دنیای موبایل 2019

دنیای موبایل در سال 2019 چگونه گذشت؟

فاصله زیادی تا پایان امسال باقی نمانده و از اینرو، قصد داریم در این مطلب نگاهی به اتفاقات مهم گذشته در دنیای موبایل در سال 2019 داشته باشیم. با گجت نیوز همراه باشید.

به پایان سال 2019 میلادی نزدیک می‌شویم. به همین بهانه قصد داریم نگاهی به تمام اتفاقات مهمی که در سال جاری در دنیای موبایل رخ داد بی‌اندازیم.

ماه ژانویه

ردمی نوت 7

بر اساس روال معمول، سال 2019 با نمایشگاه CES شروع شد. شاهد معرفی محصولات بزرگی در این نمایشگاه نبودیم، اما نمایشگاه CES به قول گفتنی صحنه را برای سال پیش رو آماده کرد. همچنین در این ماه شاهد معرفی گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت از دو برند بزرگ سامسونگ و شیائومی بودیم.

گوشی‌های سری گلکسی M به عنوان اولین مجموعه از گوشی‌های سامسونگ با بریدگی نمایشگر یا به اصطلاح ناچ (به شکل قطره اشک) معرفی شدند. شیائومی نیز با معرفی گوشی ارزان قیمت ردمی نوت 7 شروع خوبی در سال 2019 داشت. نسبت قیمت شیائومی ردمی نوت 7 به مشخصات و عملکرد آن عالی بود و تعریف جدیدی از گوشی‌های ارزان قیمت ارائه کرد.

ماه فوریه

گلکسی اس 10

طبق معمول در دومین ماه سال شاهد عرضه سری جدید کهکشانی‌های سامسونگ به بازار بودیم. در ماه فوریه 2019 شاهد عرضه محصولات بیشتری بودیم. البته عرضه خانواده گلکسی اس 10 بیشترین توجه را به خود جلب کرد، اما سایر شرکت‌ها نیز از قافله عقب نماندند و گوشی‌های رده بالای خود را به بازار عرضه کردند.

  • ال جی گوشی جی 8 را با دستورات حرکتی بدون لمس (Air Gesture) و V50 را به عنوان اولین گوشی 5G این برند معرفی کرد.
  • نوکیا گوشی نوکیا 9 پیور ویو را با پنج دوربین منحصر به فرد به بازار عرضه کرد که نتوانست رضایت کاربران را جلب کند.
  • سونی با معرفی اکسپریا 1 به عنوان پرچمدار جدید خود با طراحی کشیده و باریک، عرصه جدیدی را در بخش طراحی شروع کرد.
  • موتورولا چهار مدل مختلف از گوشی موتو جی 7 را به جهانیان معرفی کرد تا جای پای خود را در بازار گوشی‌های ارزان قیمت محکم‌تر کند.

ماه مارس

هواوی پی 30 پرو

در سومین ماه سال 2019 در مقایسه با ماه فوریه اوضاع کمی‌ آرام‌تر بود، اما این بدان معنا نیست که شاهد هیچ رویداد مهمی در این ماه نبودیم. در ماه مارس نیز شاهد معرفی محصولات جدید و مختلفی از سوی برندهای بزرگ مثل سامسونگ، اپل و هواوی بودیم.

  • سامسونگ اولین محصول از سری گوشی‌های جدید گلکسی ای را با نام گلکسی ای 20 (Galaxy A20) معرفی کرد.
  • اپل در رویداد ماه مارس نسخه‌های جدید آیپد ایر و آیپد مینی و ایرپادز جدید را به همراه قابلیت شارژ بی‌سیم معرفی کرد. شاید جالب‌تر از همه معرفی اپل کارت توسط این کمپانی بود. البته اپل چند سرویس جدید را نیز در این ماه معرفی کرد.
  • شرایط برای سونی خیلی خوب پیش نرفت. بخش موبایل سونی برای پوشش دادن زیان با بخش تلویزیون، لوازم صوتی و دوربین این شرکت ادغام شد.
  • هواوی پرچمدار جدیدش را با نام هواوی پی 30 پرو با دوربین‌های چشم‌نواز و عمر باتری بسیار خوب عرضه کرد.

ماه آوریل

گلکسی ای 80

چهارمین ماه سال نسبتا کسل‌کننده بود. سامسونگ کهکشانی‌های جدید گلکسی ای 70 (Galaxy A70) و گلکسی ای 80 (Galaxy A80) را با ماژول دوربین‌ چرخان منحصر به فرد عرضه کرد. اما این چیزی نیست که باعث شد سامسونگ در معرض توجه قرار بگیرد.

