رانا هیبرید

رانا هیبرید محصول جدید ایران خودرو برای سال 99 خواهد بود + مشخصات

رانا هیبرید به عنوان نخستین محصول هیبریدی ایران خودرو محسوب می‌شود که انتظار می‌رود در سال 99 شاهد رونمایی از آن باشیم. در ادامه با مشخصات رانا هیبریدی آشنا می‌شویم.

ایران خودرو و مرکز تحقیقات و توسعه موتور آن (ایپکو) طی برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادند می‌بایست در سال 2021 خودروهای هیبرید و الکتریکی خود را تولید و به بازار عرضه کنند. در همین راستا خودرو رانا به عنوان نخستین محصول هیبریدی این شرکت خودروسازی طی ماه‌های اخیر ارتقا یافته است و در آینده‌ای نزدیک مدل نهایی آن آماده خواهد شد.

مشخصات رانا هیبرید

خودرو رانا هیبرید یک محصول پلاگین هیبرید محسوب می‌شود که باتری‌های آن با برق شهری قابل شارژ است. رانا هیبرید را با نام رانا دو نیرو نیز می‌شناسند. محصول جدید ایران خودرو دارای 1470 کیلوگرم جرم خالص بوده و از مدل بنزینی خود حدود 361 کیلوگرم سنگین‌تر است. در مدل هیبرید رانا، موتور بنزینی به چرخ‌های جلو متصل نخواهد بود و فقط وظیفه آن تامین انرژی قوای محرک الکتریکی است. چنین شیوه فنی جزو جدیدترین فناوری‌های خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی محسوب می‌شود که به واسطه آن مهندسی خودرو ساده‌تر شده و میزان استهلاک آن به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

رانا هیبرید

از سایر مزایای سامانه‌های هیبریدی به این شیوه فنی می‌توان به پایدار بودن میزان توان و قدرت خودرو اشاره کرد که تمامی این موارد باعث خواهد شد یک خودرو هیبریدی عملکردی با کمترین نوسان را داشته باشد. گفتنی است این شیوه فنی هیبریدی در خودروهای میتسوبیشی اوتلندر PHEV نیز استفاده شده است. موتور بنزینی رانا هیبرید دارای 1 لیتر حجم بوده و از 4 سیلندر با فناوری DOHC بهره می‌برد. این موتور قادر است قدرتی برابر با 68 اسب بخار تولید کند که این قدرت برای تامین انرژی مورد نیاز سامانه الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رانا پلاگین هیبرید از باتری‌های لیتیومی و 14 کیلووات ساعت با ولتاژ 350 ولت بهره می‌برد. موتور الکتریکی محصول جدید ایران خودرو قدرتی برابر با 120.6 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر را تولید می‌کند که قدرت تولید شده توسط گیربکس یکپارچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. چنین قدرتی باعث می‌شود تا حداکثر سرعت رانا به 140 کیلومتر بر ساعت برسد. هرچند مدل‌های آزمایشی این خودرو دارای محدودیت سرعت 120 کیلومتر است.

رانا هیبرید

مالکان رانا هیبرید می‌توانند این خودرو را با برق شهری ظرف مدت 4 ساعت شارژ کنند که با دستگاه‌های شارژ سریع 80 درصد ظرفیت باتری ظرف مدت 30 دقیقه شارژ می‌شود. علاوه بر این، موتور بنزینی همواره طی فعالیت خود باتری‌های خودرو را شارژ خواهد کرد. اگر باتری‌های این خودرو ملی به صورت کامل شارژ شود، رانا هیبرید قادر است بدون نیاز به روشن شدن موتور بنزینی، حدود 96 کیلومتر را بپیماید. علاوه بر این، با شارژ کامل باتری‌ها توسط برق شهری و همچنین پر بودن باک بنزین، این خودرو قادر به پیمایش بیش از 1000 کیلومتر بدون توقف است. موتور 1 لیتری بنزینی این خودرو به ازای هر کیلومتر فقط 100 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند و در حالت تمام برقی، آلایندگی این خودرو صفر خواهد بود.

رانا هیبرید می‌تواند صفر تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را ظرف مدت کمتر از 9 ثانیه طی کند. در این سدان ملی ایران خودرو اگر باتری‌ها با برق شهری شارژ شوند و همچنین در زمان فعالیت پیشرانه بنزینی یک سیکل ترکیبی کامل انجام شود، به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 1.6 لیتر را به همراه دارد. با توجه به اینکه ایران خودرو از فناوری باتری‌های جدید استفاده می‌کند، فضای صندوق عقب همچنان کاربردی و جادار است.

قیمت رانا هیبرید

از آنجایی که فرایند تولید خودروهای پلاگین هیبرید به دلیل فناوری آن هزینه‌های زیادی را به همراه دارد، پیش‌بینی می‌شود قیمت رانا دو نیرو نسبت به مدل بنزینی خود حدود 20 تا 45 درصد بیشتر باشد. هرچند قسمتی از اختلاف قیمت می‌بایست توسط حمایت‌های دولتی و نهادهای مسئول در قالب طرح‌های تشویقی برای مشتریان تامین گردد. هم‌اکنون ایران خودرو اپیکو پروژه دنا پلاس هیبرید را نیز تکمیل کرده‌اند که تا سال 2021 شاهد تولید خودروهای برقی و هیبریدی توسط ایران خودرو خواهیم بود. اگر تولید رانا هیبرید یا رنا پلاگین هیبرید نهایی شود، پیش‌بینی می‌شود ایران خودرو برای آن امکاناتی چون سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، استارت دکمه‌ای و فرمان کمکی برقی را عرضه کند.