ثبت اسکن چهره برای خرید گوشی موبایل در کشور چین اجباری شد!

ثبت اسکن چهره برای خرید گوشی موبایل در کشور چین اجباری شد!

دولت چین به اتخاذ سیاست های امنیتی سختگیرانه در فضای مجازی مشهور است و حالا در تازه‌ترین اقدام از این پس برای خرید گوشی موبایل نیاز به ثبت اسکن چهره کاربران اجباری شده است.

چهره ما یکی از مهمترین قسمت‌های بدن ماست که اطلاعات زیادی درباره‌ی هویت ما را به نمایش می‌گذارد و به همین دلیل در بسیاری از سیستم‌های امنیتی، تمرکز ویژه‌ای بر روی چهره کاربران وجود دارد. البته زمانی که به مباحث مربوط به حفاظت از حریم خصوصی می‌رسیم، این موضوع می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند؛ تشخیص چهره می‌تواند به عنوان یک ابزار بسیار قوی و کارآمد زمانی که استفاده صحیح از آن انجام گیرد، شناخته شود، اما زمانی که اطلاعات مربوط به آن توسط افراد و نهادهای نامربوط مورد سوء استفاده قرار گیرد، می‌تواند به سلاحی مخرب تبدیل شود.

برای خرید سیم‌کارت هم باید اسکن چهره به ثبت برسد!

این موضوع، یکی از نگرانی‌های کاربران درباره‌ی این موضوع که دولت چین می‌خواهد اسکن‌های چهره شهروندان را زمانی که قصد خرید یک خط تلفن جدید را داشته باشند به ثبت برساند، محسوب می‌شود. قانون جدید کشور چین که از روز یکم دسامبر وارد مرحله اجرایی شده است، حالا مباحث امنیتی هنگام خرید یک سیم کارت جدید و یا ثبت قراردادهای خرید موبایل را وارد مرحله‌ی تازه‌ای کرده است.

ثبت اسکن چهره برای خرید گوشی موبایل در کشور چین اجباری شد!

در کنار مدارک عادی مانند کارت شناسایی ملی حالا کاربران چینی لازم است که تصویر چهره‌ی خود را توسط دستگاه‌های مخصوص به ثبت برسانند. در این روش اسکن صورت کاربران به ثبت می‌رساند تا هویت آنها تایید شود که البته این موضوع، هدف اصلی از اجرای این قانون نیست. کشور چین تاکنون چنین قانونی را به اجرا در نیاورده بود و این طرح جدید به دولت اجازه می‌دهد که دیتابیس فعلی خود را برای سیستم‌های تشخیص چهره گسترش دهد. همین حالا هم سرویس‌‌های اقتصادی و بانکی متعددی وجود دارند که از فناوری تشخیص چهره به عنوان یک قابلیت امنیتی بهره می‌برند، زمانی که از این ابزار برای افزایش امنیت استفاده می‌شود، تشخیص چهره کاربردی و معقول خواهد بود، اما در صورت سوء استفاده، همین تکنولوژی وارد فاز متفاوتی می‌شود.

چین و رصد همیشگی کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی

به طور طبیعی نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این که دولت چین قادر است از این اطلاعات به دست آمده برای سرویس‌های جاسوسی خود استفاده کنند و با توجه به این که تعداد زیادی از کاربران در عصر حاضر از تلفن های همراه و خطوط تلفن برخوردارند، این موضوع باعث ثبت اطلاعات تعداد زیادی از شهروندان چینی خواهد شد. همین حالا هم بسیاری از آنها درباره این که این موضوع چگونه می‌تواند بر روی رصد کاربران شبکه‌های اجتماعی‌ تاثیر بگذارد، نگران هستند و در گذشته دولت چین نشان داده است که در این حوزه فعالیت‌های متعددی داشته است.

با وجود این که چنین قانونی در کشورهای دیگر به احتمال زیاد تا سال‌های سال تصویب نخواهد شد، اما همین موضوع نشان می‌دهد که چگونه سیستم فناوری تشخیص چهره می‌تواند به میدان بعدی برای جنگ‌های امنیتی تبدیل شود. در حال حاضر سرویس‌های زیادی در بسترهای نرم افزاری مختلف وجود دارد که در ازای ارائه‌ی خدماتی مانند پیر و جوان‌تر کردن چهره و اعمال افکت‌های مختلف، چهره کاربران را جمع‌آوری می‌کند و آن را در اختیار آژانس‌های تبلیغاتی و دیگر نهادها قرار می‌دهند که ممکن است سوء استفاده‌های فراوانی از آنها صورت بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تو ایران انجام بشه مزاحم تلفنی صفر میشه