پلتفرم ابری دسترسی چندگانه همراه اول

پلتفرم ابری دسترسی چندگانه همراه اول به عنوان محصول برگزیده سال 98 انتخاب شد

پلتفرم ابری دسترسی چندگانه همراه اول به عنوان محصول برگزیده سال 98 در حوزه زیرساخت‌های شبکه‌های موبایل انتخاب شد که به واسطه آن اپراتور اول کشور جایزه ملی فاب را دریافت کرد.

در هفتمین همایش ملی ارزش آفرینی کسب و کارهای تعاملی و پلتفرم‌ها، پلتفرم ابری دسترسی چندگانه همراه اول به عنوان محصول برگزیده سال 98 انتخاب شد. اپراتور همراه اول به واسطه این موفقیت توانست جایزه ملی فاب را کسب کند. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) که به عنوان تنها پژوهشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه علوم و فناوری اطلاعات شناخته می‌شود، به صورت سالانه دستاوردهای برتر در حوزه کاربست فناوری اطلاعات را تحت همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات معرفی می‌کند.

در 4 دوره گذشته این همایش، در کنار معرفی دستاوردهای برتر، جایزه فناوری اطلاعات برتر (فاب) نیز توسط این وزارت در سه سطح طلایی، نقره‌ای و برنزی به برگزیدگان اعطا می‌شود. در هفتمین همایش ملی ارزش آفرینی و کسب و کارهای تعاملی و پلتفرم‌ها، جایزه فاب در راستای معرفی محصولات فناورانه و کمک به ایجاد بازار، تشویق به توسعه محصولات فناورانه، کمک به تولید و صادرات محصولات فناورانه و توجه به ملاحظات فرهنگی و اجتماعی محصولات فناورانه به هر یک از برندگان اهدا شد.

طراحی پلتفرم ابری دسترسی چندگانه همراه اول

اپراتور اول کشور از سال 1396 مطالعه و راه‌اندازی سرویس‌های نسل پنجم را شروع کرد تا بتواند به کمک ظرفیت نیروهای جوان و متخصص داخل کشور، دانش فنی این فناوری را بومی‌سازی کند. در همین رابطه معاونت فنی و توسعه شبکه همراه اول با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، پلتفرم E2E شبکه 5G مبتنی بر رایانش ابری را طراحی و پیاده‌سازی کرده است. این پلتفرم تمامی قسمت‌های شبکه از لایه دسترسی، انتقال، IPBB و Core برای تست المان‌ها و کارکردهای اجزای نسل آینده شبکه تلفن همراه را شامل می‌شود. همچنین این پلتفرم از فناوری‌های به روز چون برش‌بندی یا slicing و MEC، Multi Connectivity، SD-WAN و Cloud-RAN هم بهره می‌برد.

پلتفرم ابری دسترسی چندگانه همراه اول که در فاز اول و دوم بر بستر 5G طراحی و راه‌اندازی شده است، از میان 200 محصول فناور در حوزه رایانش ابری و IT و در حضور شرکت‌های مطرح و معتبر این حوزه در هفتمین همایش ملی فناوری اطلاعات برتر، موفق شد عنوان محصول برگزیده سال 98 را از آن خود کند. همچنین اپراتور اول کشور در این همایش به عنوان شرکت تحول آفرین سال در حوزه فناوری اطلاعات انتخاب شد.