توپ لیزری

توپ لیزری ؛ با دستاورد جدید نیروهای پدافندی ایران آشنا شوید

توپ لیزری به عنوان دستاورد جدید نیروهای پدافندی ایران محسوب می‌شود که به طور کامل با دانش بومی و به دست متخصصان داخلی تولید شده است. در ادامه با این سلاح ویژه آشنا می‌شویم.

امروزه نیاز نیروهای مسلح با توجه به توسعه تکنولوژی دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده است. از این رو طی سال‌های اخیر متخصصان داخلی با ترکیب دانش بومی و تکنولوژی روز موفق به تولید سلاح‌های فوق مدرن شدند؛ چنینی اقداماتی باعث شد تا در حال حاضر ایران به تجهیزات فوق پیشرفته‌ای چون سلاح توپ لیزری دست پیدا کند؛ تجهیزاتی که برخی از آنها معرفی شده و برخی دیگر همچنان محرمانه محسوب می‌شوند و اطلاعاتی از آنها در دست نیست.

سرتیپ پاسدار قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همین راستا اعلام کرد ایران اسلامی در لبه تکنولوژی دنیا قرار داشته که در راستای غافلگیری دشمن بسیاری از تجهیزات پیشرفته نظامی خود را معرفی نخواهیم کرد، اما برای ارتقای بازدارندگی کشور هر آنچه که نیاز باشد را تولید می‌کنیم تا هیچ کشوری فکر تجاوز به ایران را در ذهن نداشته باشد.

ساخت توپ لیزری توسط ایران

توپ لیزری

ایران در تولید انواع تانک‌ها، جنگنده‌ها، بالگردها و سایر تجهیزات نظامی به پیشرفت بزرگی دست یافته است؛ یکی از این تسلیحات نظامی ویژه، توپ لیزری است که این توانایی را دارد تا هر وسیله جاسوسی دشمنان را در خارج از جو زمین شناسایی و نابود سازد.

ساخت توپ لیزری برای آمریکا بسیار هزینه‌بر بود

توپ لیزری

در دهه 1950 بخش‌های مختلفی چون علوم و صنایع با تولید پرتوهای لیزری تحول بزرگی را تجربه کردند. گفتنی است لیزر ابزاری است که نور را به شکل پرتوهای موازی بسیار باریک و با طول موج مشخص ساطع می‌کند که متشکل از از ماده‌ای جمع‌کننده یا فعال‌کننده نور است. این پرتوها درون محفظه تشدید نور قرار می‌گیرند و این ماده پرتو نور به کمک یک منبع انرژی بیرونی تقویت می‌شود.

تکنولوژی لیزری توانست صنعت نظامی جهانی را با تحول بزرگی مواجه کند و برای نخستین بار نیروی هوایی آمریکا از اواخر دهه 1960 میلادی در این حوزه اقداماتی را انجام داد و به دنبال ایجاد سامانه پدافند هوایی بود. همچنین نیروهای زمینی و دریایی این کشور نیز در دهه 1970 در این حوزه اقداماتی را انجام دادند که برای این کشور هزینه‌های زیادی را به همراه داشت و تمامی این اقدامات در مرحله پایانی آزمایش باقی ماندند. در دهه 80 میلادی موضوع سلاح‌های لیزری با کاربرد دفاعی و هجومی در دولت ریگان مورد توجه قرار گرفت و از مدل‌های اولیه آن می‌توان به هواپیمای بوئینگ 747 اشاره کرد که به دلیل هزینه‌های زیاد متوقف شد، اما سرانجام آمریکا با صرف هزینه‌های زیاد توانست به ساخت چنین سلاح‌هایی دست پیدا کند.

فواید سلاح های لیزری

سلاح های لیزری از کاربردهای زیادی برخوردارند که البته نقاط ضعفی را نیز دارند که از مهم‌ترین نقاط ضعف آنها می‌توان به شرایط بد جوی اشاره کرد؛ چراکه طوفان شن، دود مصنوعی، مه غلیظ، هوای شرجی و پوشش ابر باعث می‌شود که پرتوی لیزری پرتاب شده کاهش یا منحرف شوند.

