنپدراگون 855، پردازنده Kryo 470، پردازنده سیگنال تصویر Spectra 350، چهارمین نسل موتو هوش مصنوعی ، پردازش هوش مصنوعی و دیگر المان‌های دیگر را شامل می‌شود. در مقایسه با اسنپدراگون 710، عملکرد پردازنده‌ی آن 35 درصد، عملکرد گرافیکی آن 25 درصد و عملکرد هوش مصنوعی آن 100 درصد بهبود پیدا کرده است. در بخش حافظه، این گوشی در دو نسخه با 6/8 گیگابایت رم به علاوه 128/256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود.

بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو

حرف “G” در تراشه‌ی اسنپدراگون 730 جی به گیمینگ اشاره دارد. این تراشه برای اجرای بازی‌ها بهینه شده است که می‌تواند در قدرت پردازش گرافیکی 15 درصد بهتر از مدل اصلی 730 عمل کند، عملکرد بهبود پیدا کرده‌ای را در اجرای روزمره‌ی بازی‌ها ارائه کند و همچنین بازی‌های مشهور دنیای موبایل را روان‌تر اجرا کند. علاوه بر این، گوشی جدید شیائومی از قابلیت Game Turbo نیز پشتیبانی می‌کند. به طور کلی این گوشی در حوزه‌ی گیمینگ عملکرد مناسبی را ارائه می‌کند.

بررسی اولیه شیائومی می سی سی 9 پرو

در بخش سخت افزار صوتی، اسپیکرهای 1216 سوپرلاینر با Smart PA داخلی استفاده شده است و شیائومی ادعا می‌کند که بلندی صدای آمپلی‌فایر آن دو برابر نسل گذشته خواهد بود. در بخش الگوریتم‌های نرم افزاری نیز تنظیمات بهینه‌سازی عمیقی انجام گرفته و قابلیت Mi Sound می‌تواند چه در اجرای بازی یا هر کار دیگری که باعث خروج صدا از اسپیکرها می‌شود، فعال شود.

البته فراموش نکنید که در اینجا همچنان جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز وجود دارد. پس شما می‌توانید هدفون‌های خود را روی گوش‌تان بگذارید و به بازی بپردازید.

باتری و شارژ

این گوشی از یک باتری غول پیکر 5260 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار است که از فناوری شارژ سریع 30 وات نیز پشتیبانی می‌کند. بر اساس محاسبه‌ی ما، شارژ این باتری در عرض نیم ساعت به 58 درصد و یک ساعت به 98 درصد می‌رسد. رسیدن 0 تا 100 درصد شارژ این باتری برای ما در 63 دقیقه اتفاق افتاد؛ این درحالیست که خود سازنده مدت 65 دقیقه را اعلام کرده است!

به طور کلی، هرچند بدنه‌ی گوشی بسیار ضخیم و سنگین است، اما باتری بزرگ آن و پشتیبانی‌اش از فناوری شارژ سریع 30 وات، باعث می‌شود تا کاربران به هیچ عنوان احساس نگرانی نکنند.

آیا این گوشی ارزش خرید دارد؟

به عنوان یک محصول جدید از خانواده Mi CC کمپانی شیائومی، می سی سی 9 پرو همچنان به عنصر طراحی مد روز اهمیت می‌دهد. شاید خیلی‌ها بر این باور باشند که گوشی‌های این خانواده برای خانم‌ها طراحی شده باشند، اما به اعتقاد من این گوشی می‌تواند مناسب هر کسی باشد که به عکاسی علاقه‌مند است.

عرضه‌ی آن در بازار می‌تواند به معنای ظهور رقیبی خوش قیمت برای گوشی‌هایی با دوربین‌های جذاب نظیر هواوی پی 30 پرو و میت 30 پرو باشد. اگر به عکاسی با موبایل علاقه‌مند هستید و نیازی به پردازنده‌ای قدرتمندتر از اسنپدراگون 730 جی ندارد و همچنین می‌توانید با رابط کاربری MIUI ارتباط برقرار کنید، پس می سی سی 9 پرو واقعا ارزش خرید بالایی دارد.

این گوشی با قیمت پایه‌ی 399 دلاری عرضه می‌شود و برای خرید قدرتمندترین نسخه‌ی آن نیز فقط باید 499 دلار بپردازید.