بارش باران منبعی از انرژی تجدیدپذیر خواهد بود!

بارش باران منبعی از انرژی تجدیدپذیر خواهد بود!

بارش باران پیش از این توجه دانشمندان حوزه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را به عنوان منبعی احتمالی برای تولید انرژی جلب کرده، اما اخیرا سیستمی فوق‌العاده کارآمد برای تولید برق از باران معرفی شده است.

تولید برق با بارش باران ایده‌ای است که از مدت‌ها پیش مدنظر محققان بوده و بسیاری در تلاش بوده‌اند تا به کمک قطرات آبی که از آسمان به زمین می‌ریزند، الکتریسیته تولید کنند. با این وجود هیچ یک از سیستم‌های پیشنهادی پیشین به اندازه سیستمی که به تازگی معرفی شده، کارآمد نبوده‌اند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی این روش شگفت‌انگیز تولید انرژی تجدیدپذیر از باران بپردازیم.

تولید برق از بارش باران

محققان در ایده جدید مطرح شده نوعی ژنراتور ساخته‌اند که با استفاده از یک ساختار ترانزیستوری اثر میدانی، مقدار شگفت‌انگیزی الکتریسیته را از هر قطره باران تولید می‌کند. گفته شده که این ژنراتور به ازای هر قطره 140 ولت برق تولید می‌کند که این مقدار برای روشن کردن حدود صد عدد لامپ ال ای دی کوچک برای چند لحظه کافی است. این در حالی است که ژنراتورهای پیشین هزاران برابر کمتر از مقدار گزارش شده برق تولید می‌کردند.

در طرح جدید از الکترود آلومینیوم در کنار الکترود اکسید قلع ایندیومی استفاده شده که با یک لایه ماده “PTFE” پوشانده شده است. این ماده بار الکتریکی شبه دائمی دارد و وقتی قطرات حاصل از بارش باران به الکترود آن برخورد می‌کنند، دو الکترود طرح به هم متصل می‌شوند و مدار بسته‌ای ایجاد می‌شود که به آزاد شدن الکتریسیته ذخیره شده کمک می‌کند. گفته شده که این ساختار برای استفاده در باران‌های طولانی مدت و دائمی هم مناسب است.

البته هنوز این سیستم در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و رساندن آن به یک محصول نهایی زمان می‌برد. به عنوان مثال چالش اول این است که چگونه پالس‌های انرژی لحظه‌ای تولید شده به جریانی دائمی و ثابت تبدیل شوند. با این حال استفاده‌های فراوانی برای ژنراتور ساخته شده وجود دارد و کاربران می‌توانند از این سیستم تولید انرژی تجدیدپذیر بر روی تمامی سطوحی که در معرض بارش باران قرار دارند، استفاده کنند.