بخار آب در اروپا

ناسا وجود بخار آب در اروپا را تایید کرد؛ قمر مشتری پرآب‌تر از زمین!

پیش‌تر شواهدی از وجود آب مایع در زیر سطح یخ‌زده و ترک خورده‌ی Europa (یکی از قمرهای مشتری) به دست آمده بود. حالا برای نخستین بار، ناسا از وجود بخار آب در اروپا اطمینان حاصل کرده است.

به عقیده‌ی دانشمندان از بین تمام اجرام فضایی در منظومه شمسی، این قمر بیشترین بخت را برای میزبانی از حیات فرازمینی دارد. در دهه‌های قبل‌‍‌‌تر، احتمال وجود آب در اروپا باعث شد تا ماه مشتری به اولویت مطالعاتی ناسا تبدیل شود. چندین فضاپیمای تحقیقاتی از آن بازدید و تصاویری را ثبت کردند؛ مثلا تصویر سمت چپ را کاوشگر فضایی وویجر 1 در سال 1979 شکار کرد. عکس وسطی هم در سال 1979 توسط وویجر 2 ثبت شد و سمت راستی، حاصل کار فضاپیمای گالیله در دهه 1990 است.

قمر اروپا مشتری

اما کشف بخار آب در اروپا به وسیله تلسکوپی انجام شد که در هاوایی استقرار دارد. این یافته به دانشمندان کمک می‌کند آنچه را که در زیر سطح قمر می‌گذرد، بهتر درک کنند. مهم‌تر از همه اینکه کشف بخار آب، گواهی بر وجود اقیانوسی پرآب در اروپاست. اعضای تیم احتمال می‌دهند بزرگی این اقیانوس که زیر پوسته‌ای یخی به ضخامت چندین کیلومتر پنهان است؛ دو برابر بیشتر از اقیانوس‌های زمین باشد!

به گفته‌‌ی دانشمندان، دو مورد از سه عامل حیات‌بخش (آب، عناصر شیمیایی، انرژی) به وفور در کیهان یافت می‌شوند؛ ولی آب مایع، بسیار کمیاب است. البته هنوز در اروپا هم وجود آب مایع به طور مستقیم تایید نشده و کشف بخار آب، دومین اتفاق خوبی بود که می‌توانست رخ دهد.

اعضای تیم تحقیقاتی برای این کشف، قمر مشتری را 17 شب متوالی تحت نظر گرفتند. آن‌ها امیدوارند با آغاز ماموریت اروپا کلیپر (Europa Clipper) در میانه‌های دهه 2020، موفق به یافتن آب مایع هم بشوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بسکه بارونو برف میاد اروپا 😁😁😁😁