وی پی ان قانونی

بررسی طرح وی پی ان قانونی توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه

معاون وزیر ارتباطات گفت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه طرح وی پی ان قانونی را به دلیل اینکه برخی از مشاغل و کاربران به اینترنت بدون فیلتر نیاز دارند، مورد بررسی قرار می‌دهد. 

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد شرکت ارتباطات زیرساخت از سال 1391 طرح وی پی ان قانونی را مطرح کرده که در حال حاضر این شرکت در خصوص این طرح مسئولیتی ندارد. وی افزود در واقع هم‌اکنون کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بر اساس تقسیم کاری که مرکز ملی فضای مجازی انجام داده است، متولی و مسئول این طرح محسوب می‌شود.

هدف از اجرای طرح وی پی ان قانونی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد این طرح با هدفی اجرا خواهد شد تا طی یک برنامه‌ریزی مشخص آن دسته از افرادی که با توجه به شرایط شغلی و اجتماعی خود به اینترنت بدون فیلتر نیاز دارند، بتوانند به واسطه این طرح به آن دسترسی پیدا کنند. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه عنوان کرد اساتید دانشگاه، پزشکان، خبرنگاران و افشار مختلف جامعه قادر خواهند بود با این طرح از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند. در حال حاضر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در حال بررسی این طرح بوده و شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد وی پی ان قانونی مسئول نیست. وی تاکید کرد عبارت VPN قانونی برای این طرح عبارت مناسبی نیست، از این رو باید این طرح را با نام دسترسی به اینترنت بدون فیلتر بر اساس مقتضیات شغلی بدانیم.

حمید فتاحی در ادامه بیان کرد:

برای مثال یک استاد دانشگاه نیاز دارد به برخی سایت‌های علمی دسترسی پیدا کند که به دلیل آنکه ما را تحریم کردند و یا طبق دلیلی فیلتر شده است، نمی‌تواند به سایت‌های مورد نظر دسترسی پیدا کند و یا یک پزشک، برای مطالب مورد نظر پزشکی نیاز دارد به سایت یوتیوب دسترسی پیدا کند. اینکه بخواهیم برای کل اینترنت کشور یک قانون یکسان بگذاریم و دسترسی یک کودک 8 ساله را با یک استاد دانشگاه یکسان بدانیم، منطقی نیست. بنابراین بهتر است ساماندهی دسترسی به اینترنت به گونه‌ای صورت پذیرد تا افراد طبق مقتضیات و نیاز خود قادر باشند دسترسی‌های متفاوتی به اینترنت داشته باشند. این طرح در حال بررسی کمیته فیلترینگ بوده و می‌بایست سازوکار فنی این طرح پیش‌بینی شود و سپس در صورت ابلاغ از سوی زیرساخت اجرایی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دیگه نمیتونن چه طرحی بدن که باهاش پود درارن.