وزغ خالدار

کشف مجدد «وزغ خالدار شب های پرستاره» دانشمندان را هیجان زده کرد

زیست شناسان بار دیگر این شانس را بدست آوردند تا وزغ خالدار شب های پرستاره یا Starry Night Harlequin Toad  را مشاهده کنند. وزغی که برای چندین سال انقراض کامل گونه آن تایید شده بود.

زیست شناسان تصور می کردند که وزغ خالدار شب های پرستاره برای همیشه منقرض شده است، اما اخیرا موفق شدند دوباره آن را مشاهده نموده و عدم انقراض این جاندار را تایید کنند.

در واقع از سه دهه گذشته، این وزغ خالدار دیگر مشاهده نشده بود. جالب اینکه این جاندار به خاطر رنگ متضاد سیاه و سفید خود، قادر نیست به راحتی مخفی شود و اینکه چرا از نظرها پنهان بوده، خود معمایی شگفت انگیز است.

این وزغ اخیرا در رشته کوه های بلند کلمبیا مشاهده شد که می توان آن را بلندترین رشته کوه ساحلی دنیا عنوان کرد. این گونه به هیچ عنوان پس از سال ۱۹۹۱ دیگر مشاهده نشده بود. بسیاری تصور می کردند به خاطر پاتوژن های قارچی خطرناک منقرض شده باشد.

اما بتدریج بومیان متوجه زنده بودن این جاندار شدند. در واقع بومیان این محل اهمیت بسیاری برای وزغ قائل هستند و این جاندار نقش مهمی در فرهنگ و آیین های روحانی آنها بازی می کند. بومیان این محل برای قرن های طولانی با دوزیستان همزیستی داشتند و لذا برای آنها احترام بسیاری قائلند. وزغ های این منطقه در واقع نگهبان های آب و سمبل های باروری تلقی می شوند.

لحظه رویایی مشاهده مجدد وزغ خالدار

زیست شناسان مدت زیادی را با بومیان محل به بحث پرداختند تا به آنها اجازه مطالعه و مشاهده مجدد وزغ خالدار را بدهند. در نهایت آن ها زیست شناسان را برای مشاهده وزغ به جای مخصوص بردند. در جریان یک لحظه روایی وزغ خالدار مشاهده شد و از آن عکس برداری به عمل آمد.

اینجا همان جایی بود که دانشمندان و بومیان، یکصدا بر حفظ و مراقبت از این گونه وزغ تاکید کردند. نام علمی این گونه Atelopus aryescue است و زیست شناسان دست کم موفق به مشاهده ۳۰ وزغ سالم از این گونه شدند.

وزغ خالدار

دانشمندان یاد شده عقیده دارند که همکاری با بومیان سرزمین های مختلف به آنها این امکان را می دهد تا درک بهتری از حیوانات و شیوه حفاظت از آنها داشته باشند. کما اینکه در برخی از فرهنگ ها توجه به حفظ محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع برخی از فرهنگ ها مملو از ارزش های زیست محیطی هستند که شناخت آنها برای دانشمندان بسیار مهم است.

زیست شناسان یاد شده از بومیان محل به خاطر تشریک مساعی در مشاهده مجدد وزغ خالدار قدر دانی کردند. اما ماجرا هیجانی روایت شده ر اینجا به اتمام نمی رسد. این گونه از وزغ در معرض خطرات مختلف قرار دارد که از آن جمله می توان به بیماری های عفونی اشاره کرد. از سوی دیگر محیط زندگی این حیوان دائما در حال تخریب است. این گونه وزغ همچنین بشدت به خاطر رنگ خیره کننده اش دارای دشمنان بسیاری است و نیز تغییرات جوی آنها را از خود متاثر می کند.

بطور کلی در این ناحیه ۸۰ تا ۹۶ درصد گونه وزغ خالدار در خطر نابودی قرار دارند، اما به هر حال بیولوژیست ها در حال حاضر امیدوارند و خوشحالند، زیرا مشاهده مجدد وزغ آنها را مبهوت خود ساخته است.

زیست شناسان در جریان ماجراجویی پر هیجان خود حتی انتظار نداشتند که در نهایت موفق به مشاهده یک وزغ شوند اما در کمال ناباوری خود را با جمعیتی از ۳۰ وزغ خالدار شب های پرستاره مواجه دیدند.

برای دانشمندان این لحظه بسیار باشکوه بود، زیرا خود را در مقابل جمعیتی از وزغ ها می دیدند که در سلامت کامل بودند، وزغ هایی که برای مدت های طولانی تصور می شد دچار انقراض شده اند.

به هر حال روایت وزغ ها و ارتباط آنها با بومیان و فرهنگ آنها و نیز عشق دو جانبه بومیان و دانشمندان به این جانداران نکات دراماتیک و تامل برانگیزی بسیاری دارد که ذهن هر خواننده ای را به خود مشغول می کند و تلنگری است برای تمامی انسان ها تا با همین حساسیت از گونه های حیوانی محیط اطراف خود مراقبت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. متاسفانه حالا که دوباره پیداش کردند خظر انقراضش رو بیشتر از قبل کردند.