اس اس دی PCIe 4.0

اینتل برای تست اس اس دی PCIe 4.0 خود نیاز به پردازنده AMD دارد!

شاید تیتر کمی طعنه آمیز به نظر برسد اما دور از واقعیت نیست و اینتل برای تست اس اس دی PCIe 4.0 خود نیاز به پردازنده AMD دارد!

اینتل و AMD دو قطب یک بازی هستند و از دیرباز تا به امروز برای کسب سهم بیشتر از دنیای پردازنده‌ها همواره با یکدیگر رقابت کرده‌اند. در هر بازه از زمان یکی از دو کمپانی نسبت به دیگر برتری داشته و توانسته بر بازار حکم رانی کند. البته پردازنده تنها محصول این کمپانی نیست. بلکه درایوهای SSD نیز را می‌توان در سبد تولیدات آن‌ها یافت. به تازگی اینتل نسل جدید اس اس دی PCIe 4.0 را توسعه می‌دهد که البته برای آزمایش آن‌ها نیاز به پردازنده‌های رقیب دارد.

نسل دوم از حافظه‌های Intel Optane 3D XPoint که توسط اینتل در حال توسعه‌اند، از طریق درگاه پی سی آی اکسپرس به مادربرد وصل شده و از استاندارد PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند که سرعت بسیار بالایی به کاربران ارائه می‌دهد. اما یک مشکل بزرگ نیز در این وسط وجود دارد؛ هیچ یک از پردازنده‌های اینتل از PCIe 4.0 پشتیبانی نمی‌کنند! به نظر می‌رسد دپارتمان حافظه اینتل از دپارتمان پردانده آن پیشی گرفته و سریع‌تر به این استاندارد رسیده است.

اس اس دی PCIe 4.0

در حال حاضر AMD اولین و تنها سازنده پردازنده با پشتیبانی از استاندارد PCIe 4.0 است و پردازنده نسل سوم ای‌ام‌دی رایزن که با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شده‌اند، از آن پشتیبانی می‌کنند. از این رو این بحث مطرح است که اینتل برای اینکه بتواند اس اس دی PCIe 4.0 خود را تست کند، بایستی از پردازنده‌های ساخت AMD استفاده کند.

اینتل قصد داشت تا پشتیبانی از PCIe 4.0 را در معماری پردازنده جدید خود که قرار بود با لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شوند بگنجاند، اما ناچار شدند تا کار خود را یک سال به تاخیر بیاندازد. بر اساس زمانبدی‌های جدید، چنین پردازنده‌هایی در اواخر سال 2020 وارد خط تولید و اولین پردازنده‌های اینتل با پشتیبانی از PCIe 4.0 در اوایل 2021 وارد بازار می‌شوند. این در حالی است که پردازنده‌های AMD در سال 2019 به پشتیبانی از PCIe 4.0 رسیدند و کاربرانی که قصد خرید اس اس دی PCIe 4.0 اینتل را دارند، برای استفاده از نهایت سرعت آن بایستی دست به دامان رقیب شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*