باتری های گرافنی

باتری های گرافنی در حال ورود به گوشی‌های هوشمند هستند

باتری های گرافنی سریع‌تر شارژ می‌شوند، عمر بیشتری دارند و ایمن‌تر هستند. ظاهرا زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت، این باتری‌ها وارد گوشی‌های هوشمند خواهند شد.

شرکت Real Graphene که سابقه فروش باتری های گرافنی اکسترنال را دارد، اعلام کرد در حال آماده‌سازی این نوع باتری‌ها برای ارائه به تولیدکنندگان موبایل است. حتی نمونه‌هایی توسط برخی از کمپانی‌ها (که نام‌شان فاش نشده) تست هم شده‌اند.

تکنولوژی این شرکت آمریکایی را باید تکامل یافته‌ی باتری‌های لیتیومی فعلی بدانیم. فناوری باتری لیتیوم یونی، در واقع مبتنی بر تبادل برگشت پذیر لیتیوم-یون بین الکترود مثبت (معمولا دی اکسید کبالت یا منگنز) و الکترود منفی گرافیتی است. اما در تکنولوژی جدید، الکترود گرافیتی با یک الکترود پوشیده شده از لایه نازک گرافن جایگزین می‌شود.

باتری های گرافنی

مدیرعامل Real Graphene ادعا می‌کند که با ایجاد این تغییر، یک باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی در مدت 20 دقیقه از صفر تا 100 درصد شارژ خواهد شد. این در حالی است که فول شارژ شدن باتری‌های لیتیومی فعلی با ظرفیت مشابه، به طور میانگین 90 دقیقه طول می‌کشد. همچنین باتری های گرافنی می‌توانند تا 1500 بار بدون مشکل، در چرخه شارژ قرار بگیرند؛ ولی این رقم برای باتری‌های فعلی، 300 تا 500 مرتبه است.

ناگفته نماند که بر اساس برآوردها، هزینه تولید این نوع باتری‌ها حدود 30 درصد بیشتر خواهد بود. هر ورق گرافن 25 دلار قیمت دارد و تا همین اواخر، بهای یک کیلو از آن به 300 هزار دلار می‌رسید. البته برای ساخت هر باتری، مقدار بسیار کمی از این ماده لازم است.

بلندپروازی Real Graphene تنها به صنعت گوشی‌های هوشمند محدود نیست و این شرکت می‌خواهد باتری های گرافنی را برای ساعت‌های هوشمند و خودروهای الکتریکی هم تولید کند. با این حساب، چه بسا در سال 2020 نخستین دستگاه‌های مجهز به این نوع باتری وارد بازار شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*