قیمت محصولات سایپا

قیمت محصولات سایپا در لبنان چقدر است؟

برخی از محصولات سایپا نظیر برلیانس، چانگان، پراید، تیبا و سایپا کوییک در بازار کشورهای سوریه و لبنان عرضه می‌شوند. از این رو قصد داریم قیمت محصولات سایپا در این کشورهای عربی را بررسی کنیم.

هم‌اکنون شرکت مکانیکا گروپ در کشور لبنان به عنوان عرضه‌کننده محصولات گروه سایپا محسوب می‌شود که البته این شرکت مدتی است مسئولیت نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش برندهای هاموی، PGO و سایپا را نیز در لبنان بر عهده دارد. این شرکت طی ماه‌های گذشته توانست خودروهای برلیانس، چانگان و سایر محصولات گروه خودروسازی سایپا را در بازار خودرو لبنان به فروش برساند. شرکت سایپا هم‌اکنون تولید محصولات خود را در سیویکو کشور سوریه با تیراژ معمولی به انجام می‌رساند. گفتنی است محصولاتی چون زامیاد Z24، زوتی آریو، برلیانس سری H300،  برلیانس سری H200،  چانگان CS35، پراید، سایپا کوییک و تیبا توسط برند تجاری SAIPA در کشورهای لبنان و سوریه به بازار عرضه می‌شوند.

محصولاتی که گروه سایپا در بازار سوریه و لبنان عرضه می‌کند، نسبت به بازار ایران دارای مشخصات متفاوتی هستند. برخی از این تغییرات به دلیل تفاوت سطح استانداردهای اجباری لبنان و سوریه اعمال شده است که در واقع موارد آلایندگی و ایمنی ضعیف‌تری در این کشورها نسبت به بازار ایران رعایت می‌شود. اما از سوی دیگر امکانات رفاهی محصولات سایپا در کشورهای آسیایی نسبت به بازار داخل کشور بیشتر است.

سایپا چگونه برخی از محصولات را در کشورهای عربی تولید می‌کند؟

با توجه به اینکه تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو کشور در سال 97 شدت گرفت، شرکای خارجی سایپا با ایران قطع همکاری کردند که این موضوع باعث شد تامین قطعات منفصله برخی از خودروهای برلیانس، چانگان و زوتی در داخل کشور با مشکل مواجه شود. از طرفی امکان واردات قطعه و انتقال ارز برای تامین گیربکس اتوماتیک CVT کمپانی پانچ برای کوییک نیز میسر نشد که همین موضوع عدم تولید مدل اتوماتیک کوییک را به همراه داشت.

اما تمام این مشکلات در زمانی به وجود می‌آید که سایپا بخواهد محصولاتی را در داخل ایران به تولید برساند؛ یعنی همکاری سایپا با شرکای خارجی خود در خارج از خاک ایران و در کشورهایی چون لبنان و سوریه امکان‌پذیر بود. در چنین شرایطی سایپا تصمیم به تولید محصولات خود در خاک سوریه گرفت که هم واردات قطعات را ممکن می‌ساخت و هم برای انتقال ارز مشکلی برای شرکای خارجی به وجود نمی‌آمد. از این رو شاهد عرضه محصولاتی چون برلیانس، چانگان و زوتی در کشورهای عربی توسط سایپا هستیم.

قیمت محصولات سایپا در لبنان

برای اینکه به قیمت محصولات سایپا در لبنان دست پیدا کنیم، طرح‌های تبلیغاتی شرکت مکانیکا گروپ به عنوان عرضه کننده محصولات سایپا در لبنان را مورد بررسی قرار داده‌ایم که قیمت برخی از محصولات سایپا در کشورهای عربی غرب آسیا را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نام خودروقیمت دلاری (USD)
پراید 1118800
تیبا صندوقدار 9900
تیبا 2 10200
برلیانس H220 دنده ای 13200