آیا ساخت واکسن ویروس کرونا چین امکان‌پذیر است؟

واکسن ویروس کرونا چین چه زمانی ساخته خواهد شد؟

ساخت واکسن ویروس کرونا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشمندان جهان در موسسات بهداشتی است که از مدتی پیش، در تلاش برای درمان کروناویروس چین تلاش‌های خود را آغاز کرده‌اند؛ اما آیا چنین واکسنی ساخته خواهد شد؟

در موسسات و آزمایشگاه‌های معروف جهان از جمله موسسه ملی سلامت آمریکا، دانشمندان و نوابغ دنیای بیولوژی در تلاش‌اند تا واکسن ویروس کرونا چین را بسازند. این ویروس دستگاه تنفسی که مدتی پیش از شهر ووهان چین به سایر قسمت‌های جهان منتقل شد و تاکنون تلفات قابل‌توجهی به جا گذاشته، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مقامات و مردم کشورهای مختلف بوده و در حال حاضر مقابله با آن بسیار مهم و حیاتی است؛ اما آیا ممکن است که دانشمندان در ساخت واکسن ویروس کرونا ووهان چین موفق شوند؟

ساخت واکسن ویروس کرونا چین

بسیاری از دانشمندان این نوع خاص از ویروس‌های کرونا که با نام “2019-nCoV” در مجامع علمی شناخته می‌شود را در مرکز تحقیقات و پژوهش‌های خود قرار داده‌اند و گفته شده که در کنار الگوبرداری از روش‌های مقابله با ویروس‌های مشابهی همچون “MERS” و”SARS”، قرار است که به کمک واکسن‌های نوین اسید نوکلئیک، درمان ویروس کرونا چین ممکن شود؛ تکنولوژی‌های نوین مورد نظر مربوط به واکسن‌های وابسته به دی ان ای و آر ان ای هستند که امکان ساخت مواد ضدویروس در بدن فرد را ممکن می‌کنند.

از آنجایی که تا پیش از این متخصصان از وجود این نوع خاص از ویروس کرونا خبر نداشتند، تلاش‌ها برای ساخت واکسن ویروس چینی به تازگی آغاز شده، اما پیش از این محققانی از سراسر جهان مشغول کار بر روی درمان بیماری‌های مشابه این ویروس بودند و اقدامات مهمی برای از بین بردن سایر اعضای خانواده ویروس‌های کرونا انجام شده است.

گفته شده که اقدامات مربوط به مقابله با ویروس‌های کرونا زمانی آغاز شده‌اند که این ویروس‌ها در بدن انسان دیده شده‌اند و از آنجایی که در دو دهه گذشته، این سومین بار است که شیوع یک کروناویروس باعث کشته شدن انسان‌ها می‌شود، کشورهای جهان در آینده باید اقدامات جدی‌تری را در این رابطه انجام دهند.

درمان ویروس کرونا کی ممکن می‌شود؟

ساخت واکسن ویروس چینی در ابتدا با طراحی شیوه عملکرد واکسن ممکن می‌شود و دانشمندان باید پروتئین‌های مشخصی را درست کنند که باعث ایجاد واکنش مناسب در سیستم دفاعی فرد می‌شود. در قدم بعدی واکسن طراحی شده بر روی حیوانات آزمایش می‌شود و پس از تایید سلامت و بی‌خطر بودن آن، آزمایش‌ها بر روی افراد بیمار شروع خواهند شد. پس از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های انسانی هم مرحله آخر که ارائه واکسن به مراکز درمانی سراسر جهان است، شروع می‌شود.

آیا ساخت واکسن ویروس کرونا چین امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر نمونه‌های قابل استفاده از ویروس در دسترس دانشمندان قرار ندارد و پادتن‌های مناسب برای توسعه واکسن‌های اولیه به حالتی قابل‌قبول، موجود نیست. از طرف دیگر مشخص نیست که درمان‌های موجود باید بر روی چه حیواناتی انجام شوند و آیا تست واکسن بر روی موش‌ها و سایر نخستی‌سانان کافی است یا خیر؟ به صورت کلی می‌توان گفت که فرآیند ساخت واکسن ویروس کرونا چین به احتمال قوی ماه‌ها طول خواهد کشید.

آیا انسان‌ها از شیوع ویروس‌های مختلف در امان خواهند بود؟

انتظار می‌رود که تا سال‌های آینده شیوع ویروس‌هایی مانند ویروس کرونا ووهان چین به صورت نامنظم و در فواصل زمانی مختلف اتفاق بیفتد؛ گفته شده که برای مقابله با چنین اتفاقاتی باید نظارت دانشمندان بر روی شیوع ویروس‌ها در انسان‌ها و حیوانات بیشتر شود و از طرف دیگر کشورهای جهان باید در اقدامی مشترک، بر روی روش‌های جدید و غیرمعمول توسعه واکس سرمایه‌گذاری کنند تا در صورت وقوع اتفاقاتی مانند آنچه در ووهان رخ داده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین درمان در دسترس عموم قرار بگیرد.

متخصصان می‌گویند که در حال حاضر واکنش جامعه جهانی به شیوع ویروس‌های کشنده‌ای مثل ویروس کرونا چین، به صورت منفعلانه است و تنها پس از اینکه یک بیماری جدید گریبان گیر انسان‌ها می‌شود، اقدامات لازم برای مقابله انجام می‌شوند؛ بنابراین در آینده باید اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت بگیرند که از رسیدن شرایط به حالتی بحرانی جلوگیری کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. بیماری درست کن و راه درمان رو بفروش

  2. خوب تا این جواب بده خیلی طول میکشه

  3. درمان این بیماری ویروسی به خاطر موتاسیون سریعی که داره فعلا وجود نداره ولی شاید با کمک بیوتکنولوژی و راه های جدیدکریسپر زودتر واکسنش ساخته بشه و بهترین درمان همان واکسن هست

  4. اگه ساخته نشه ممکنه کل دنیا رو ب خودش الوده کنه

  5. واکسن واسه پیشگیره نه درمان ایا سرم درمان این بیماری ب مقدار کافی ساخته شده است؟