توپ لیزری ایران قادر به نابودی ماهواره جاسوسی آمریکا است

متخصصان داخل کشور توانستند تسلیحات پیشرفته‌ای نظیر جنگنده آذرخش، کوثر، صاعقه یا تانک کرار و تجهیزات پیشرفته دیگری را بسازند و حالا موفق به ساخت توپ لیزری شدند. برای ساخت این توپ لیزری هزینه کمتری نسبت به سایر کشورها صرف شده و ایران جزو معدود کشورهایی محسوب می‌شود که به این دستاورد مهم دست پیدا کرده است. خبر ساخت این سلاح پیشرفته برای اولین بار از سوی امیر شاهرخ شهرام، معاون وزیر دفاع و رئیس شرکت صنایع الکترونیک (صاایران) اعلام شد. معاون وزیر دفاع در این خصوص اعلام کرد استفاده از لیزر در سامانه‌های توپخانه‌ای با دو هدف انجام می‌شود که قادر به افزایش حجم آتش، تحرک و دقت است. وی افزود یکی از مواردی که ما از لیزر استفاده خواهیم کرد، آماده‌سازی سامانه‌های توپخانه‌ای و روانه‌سازی توپ و رادار است.

توپ لیزری

تاکنون اطلاعات زیادی در خصوص توپ لیزری ایران منتشر نشده است، اما با توجه به گفته‌های معاون وزیر دفاع متوجه می‌شویم که ایران از یک سیستم دفاعی کوتاه برد پیشرفته و جدید برخوردار شده است که در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نظیر آمریکا، روسیه و آلمان به دنبال توسعه آن هستند. قطعا اینکه ایران به چنین سلاحی دسترسی پیدا کرده باعث ترس دشمنان شده است.

اخیرا سایت کریستین ساینس و روزنامه واشنگتن اگزایماینر که به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا وابسته هستند در خصوص سلاح لیزری ایران که قادر به انهدام ماهواره‌های جاسوسی آمریکا است، اعلام کردند ایران موفق شد یک ماهواره جاسوسی سازمان سیا که در نزدیک‌ترین مدارهای دور زمین در حال حرکت بوده را به کمک تکنولوژی ویژه‌ای مورد هدف قرار دهد. در این سایت در مورد جزئیات ماهواره امریکایی اعلام شد که این ماهواره با کاربرد جاسوسی با سرعت 7 کیلومتر بر ثانیه در حال گردش در ارتفاع 150 کیلومتری زمین بوده که در زمان عبور از آسمان ایران توسط یک سلاح لیزر جامد با انرژی زیاد مورد هدف قرار گرفت. به واسطه این برخورد لنز جاسوسی قدرتمند آن که از ابزار Ccd برخوردار بوده است نیز نابود شد.

این سلاح پیشرفته حاکی از آن است که ایران به فناوری‌های مدرنی در خصوص کنترل وسایل پرنده دست پیدا کرده و نشان می‌دهد متخصصان داخلی که هدفشان ساخت توپ‌های لیزری سنگین با اهداف در فاصله‌های بیشتر است، توانستند در ساخت توپ لیزری برد کوتاه نیز موفق عمل کرده و به موفقیت بزرگی برسند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. کاش بجای این …. همه هزینه تو صنایع نظامی، یه خورده هم به صنعت مونتاژ خودرو می رسیدند تا به این فلاکت نمیفتاد.

  2. آیا مردم با دیدن این توپ لیزری خوشحال خواهند شد!!!

    فکر نون باشید که خربزه آب هستش

    هیچ کشوری از شوروی، تجهیزات نظامی پیشرفته تر و قوی تر و کشنده تری نداشت!، آخرش چی شد؟؟؟

    باید گریست

    با سپاس

  3. توپ لیزری کف خیابونا نبینیم صلوات