سامسونگ خود را آماده می‌کرد تا اواخر ماه گلکسی فولد (Galaxy Fold) را وارد بازار کند. با این حال، هنگامی که گلکسی فولد به دست داوران رسید، مشخص شد که هنوز برای ورود به بازار به صورت عمومی آماده نیست. سامسونگ تاریخ عرضه را به تأخیر انداخت و مشخص شد که طرح آن‌ها ناموفق بوده است.

ماه مه

وان پلاس 7 پرو

خوشبختانه ماه مه در دنیای موبایل در سال 2019 هیجان‌انگیزتر از ماه آوریل بود. در پنجمین ماه سال 2019 شاهد معرفی و عرضه برخی از بهترین گوشی‌های هوشمند امسال بودیم.

  • وان پلاس پرچمدار جدید خود وان پلاس 7 را وارد بازار کرد. مهم‌تر از آن، نسخه قدرتمندتر این گوشی با نام وان پلاس 7 پرو نیز عرضه شد که یک گام رو به جلوی مهم برای وان پلاس با نمایشگر بدون حاشیه 90 هرتز همراه با لبه‌های خمیده بود.
  • در همین حال، گوگل اولین سری نسخه ارزان قیمت‌تر گوشی‌های پیکسل خود را با عنوان پیکسل 3a و پیکسل 3a XL عرضه کرد. این گوشی‌ها با عملکرد دوربین در حد پرچمداران اما در رده قیمتی گوشی‌های ارزان و با جک هدفون وارد بازار شدند.
  • نوبیا یک گوشی هوشمند مخصوص بازی را با طراحی زیبا و چشم‌نواز به بازار عرضه کرد. گوشی رد مجیک 3 (Nubia Red Magic 3) با داشتن مشخصات عالی و قیمتی کمتر از 500 دلار دستاوردی قابل تحسین برای این برند چینی بود.

ماه ژوئن

شیائومی سی سی 9

با شروع تابستان 2019، صنعت گوشی‌های هوشمند هم به خواب تابستانی فرو رفت! شیائومی یک زیر برند دیگر را با تمرکز روی بخش عکاسی برای خود ثبت کرد. شیائومی قرار شد سری گوشی‌های جدیدش را با پسوند CC و به همراه قابلیت‌های ویژه با محوریت عکاسی به بازار عرضه کند.

البته شیائومی روی موضوع جالب‌تر دیگری نیز متمرکز شده بود و آن چیزی نبود جز دوربین سلفی زیر نمایشگر. شیائومی و اوپو هر دو ویدئوهایی را در مورد این نوع فناوری طی روزهای مختلف منتشر کردند و همه امیدوارتر شدند که بزودی با بریدگی‌ نمایشگرها خداحافظی خواهیم کرد. با آرزوی موفقیت برای سال 2020!

ماه ژوئیه

گلکسی تب اس 6

دنیای موبایل در سال 2019 در هفتمین ماه یعنی ماه ژوئیه نیز نسبتا کسل‌کننده بود. سامسونگ از یک دستگاه پرچمدار جدید رونمایی کرد، اما این بار از جدیدترین تبلت خود یعنی گلکسی تب اس 6 پرده برداشت.

گلکسی تب اس 6 (Galaxy Tab S6) قطعا یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی بازار است. در همین حال، ال جی نسخه ارزان‌ قیمت‌تر جی 8 تینکیو را با نام G8S تینکیو عرضه کرد که البته چندان مورد اقبال بازار قرار نگرفت.

ماه آگوست

گلکسی نوت 10

سامسونگ با معرفی گلکسی نوت جدید خواب تابستانی را کنار زد و برای اولین بار، دو مدل از گلکسی نوت با نام‌های گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس به بازار عرضه شد. طبیعتا مدل نوت 10 پلاس بیشترین توجه را به خود جالب کرد و به سرعت به یکی از مدعیان بهترین گوشی اندرویدی 2019 تبدیل شد.

سامسونگ همچنین نسخه‌های بروزتری از گلکسی ای 50 (Galaxy A50)و گلکسی ای 30 (Galaxy A30) را که چند ماه قبل وارد بازار شده بودند، عرضه کرد. در همین حال، موتورولا گوشی موتورولا وان اکشن (Motorola One Action) را با تمرکز روی ویژگی‌های مختلف دوربین به عنوان اولین گوشی خود با محوریت تصویربرداری عرضه کرد.

ماه سپتامبر

آیفون 11 پرو

ماه سپتامبر احتمالا مهم‌ترین و شلوغ‌ترین ماه دنیای موبایل در سال 2019 بود. البته، اپل نقش اصلی را در ماه سپتامبر ایفا کرد، اما برندهای دیگر نیز مشارکت داشتند.

