لیزر آبی پاناسونیک

پاناسونیک موفق به تولید قدرتمندترین لیزر آبی جهان شد

در نمایشی در شهر اوزاکای ژاپن، پاناسونیک از جدیدترین لیزر آبی جهان با بالاترین میزان روشنایی پرده برداشت. پاناسونیک این کار را با استفاده از چند فناوری و تکنیک مختلف انجام داده است که در ادامه می‌بینیم.

پاناسونیک با استفاده از شیوه ترکیب طول موج پرتو (WBC) با لیز دیودی مستقیم (DDL) موفق به تولید قدرتمندترین لیزر آبی در جهان شده است. آن‌ها از این شیوه‌ها برای تولید یک پرتوی آبی واحد و بسیار قدرتمند استفاده کرده‌اند. با اجرای بی‌نقص این تکنیک، اگرچه قدرت با رشد تعداد منابع لیزری افزایش پیدا می‌کند، اما کیفیت پرتو یکسان باقی می‌ماند. قدرت این لیزر می‌تواند بسیار زیاد باشد!

DDL عبارت است از سیستمی که با استفاده از آن پرتوی لیزری بسیار متمرکز به یک هدف مشخص تابیده می‌شود. این شیوه متفاوت از لیزرهای حالت جامد یا لیزرهای CO2 متداول است، زیرا این فناوری هم کوچک و هم کارآمد است. لیزرهای دیودی مستقیم نیاز به نیروی الکتریسیته کمتری برای تولید مقدار قدرت یکسان نسبت به ابزارهای متداول دارند. این موضوع سبب می‌شود که لیزرهای DDL یک انتخاب بدیهی برای جوشکاری، برشکاری و سایر انواع کارهای تولیدی مبتنی بر لیزر باشند.

پاناسونیک به تازگی قابلیت کنترل روی لیزرهای آبی را نشان داده است – آن‌ها به طور خاص نشان داده‌اند که چقدر در رابطه با سیستم‌هایی که طی 7 سال گذشته با آن‌ها کار می‌کردند، پیشرفت کرده‌اند. آن‌ها در سال 2013 با شرکتی به نام ترادیود (TeraDiode) وارد همکاری شدند و سپس در سال 2017 مالکیت TDI به پاناسونیک رسید. این شرکت روی WBC متمرکز شده و در حال توسعه بهینه‌سازی توان خروجی و همچنین کوتاه‌سازی طول موج بوده است.

قدرتمندترین لیزر آبی جهان

لیزر آبی پاناسونیک

از راه حل پاناسونیک در حال حاضر با عنوان «لیزر آبی با کیفیت پرتو بالا» یاد می‌شود. این لیزر در باند طول موج 400-450 نانومتر کار می‌کند. این در حالی است که به طور کلی، لیزرهای آبی در باند طول موج بین 360 و 480 کار می‌کنند. این راه حل با ترکیب کردن بیش از 100 امیتر رو به طرف یک پرتو واحد با فناوری WBC حاصل شده است.

برای کنترل امیترها از یک سری از میله‌های دیودی استفاده می‌شود. میله دیودی مجموعه‌ای از امیترهای لیزری است که کنار هم قرار گرفته‌اند و توسط یک تراشه نیمه هادی کنترل می‌شوند.

با ترکیب و بهینه‌سازی فناوری‌های مختلف مذکور، پاناسونیک می‌تواند کنترل آن چیزی را در دست داشته باشد که احتمالا ایده‌آل‌ترین فناوری است، همانطور که پاناسونیک آن را «فناوری‌های میکروساخت نوظهور» می‌نامد. پاناسونیک مخصوصا به صورت مصرانه بر روی نحوه استفاده از این فناوری لیزر آبی برای میکروساخت موادی مانند مس، طلا و پلاستیک کار می‌کند.

پاناسونیک اظهار داشته است که تقاضای زیادی برای میکروساخت مس به منظور استفاده در باتری‌ها و موتورهای وسایل نقلیه وجود دارد. پاناسونیک می‌گوید که نسخه اولیه لیزر آبی آن‌ها درها را به روی استفاده از این سیستم می‌گشاید که‌ می‌تواند دو مرتبه بالاتر از سیستم‌های لیزر آبی متداول باشد. اکنون پاناسونیک فقط باید این فناوری را در کالبد یک ربات جدید قرار دهد.