خودروهای دوگانه سوز

خودروهای دوگانه سوز کارخانه با دستی و پایه گازسوز چه تفاوتی دارند؟

در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت بنزین میزان تقاضای مردم برای خرید خودروهای دوگانه سوز کارخانه، خودروهای دوگانه سوز دستی و پایه گازسوز افزایش پیدا کرده است، اما این خودروها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در خودروهای دوگانه سوز پایه بنزین افراد متخصص یک ECU گاز را به ECU بنزین متصل می‌کنند که با این روش خودرو به دوگانه سوز تبدیل می‌شود. از این رو در چنین خودروهایی در زمان تغییر سوخت می‌بایست ECU خودرو را نیز تغییر دهند که همین موضوع برای مالکان خودروها مشکلاتی به وجود می‌آورد، اما در خودروهای پایه گازسوز، این خودروها به واسطه مراحل فنی مهندسی به دوگانه سوز تبدیل می‌شوند و در این خودروها ECU گاز و بنزین مشترک است و به دلیل این موضوع ECU در وضعیت‌های مختلفی با توجه به شرایط خودرو سوخت را تغییر می‌دهد.

موتورهای گازسوز کارخانه‌ای که توسط شرکت تولید می‌شوند، موتورهایی هستند که به صورت اولیه و پایه گازسوز در کارخانه ساخته شده و کلیه قطعات این موتورها برای مصرف چنین سوختی تولید شده‌اند؛ به بیانی دیگر مواردی چون کیت گازسوز، مخازن، موتور، جانمایی، روغن‌کاری، سیستم خنک‌کاری، میل بادامک، سیستم جرقه، تغییر در ساختار سیستم سوخت رسانی، سرسیلندر، مقاوم‌سازی بلوک سیلندر و تغییر نسبت تراکم به شکل اصلی در زمان تولید توسط مهندسان در کارخانه تولید می‌شود. چنین موتورهایی با توجه به اینکه در کارخانه به شکل گازسوز تولید شده‌اند، با مشکلاتی چون مشکل خنک‌کاری موتور، آلایندگی بالا، کاهش گشتاور و افت توان مواجه نمی‌شوند.

تفاوت خودروهای دوگانه سوز کارخانه و دستی

خودروهای دوگانه سوز

اگر پژو 206 صندوق دار V2 توسط کارخانه به صورت رسمی دوگانه سوز شود، می‌تواند در دور موتور 5800 قدرتی برابر با 105 اسب بخار و در دور موتور 4000 گشتاور 142 نیوتن‌متر را ارائه دهد، اما اگر همین خودرو به صورت بازاری یا به صورت دستی دوگانه سوز شود با افت نیروی 10 تا 15 درصدی در حالت بنزینی مواجه خواهد شد. همچنین خودروهایی که به صورت دستی و غیر کارخانه‌ای دوگانه سوز می‌شوند، در زمان سوخت‌گیری دچار انفجار می‌شود و حتی در قسمت موتوری و قوای محرکه نیز با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند؛ چراکه این خودروها در محیط‌هایی که باید استانداردهای ایمنی انجام شود، به خودرو دوگانه سوز تبدیل نشده‌اند و آن کنترل کیفی نهایی که بر روی خودروهای دوگانه سوز کارخانه انجام می‌شود، بر روی خودروهای غیر کارخانه‌ای صورت نگرفته است.

خودروهای دوگانه سوز چه مزایا و معایبی دارند؟

با توجه به اینکه اخیرا قیمت بنزین به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است، استفاده از خودروهای شخصی نیز کاهش می‌یابد و مصرف‌کنندگانی که به استفاده با خودروهای شخصی نیاز دارند به دنبال دوگانه سوز کردن خودرو یا گازسوز کردن آن خواهند بود. از این رو قصد داریم مزایا و معایب این نوع از خودروها را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای خودروهای دوگانه سوز

از مزایای خودروها دوگانه سوز می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  1. این خودروها به دلیل استفاده از گاز باعث می‌شوند تا در مصرف بنزین به میزان چشمگیری صرفه‌جویی شود.
  2. از آنجایی که قیمت گاز نسبت به قیمت بنزین 3 هزار تومانی بسیار پایین‌تر است، مالکان این نوع وسایل نقلیه هزینه‌های کمتری متحمل می‌شوند و برای رانندگان تاکسی‌های تلفنی نیز مناسب است.