  • اپل مدل‌های مختلف آیفون از جمله آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس را به بازار عرضه کرد. دوربین‌های اولترا واید، پشتیبانی از حالت عکاسی در شب (Night Mode) و باتری‌های با ظرفیت بالاتر بزرگ‌ترین تغییرات در آیفون‌های امسال بودند.
  • نسخه 13 سیستم عامل آی او اس برای تمام آیفون‌ها (آیفون 6S به بالا) منتشر شد.
  • ساعت هوشمند اپل سری 5 نیز با نمایشگر همیشه روشن به عنوان ویژگی برجسته آن عرضه شد.
  • وان پلاس گوشی‌های وان پلاس 7 تی و وان پلاس 7 تی پرو را عرضه کرد.
  • آخرین نسخه اندروید یعنی اندروید 10 با ویژگی‌های جدید منتشر شد.
  • موتورولا گوشی موتورولا وان زوم (Motorola One Zoom) را عرضه کرد.
  • هواوی پرچمدار جدید خود یعنی میت 30 پرو (Huawei Mate 30 Pro) را بدون برنامه‌های گوگل عرضه کرد و از همینرو هرگز آن را رسما وارد بازارهای بین‌المللی نکرد.

ماه اکتبر

گوگل پیکسل 4

در ماه اکتبر گوگل صحنه را با عرضه پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال به دست گرفت. پیکسل‌های جدید گوگل با مجهز شدن به نمایشگر 90 هرتز، دوربین تله فوتو، فناوری رادار برای ژست‌های حرکتی و باتری‌های نسبتا کوچک ترکیبی از ویژگی‌های متنوع بودند. به نظر می‌رسید امسال هیجان کمتری نسبت به سال‌های گذشته پیرامون سری جدید گوشی‌های پیکسل وجود داشت.

موتورولا در ماه اکتبر امسال تصمیم گرفت تا دو مدل جدید از موتو جی 8 را با نام‌های موتو جی 8 پلاس و موتو جی 8 پلی وارد بازار کند. احتمالا اوایل سال 2020 شاهد عرضه دو مدل دیگر نیز خواهیم بود. این گوشی‌ها ارزش خرید بالایی در مقابل قیمت مناسب دارند.

در ماه اکتبر همچنین شاهد عرضه نسخه پرو ایرپادز اپل نیز بودیم. اپل بعد از انتظار طولانی بالأخره ایربادز جدیدش را با پشتیبانی از ویژگی نویز کنسلینگ با قیمت بالای 250 دلار عرضه کرد. البته تا به این لحظه به نظر نمی رسد که این قیمت بالا مانع از موفقیت ایرپادز پرو در میان طرفداران و علاقه‌مندان شده باشد.

ماه نوامبر

موتورولا ریزر

در ماه نوامبر شاهد یک اتفاق جالب بودیم که موتورولا گوشی منعطف خود را با نام موتورولا ریزر (Motorola Razr) معرفی کرد. گوشی منعطف موتورولا درست شبیه رندرهایی بود که در ماه‌های قبل به بیرون منتشر شده بود. موتورولا ریزر اگرچه قیمت زیادی دارد و همه از پس خرید آن برنمی‌آیند، اما به ما نشان داد که چه چیزی را می‌توان در آینده جستجو کرد. همچنین اطلاعات مختلفی در این ماه در مورد پرچمداران آینده سامسونگ یعنی سری گلکسی اس 11 فاش شد.

ماه دسامبر

کوالکام اسنپ دراگون 865

در آخرین ماه سال معمولا سرعت عرضه گوشی‌های مختلف کند می‌شود، چرا که برندهای مختلف سعی می‌کنند تا فروش مدل‌های فعلی خود را در فصل تعطیلات افزایش دهند. با این حال، شاهد معرفی رسمی تراشه قدرتمند اسنپ‌ دراگون 865 در ماه نوامبر بودیم که بیشتر پرچمداران 2020 از این تراشه بهره خواهند برد.

همچنین اطلاعات معتبری در مورد آیفون‌های 2020 اپل به بیرون منتشر شد که بر این اساس، با برنامه زمانبندی متفاوت از سال‌های قبل روبر هستیم، به طوری که باید منتظر یک آیفون جدید در نیمه اول سال آینده باشیم و چهار آیفون دیگر انتظار می‌رود که سپتامبر 2020 وارد بازار شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بزرگترین غافلگیری 2019 گوشی mix alpha بود ک عصن حرفی ازش نزدین،خیلی عجیبه واقعا

    کلی گوشی دیگه مثل سری k20 و mi note 10 از قلم افتادن