سرعت شبکه 6G به 1 ترابایت بر ثانیه می‌رسد

سرعت شبکه 6G به 1 ترابایت بر ثانیه می‌رسد؛ دانلود 50 فیلم 4K تنها در 1 ثانیه!

چین در حال توسعه‌ی نسل آینده‌ی شبکه‌ی موبایلی است. در همین راستا، کارشناسان می‌گویدن سرعت شبکه 6G هشت هزار برابر 5G بوده و به 1 ترابایت بر ثانیه می‌رسد.

هرچند 5G هنوز در بسیاری از کشورها در دسترس کاربران قرار نگرفته است، اما محققان هم اکنون در حال کار روی نسل آینده‌ی شبکه‌ی بی‌سیم هستند. نزدیک یک سال پیش، دونالد ترامپ در توییتی اعلام کرد که ایالات متحده در حال توسعه‌ی فناوری 5G و حتی 6G است که در آینده‌ای نزدیک آماده‌ی بهره‌برداری می‌شوند. ما مطمئن نیستیم که رئیس جمهور حتی متوجه چگونگی عملکرد این شبکه‌ها باشد، اما فقط می‌دانیم که قافیه را به رقیب باخته‌اند.

سرعت شبکه 6G هشت هزار برابر 5G

وزارت علوم و فناوری چین اخیراً عملیات مقدماتی را آغاز کرده است و متخصصان درگیر در این زمینه معتقدند که سرعت شبکه 6G می‌تواند 8.000 برابر بیشتر از سرعت 5G کنونی باشد. بر اساس گزارش‌ها سرعت دانلود در این شبکه می‌تواند به 1 ترابایت بر ثانیه یا به عبارتی دیگر 8.000 گیگابیت بر ثانیه برسد. هرچند این سرعت اعلام شده فعلاً نظری است، اما همانطور که انتظار داریم 5G فناوری‌های جدید و صنایع جدیدی را در جهان ایجاد کند، 6G نیز بدون شک قادر به انجام همین کار است. ده‌ها محقق و متخصص مشغول کار روی این پروژه هستند، اما سال‌ها به دستیابی آن فاصله باقیست. به طور مثال، کار روی فناوری 5G از سال 2008 آغاز شد.

سرعت شبکه 6G به 1 ترابایت بر ثانیه می‌رسد

دکتر مهیار شیروانی مقدم، استاد دانشگاه سیدنی در مورد این فناوری اعتقاد دارد که «با 6G می‌توان به استفاده از دستگاه‌ها از طریق مغز ما رسید». ‌همانطور که 5G برای استفاده در دستگاه‌های اینترنت اشیاء به کار خواهد رفت، ما انتظار داریم عصر 6G یک بُعد جدیدی از اتصال را به نمایش بگذارند. و از آنجایی که ما فاصله‌ی زیادی تا تجاری سازی شبکه 6G داریم، دستیابی به این سرعت بالا و تأخیر کم، نامشخص است. طبق تخمین‌های اولیه، این شبکه به شما امکان می‌دهد  40 تا 50 فیلم با وضوح 4K را در عرض 1 ثانیه دانلود کنید.

اما چینی‌ها تنها گروهی نیستند که برای توسعه‌ی این فناوری تلاش می‌کنند. Jay Y Lee نایب رئیس سامسونگ چندی پیش با مدیران دیگر شرکت‌های خصوصی برای توسعه‌ی تجهیزات شبکه 6G موبایل ملاقات کرده بود. ال جی نیز در ژانویه سال 2019 اعلام کرده بود که در حال ساخت یک مرکز تحقیقاتی اختصاصی واقع در منطقه یوسونگ دائجون کره جنوبی است. این شرکت به دنبال «پیشبرد استاندارد جهانی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی» است. ال جی می‌گوید احتمالاً یک دهه بعد از لذت بردن از 5G، فناوری 6G به مرحله‌ی تجاری می‌رسد. بنابراین باید تا سال 2029-2030 میلادی منتظر آن بمانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*