پیری

سه نقطه عطف در روند پیری هر انسانی وجود دارد

دانشمندان کشف کردند که روند پیری و کهولت سن یک روند یکنواخت نیست، بلکه انسان در مراحلی از زندگی بیشترین مراحل پیری و شدیدترین شکل را تجربه می کند.

شاید بسیاری از  شما تصور کنید که پیر شدن یک روند یکنواخت است و هر انسانی این روند را به صورتی بطئی اما یکسان در طول زندگی تجربه می کند، اما این طور نیست، بلکه پیری در مراحلی از زندگی با شدت بیشتری بروز خواهد داد.

در واقع دانشمندان دانشگاه استنفورد با انجام تحقیقاتی دریافتند که انسان ها در طول دوران زندگی خود و در سه مرحله بیشترین آسیب را از فرایند پیر شدن شاهد خواهند بود. با این کشف مشخص شد مسیر و خط پیری یک خط زیگزاگی با  نقاط اوج است.

دانشمندان یاد شده با انجام تست های متعدد خون و مشاهده گونه ای پروتیین خاص در انسان دریافتند که در سه مرحله از زندگی انسان بیشترین روند پیری صورت می گیرد و در واقع سه نقطه عطف پیر شدن در زندگی هر انسان عادی وجود خواهد داشت.

پروتیینی که دانشمندان به دنبال آن بودند به آنها این امکان را می دهد تا روند پیری را تشخیص دهند، زیرا سطح چنین پروتیین هایی با گذشت سن تغییرات زیادی می کند و با این تغییرات می توان سن و روند کهولت را به خوبی تشخیص داد.

سه نقطه عطف پیری

در جریان این تحقیق پلاسمای خون بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ فرد داوطلب با طیف سنی ۱۸ تا ۹۵ سال مورد آزمایش قرار گرفت. با انجام این آزمایش مشخص شد که سطح پروتیین موجود در خون افراد مختلف در برخی از مراحل زندگی دچار تغییرات بنیادین می شود و بشدت تغییر می کند. این سه مرحله شامل سن های ۳۴، ۶۰ و ۷۸ سالگی می شود و در واقع فرد در هر یک از این مراحل دچار نوعی تغییرات اساسی در روند پیری خواهد شد.

سطح این پروتیین آنچنان شاخص معتبری است که دانشمندان بر اساس آن می توانند با اختلاف جزئی سن فرد را برآورد کنند و اگر در مواردی فردی با سن بالا با محک این پروتیین جوان تشخیص داده شود این بدان معناست که فرد از سلامت بالایی برخوردار است.

البته کشف دیگر دانشمندان در زمینه این پروتیین به این موضوع مربوط است که زن و مرد همسن از سطوح مختلفی از پروتیین برخوردارند و این بدان معناست که سطح پروتیین های یاد شده در خون زن و مرد متفاوت است. در واقع روند پیری زن و مرد روندی متفاوت است و آنها به یک صورت پیر نمی شوند. لذا باید قبل از انجام آزمایش جنسیت داوطلب مشخص شود.

در مواردی هم مشاهده می شود که سطح این پروتیین با سن فرد همخوانی ندارد و فرد جوان از سطح پروتیین یک انسان پیر برخوردار است؛ این بدان معناست که فرد از سلامت مناسبی برخوردار نیست و روند کهولت در آن با سرعت غیر متعارفی طی می شود. در واقع فرد به سرعت در حال پیر شدن است.

این موضوع می تواند به بیماران بسیاری کمک کند. با این فاکتور پزشکان بدنبال علت پیری فرد بوده و با انجام اقداماتی سعی خواهند کرد آن را کند کرده و سلامت فرد را باز گردانند. محققان امیدوارند با استفاده از این شیوه و با دقت بیشتر در زمینه سطح پروتیین های یاد شده روند کهولت و پیری را کند نمایند.

شاید انسان هرگز نتواند به راز و یا اکسیر جوانی دست یابد. اما این احتمال وجود دارد که با استفاده از پیشرفت های علمی از این دست بر طول عمر انسان به شکل چشمگیری افزوده شود. در طول تاریخ، انسان های بسیاری بخصوص آنها که دارای ثروت و قدرت بالایی بودند، نمی توانستند از زندگی دل کنده و مرگ را با آغوش باز بپذیرند. آنها به دنبال راه هایی بودند تا بتوانند جوانی و شادابی خود را ابدی ساخته و برای همیشه از مرگ فرار کنند. در این بین اکسیر جوانی یکی از انتخاب های ها بود، گزینه ای که تنها در سطح افسانه باقی ماند و دست انسان هرگز به آن نرسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*