ترک عادت

برای ترک عادت چقدر زمان لازم است؟

همه ما عادت هایی داریم که گاها خوب و یا بد هستند. بدون توجه به خوب یا بد بودن عادات، دانشمندان در صدد برآمده اند تا دریابند برای ترک عادت چقدر زمان لازم است.

شاید عادت به سیگار کشیدن داشته باشید که عادت بدی است و یا اینکه عادت به ورزش داشته باشید که جزء عادات خوب است، اما بدون توجه به خوب و یا بد بودن عادات، دانشمندان می خواهند بدانند که چقدر زمان برای ترک عادات مورد نیاز است.

برای چندین دهه دنیای علم بر آن بود که برای شکل گیری یک عادت نیازمند دست کم ۲۱ روز زمان هستیم. ۲۱ روز یاد شده در واقع ثمره مشاهدات «مکسول مالتز» است که نویسنده کتاب «سایبر سایبرنتیک» و یک جراح پلاستیک بود. وی متوجه شد بیمارانش پس از ۲۱ روز  به صورت های جدید و جراحی شده خود عادت می کنند.

اما تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد نشان داد که شکل گیری یک عادت و زمان مورد نیاز برای آن چندان هم مشخص نیست. تحقیقات بر روی ۹ داوطلب بیانگر آن بود که زمان مورد نیاز برای شکل گیری یک عادت در افراد مختلف دارای تفاوت های بسیاری است و از ۱۸ روز تا ۲۵۴ روز را شامل می شود. این بدان معناست که یک عادت برای شکل گیری بطور میانگین به ۶۶ روز زمان نیاز دارد.

این بدان معناست که اگر می خواهید رفتار و یا عادتی را در خود شکل دهید نباید بعد از چند روز یا هفته خسته شوید بلکه لازم است تا دو ماه برای آن زمان در نظر بگیرید. مطالب فوق به زمان مورد نیاز برای شکل گیری عادت می پردازد، اما اگر بخواهیم ترک عادات را در دستور کار قرار دهیم، چه مدت زمان لازم داریم؟

دو ماه زمان برای ترک عادت

تحقیقات نشان داده است زمان مورد نیاز برای شکل گیری یک عادت تقریبا همان زمانی است که برای ترک عادات به آن نیاز داریم. در واقع به نظر می رسد ترک و شکل گیری عادات دو روی یک سکه هستند، زیرا اگر دقت کنید می بیند که ترک عادت در واقع همان شکل دادن به یک عادت جدید است.

البته نباید فراموش کرد که شکل دادن به یک رفتار و عادت جدید راحت تر از ترک یک عادت آن هم بدون تعریف یک جایگزین برای آن رفتار است. به همین خاطر است که ترک رفتار بدی به مانند سیگار کشیدن با جایگزین هایی مانند آدامس نیکوتینی راحت تر است.

با همه این تفاسیر، پژوهشگران تاکید دارند که نمی تون بازه زمانی استانداردی برای ترک عادات تعریف کرد و ترک رفتارها به فاکتورهای مختلفی از جمله شخصیت، انگیزه، محیط و عوامل دیگر بستگی دارد.

ترک عادت

اما اگر ترک عادت بر اساس ارزش های شخصی صورت گیرد، این فرایند سریعتر از ترک عادات بر اثر فشارهای خارجی خواهد بود.

در مواردی هم وارد شدن یک شوک به انسان باعث ترک سریع می شود. بطور مثال ابتلا به بیماری های شدید باعث می شود که فرد به یکباره سیگار را ترک کند و یا فردی که در حال قدم زدن عادت به نوشتن پیام با تلفن همراه دارد در صورتی که یک تصادف کوچک را تجربه کند به سرعت از این عادت فاصله می گیرد. اما بطور میانگین برای ترک عادات دست کم باید دو ماه تحمل کنید.

اگر قصد ترک عادتی را دارید، قبل از هر چیز  به انگیزه های قوی نیاز خواهید داشت. همچنین می توانید از رفتارهای جایگزین عادت استفاده کنید تا ترک را راحت تر سازند. اما رفتار جایگزین باید رفتاری سالم باشد. بطور مثال سعی نکنید برای ترک سیگار به سمت خوردن غذا های غیر مغذی و فست فودها بروید.

همچنین فراموش نکنید که عادت ها هر قدر عمر بیشتری کرده باشند دیرتر از مغز شما خارج می شوند. در مجموع به یاد داشته باشید که هر عادتی را می توان ترک کرد و تنها باید به یاد داشت که برای ترک آن نیازمند زمان بوده و در آن مدت باید صبور و خویشتندار باشید.