ماهواره ظفر

ماهواره ظفر برای ارسال به مدار زمین به وزارت ارتباطات تحویل داده شد

رئیس سازمان فضایی ایران از تکمیل مراحل ساخت ماهواره ظفر خبر داد. این ماهواره ایرانی برای پرتاب به فضا به وزارت ارتباطات تحویل داده شد تا مراحل آماده‌سازی آن طی شود.

دانشگاه علم و صنعت موفق شد مراحل طراحی و ساخت ماهواره ایرانی ظفر را به اتمام برساند. این ماهواره ایرانی که از نوع تحقیقاتی و سنجشی است برای آماده‌سازی پرتاب به فضا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحویل داده شد. از مهم‌ترین ماموریت‌های ماهواره ظفر می‌توان به تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و همچنین ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر اشاره کرد.

کاربردها و مشخصات ماهواره ظفر

ماهواره ظفر

ماهواره ظفر در ارتفاع 530 کیلومتر مدار زمین قرار خواهد گرفت و فعالیت آن تا 1.5 سال ادامه خواهد داشت. وزن این ماهواره ایرانی 133 کیلوگرم است و در مدار لئو دایروی کره زمین استقرار پیدا می‌کند. همچنین از سایر ویژگی‌های این ماهواره می‌توان به مدت گردش 94 دقیقه در شیب 56 درجه مدار زمین اشاره کرد. در همین راستا مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه ماهواره ظفر از ویژگی تصویربرداری پانکروماتیک با تفکیک مکانی 25 متر و 50 متر بهره می‌برد، در خصوص کاربردهای این ماهواره گفت:

از مهم‌ترین کاربردهای ظفر می‌توان به به‌روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی، پایش توسعه شهری و به‌روزرسانی مرز پهنه‌های کشاورزی در مقیاس ملی اشاره کرد. همچنین به کمک این ماهواره ایرانی می‌توان مواردی چون به‌روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی و دریاچه‌ها را انجام داد. شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری و تهیه نقشه‌های ساختاری گسل‌ها و چین‌ها در مقیاس ملی از دیگر کاربردهای این ماهواره است. به طور کلی از قابلیت‌های این ماهواره می‌توان در بخش‌های تهیه نقشه، هیدروگرافی، مدیریت بحران و زمین شناسی بهره برد.

ماهواره ظفر

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز گذشته اعلام کرد ماهواره تحقیقاتی ظفر به زودی به مدار زمین پرتاب خواهد شد و علاوه بر ماموریت‌های تحقیقاتی خود، یک پیام را به زمین مخابره می‌کند. در همین راستا آذری جهرمی از مردم خواست تا پیام خود را با هشتگ صدای ایران یا از طریق سایت ZafarPlus.Ir برای وزارت ارتباطات ارسال کنند تا از میان پیام‌های ارسال شده، بهترین پیام برای پخش توسط این ماهواره ایرانی انتخاب گردد.