معایب خودروهای دوگانه سوز

1.‌ اگر برای خودروهای خود از گاز مایع یا LPG استفاده می‌کنید، باید بدانید استاندارد نبودن تجهیزات، خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. مالکان خودروهای CNG نیز باید این توصیه را جدی بگیرند که حتما خودرویی را خریداری کنند که به صورت فابریک از کارخانه گازسوز شده باشد؛ چراکه موتور این خودروها به گونه‌ای طراحی شده است که پایه گازسوز باشد و به طور کامل استاندارد هستند. آن دسته از خودروهایی که به صورت دستی یا شرکتی گازسوز می‌شوند نیز مشکل آنچنانی ندارد و قادر به فعالیت هستند و حتی به مالک خودرو در خصوص سلامت آن ضمانت می‌دهند؛‌ اما به طور کلی خودروهایی که به صورت فابریک در کارخانه دوگانه سوز می‌شوند، مورد تایید کارشناسان است.

2. با توجه به اینکه سوخت گاز در مقایسه با بنزین به شکل خشک می‌سوزد، باعث می‌شود به بخش‌هایی چون سرسیلندرها و سوپاپ‌ها فشار وارد شود، اما بنزین با چنین مشکلی مواجه نیست و قطعات در خودروهای بنزینی دارای عمر بیشتری هستند. علاوه بر این، کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که در بهترین حالت خودرو دوگانه سوز نسبت به خودرو بنزینی تا 20 درصد دچار افت فشار می‌شود که همین مورد مشکلاتی نظیر عدم استفاده مناسب از کولر به دلیل ضعیف شدن خودرو، استهلاک قطعات خودرو، وارد کردن فشار زیاد به خودرو، گاز دادن بیشتر، خاموش کردن و کاهش قدرت خودرو را به همراه خواهد داشت. از این رو اگر در این شرایط قطعات خودرو دچار مشکل شود، برای مالکان هزینه‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

3. خودروهای دوگانه سوز، فضای زیادی به مخزن نگهداری از گاز فشرده اختصاص می‌دهد و به همین دلیل فضای کمتری را نسبت به مدل‌های تک سوز در دسترس مالکان قرار می‌دهد.

4. در خودروهای دوگانه سوز سیت و سوپاپ بیشتر از سایر خودروها ساییده می‌شود. از دلایل این مشکل می‌توان به فشار، دمای زیاد احتراق و انتقال گرمای زیاد به سرسیلندرها در کنار خشک کار کردن گاز اشاره کرد. این موارد به سوپاپ‌های آسیب‌های زیادی می‌رسانند که سرانجام شاهد عدم آب‌بندی مناسب موتور و کاهش قدرت خودرو خواهیم بود.

5. یکی دیگر از معایب این خودروها سوختن واشر سرسیلندر است که بسیاری از مالکان خودروهای دوگانه سوز از این مشکل گلایه می‌کنند. واشر سرسیلندر قسمت واسط بین بلوک سیلندر و سرسیلندر محسوب می‌شود که این دو بخش را آب‌بندی می‌کند. این قطعه همیشه توسط دمای بالای احتراق تهدید می‌شود و به همین دلیل اگر این قطعه آسیب ببینید، خرابی موتور یا کاهش توان آن را به همراه خواهد داشت.

6. خوردگی سرسیلندر یکی دیگر از معایب خودروهای دوگانه سوز محسوب می‌شود. علاوه بر سوپاپ‌ها، در خودروهای دوگانه سوز شاهد خوردگی ساختار کلی سرسیلندر هستیم. از دلیل اصلی این مشکل می‌توان به حرارت زیاد که از احتراق ناشی می‌شود و انتقال آن به سرسیلندر اشاره کرد. برای کاهش چنین مشکلاتی می‌بایست از ضدیخ با افزودنی‌های پایه آلی استفاده کرد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه خودروهای دوگانه سوز معایب زیادی نسبت به مزایای خود دارند، به همین دلیل به متقاضیان پیشنهاد می‌شود بهتر است به دنبال خرید خودروهایی با موتور پایه گازسوز و فابریک باشند. هم‌اکنون ایران خودرو دو خودرو سمند EF7 و پژو صندوق دار V2 را به صورت موتور پایه گازسوز تولید و به بازار عرضه می‌کند. مالکان این خودروها طبق تجربیات خود بر این باورند که هزینه سوخت آنها در هفته نسبت به خودروهایی با موتور بنزینی بسیار کم است. مالکان خودرو 206 صندوق دار پایه گازسوز نیز اعلام می‌کنند با هر باک گاز قادرند 210 کیلومتر را بپیمایند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*