فوران بارش شهابی

فوران بارش شهابی آلفا-تک شاخی آخر هفته را از دست ندهید

علاقه‌مندان به رصد بارش شهابی می‌توانند از شب جمعه، 30 آبان 98 فوران بارش شهابی آلفا-تک شاخی را رصد کنند. در این بارش هر ساعت حدود 400 شهاب پرتاب می‌شود.

علی آزادگان، کارشناس نجوم در خصوص آخرین پدیده نجومی ماه آبان اعلام کرد علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند فوران بارش شهابی تک شاخی که در آن هر ساعت 400 شهاب پرتاب می‌شود را با چشمان غیر مسلح مشاهده کنند. وی افزود شب جمعه 30 آبان تا بامداد 1 آذر 98 می‌توان این بارش شهابی را رصد کرد.

جزئیات فوران بارش شهابی آلفا-تک شاخی

این کارشناس نجوم افزود کانون بارش شهابی آلفا-تک شاخی به ستاره شعرای شامی که به عنوان پرنورترین ستاره صوت فلکی کلب اصغر محسوب می‌شود، نزدیک است. با توجه به اینکه این ستاره با صورت فلکی تک‌شاخ نزدیکی زیادی دارند انتظار می‌رود این فوران شهابی فقط حدود 30 دقیقه رخ دهد. وی در ادامه اظهار کرد ستاره‌شناسان همواره این بارش را مورد بررسی قرار می‌دهند و فوران‌های این بارش شهابی در سال‌های 1304 و 1314 شمسی اتفاق افتاده است که ZHR یا نرخ ساعتی سمت‌الراسی بارش شهابی به حدود 1000 رسید. همچنین فعالیت این بارش در سال‌های 1364 و 1374 شمسی هم به همین مقدار طوفان شهابی با ZHR حدود 700 تا 400 بود.

وی در ادامه بیان کرد ZHR به تعداد شهاب‌های مشاهده شده در وضعیتی عالی گفته می‌شود که اگر کانون بارش در هنگام اوج بارش در آسمانی کاملا تاریک در سمت‌الراس قرار بگیرد، اتفاق خواهد افتاد. وی افزود تاکنون منشا بارش آلفا-تک شاخی مشخص نشده است، اما ویژگی‌های مداری جریان شهاب‌ها از این حکایت دارد که این بارش از دنباله‌داری با دوره تناوب طولانی حدود 500 سال منشا می‌گیرد. وی تاکید کرد در شب جمعه 30 آبان (1 آذر 98) نیز شرایط این فوران بارش شهابی همانند سال 1374 با ZHR حدود 400 است. گفتنی است ساعت 8 و 20 دقیقه صبح، زمین از کنار این توده عبور می‌کند، اما مقدار فاصله عبور زمین از نزدیکی مرکز این توده نیز بر شدت فوران تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس نجوم در پایان خاطرنشان کرد ساعتی که برای برخورد زمین با این توده باقی‌مانده از دنباله‌دار اعلام شده است، برای رصدگران ایرانی ساعت مناسبی نیست، اما نباید فرصت این رصد را از دست داد، چراکه احتمال خطا در محاسبه‌های انجام شده وجود دارد و ممکن است زمین پیش از زمانی که اعلام شده است با توده ذرات برخورد کند. گفتنی است در این شب ماه به شکل هلال باریکی در آسمان شب دیده می‌شود و حدود ساعت 2 بامداد نیز طلوع می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*