گازسوز کردن پراید

هزینه گازسوز کردن پراید چقدر است؟

با افزایش قیمت بنزین بسیاری از مردم به دنبال گاز سوز کردن خودرو هستند. اما هزینه گازسوز کردن پراید به عنوان ارزان‌ترین خودرو بازار کشور چقدر است؟

محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در مورد آخرین وضعیت قیمت مخازن اعلام کرد با توجه به تقاضای زیادی که در کشور ایجاد شده و از آنجایی که این تقاضا از میزان عرضه مخازن CNG بیشتر است، قیمت این تجهیزات به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. وی افزود در کشور 10 تولیدکننده مخزن وجود دارد که فقط 2 شرکت در حال حاضر فعالیت دارند و ظرفیت تولید آنها نیز محدود است. همچنین شرکت‌های کیت‌ساز نیز با همین مشکلات مواجه‌اند و برای پاسخ‌گویی به نیاز بازار می‌بایست از این تولیدکنندگان حمایت شود.

هزینه گازسوز کردن پراید

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در پاسخ به این سوال که هزینه تبدیل خودرو به یک خودرو دوگانه سوز چقدر است است، اظهار کرد هزینه گاز سوز کردن آنچنان به نوع خودرو بستگی نداشته و موضوع مهم حجم مخزن است. وی افزود برای مثال برای گازسوز کردن پراید از مخزن 60 لیتری استفاده می‌شود که این حجم برای سایر خودروها تفاوت دارد. از این رو مالکان برای اینکه خودرویی چون پراید را گازسوز کنند می‌بایست هزینه‌ای حدود 4 میلیون تومان را در نظر بگیرند.

افزایش قیمت عجیب مخزن سوخت

محسن جوهری در ادامه تاکید کرد قیمت یک مخزن سوخت 60 لیتری پیش از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین حدود 1 میلیون و 250 هزار تومان بود که پس از افزایش قیمت بنزین، قیمت این مخزن به 2 میلیون و 400 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین قیمت یک مخزن 100 لیتری پیش از طرح سمیه بندی بندی بنزین 1 میلیون و 500 هزار تومان بود و الان به 2 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

عمر مفید مخازن CNG

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد هر مخزن CNG دارای عمری بین 15 تا 20 سال است که بعضا با برخی از مخازن روبه‌رو می‌شویم که در گذشته بر روی خودروهای دیگری نصب بوده‌اند و از وضعیت نگهداری آنها اطلاعاتی در دست نیست. وی افزود چنین مخزن‌هایی در کارگاه‌های زیرپله‌ای و غیرمجاز بر روی خودروها نصب می‌شوند که متاسفانه قانونی برای جلوگیری از سوخت‌گیری این نوع مخازن در جایگاه‌های سوخت نیز وجود دارد. وجود چنین مخازنی به یک مشکل در جامعه تبدیل شده است و باید تا حدودی وزارت صنعت را در این مورد مقصر دانست؛ چراکه بازرسی خودروهای گازسوز غیرکارخانه‌ای از سال قبل در کشور متوقف شده است و باید از نظر سلامتی چنین خودروهایی مورد بررسی قرار بگیرند.

آخرین آمار گاز سوز کردن خودرو

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در مورد آخرین آمارهای گازسوز کردن خودرو در ایران عنوان کرد حدود 918 هزار دستگاه خودرو توسط وزارت نفت به مدل‌های گازسوز تبدیل شده است و متاسفانه آمار مربوط به سایر خودروها که به روش‌های مختلف گازسوز شده‌اند، در دست نیست. از این رو طبق آمارهای غیر رسمی این میزان حدود 1 تا 2 میلیون دستگاه است.

آیا دوگانه سوز کردن خودرو باعث کاهش عمر موتور می‌شود؟

محسن جوهری در پایان در پاسخ به این سوال که آیا دوگانه سوز کردن خودرو باعث کاهش عمر موتور می‌شود، بیان کرد اگر موتور خودرو پایه گازسوز باشد، هنگامی که از سوخت CNG استفاده شود، موتور با مشکلی مواجه نخواهد شد و شاهد حداقل افت راندمان خواهیم بود؛ چراکه این نوع از موتورها را طبق سوخت گاز طراحی کرده‌اند، اما اگر موتور خودرو بنزینی باشد، در این موتور محفظه احتراق به دلیل اینکه فقط با بنزین سازگار است هنگام استفاده از گاز با مشکل افت راندمان و استهلاک مواجه خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*