فلش بک: سونی اکسپریا اس

فلش بک: سونی اکسپریا اس ، اولین گوشی پس از انحلال سونی اریکسون

به بهانه‌ی شایعه‌ای ادغام بخش موبایل سونی با بخش لوازم الکترونیکی این شرکت، ما فلش بکی به گذشته زده و نگاهی به گوشی سونی اکسپریا اس (Sony Xperia S)،‌ نخستین گوشی این برند در سال 2012 پس از پایان همکاری سونی اریکسون خواهیم انداخت.

چند روز پیش بود که متوجه شدیم دامنه‌ی SonyMobile.com به وب‌سایت اصلی شرکت سونی یعنی Sony.com انتقال پیدا می‌کند. این ما را به یاد 8 سال پیش انداخت، زمانی که همین اتفاق برای سایت SonyEricsson.com و انتقال آن به SonyMobile.com نیز رخ داد. همین بهانه‌ی خوبی شد تا ما امروز فلش بکی به گذشته بزنیم و از اولین گوشی هوشمند این برند پس از جدایی سونی/اریکسون یاد کنیم.

سونی اکسپریا اس فاصله‌ی زیادی با طراحی‌های قدیمی گرفت. آن ارائه کننده‌ی طراحی خمیده و منحنی محدب در پشت بود؛‌ دقیقاً برعکس منحنی مقعر در قاب پشتی اکسپریا آرک. یک عنصر جالب در طراحی این محصول،‌ نوار شفافی بود که وقتی یکی از کلیدهای خازنی را می‌فشردید روشن می‌شد. این نوار نقش آنتن گوشی را نیز بازی می‌کرد. این المان طراحی با گوشی‌های اکسپریا P و اکسپریا U‌ نیز به اشتراک گذاشته شد.

فلش بک: سونی اکسپریا اس

سونی اکسپریا اس ؛‌ پدیده‌ای در سال 2012

سونی اکسپریا S به یک نمایشگر 720p مجهز بود که ابعاد 4.3 اینچی را ارائه می‌داد‌ و همراه گوشی اچ تی سی Rezound، شارپ‌ترین نمایشگر گوشی‌ها در آن زمان را ارائه می‌کردند. سونی مدت زمان طولانی به تولید تلویزیون‌های باکیفیت مشهور بوده است و هیچگاه از ارائه‌ی فناوری‌های جدید برای جابجا کردن مرزها نهراسیده است. این شرکت هنوز هم تنها تولیدکننده‌ایست که یک نمایشگر 4K را در یک گوشی به کار برده است (سال 2015 و در گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم).

فلش بک: سونی اکسپریا اس

Xperia S‌ از یک درگاه microHDMI برخوردار بود که می‌توانستید از آن برای تماشای عکس‌های 12 مگاپیکسلی و ویدیوهای فول اچ دی که با خود گوشی ثبت کرده بودید استفاده کنید. رابط کاربری این گوشی وقتی به تلویزیون وصل می‌کردید نیز بسیار سرگرم کننده بود. همچنین تلویزیون‌های خاصی بودند که به شما اجازه می‌دادند پخش کننده‌ی گوشی خود را با ریموت کنترل خود کنترل کنید. از طرف دیگر، اپلیکیشن Media Remote نیز به کاربران اجازه می‌داد تلویزیون‌های مجهز به DLNA و پخش کننده‌های Blu-Ray را با این تلفن هوشمند کنترل کنند.

فلش بک: سونی اکسپریا اس

برای نمایش روی این گوشی سونی اظهار داشته است که از موتور BRAVIA برای افزایش کیفیت تصویر استفاده کرده است، اما حقیقت امر این بود که نمایشگر اکسپریا اس به یک پنل LCD با زاویه‌ی دید ضعیف تجهیز شده بود. گرچه سونی این گوشی را با تأییدیه‌ی PlayStation همراه کرده بود،‌ بدان معنا که می‌توانست بازی‌های PSX را اجرا کند. ما وقتی این گوشی را بررسی کردیم 17 عنوان در داخل آن قرار داشت که در آن زمان همگی را می‌توانستید با حدوداً 6 دلار خریداری کنید.

فلش بک: سونی اکسپریا اس

این گوشی، نخستین گوشی هوشمند برند سونی با پردازنده‌ی دو هسته‌ای، به عنوان بخشی از چیپست اسنپدراگون S3 بود. گوشی‌های سونی اکسپریا به خاطر ارائه‌ی پردازنده‌های تک هسته‌ای در دوره‌ی پردازنده‌های دو هسته‌ای مورد نکوهش قرار می‌گرفتند و این اتفاق برای مدل اکسپریا اس نیز رخ داد؛ زمانی این گوشی دو هسته‌ای عرضه شد که بازار مملو از گوشی‌هایی با پردازنده‌ی چهار هسته‌ای شده بود. با این حال جذابیت بیش از حد Xperia Play زمانی که به بحث گیمینگ وارد شدیم، تحسین منتقدان را برانگیخت. این گوشی به صورت پیشفرض با پخش فیلم و موسیقی نامحدود نیز همراه بود. شما از طریق یک سرویس استریم موسیقی که روی پلی استیشن 3 و 4، کامپیوترها و دیگر دستگاه‌ها اجرا می‌شد، می‌توانستید بدون محدودیت با گوشی خود به موسیقی گوش دهید. آن به سیستم تشخیص موسقی Track ID نیز مجهز بود. متأسفانه هر دوی این سرویس‌ها هم اکنون غیرفعال شده‌اند. گرچه Music Unlimited هنوز در داخل PlayStation Video قرار دارد، اما هیچگاه آرزوی تبدیل شدن سونی به یک فروشنده‌ی مطرح موسیقی و فیلم نظیر اپل با iTunes و گوگل با Play Store به واقعیت تبدیل نشد (هرچند Sony Music و Sony Pictures هر یک توزیع کننده‌ی بسیار بزرگی در زمینه‌ی خود هستند).

برخلاف مدل‌های جدیدتر اکسپریا (که دارای اپلیکیشن‌های چندرسانه‌ای الهام گرفته از پلی استیشن بودند)، اکسپریا اس از پخش کننده‌ی ویدیویی پیشفرض اندروید استفاده می‌کرد. پخش کننده‌ی موسیقی آن نیز یک اپلیکیشن سفارشی بود که از برخی ویژگی‌های واکمن الهام گرفته بود. SensMe آهنگ‌ها را بسته به حالی که دارند دسته‌بندی می‌کرد و آن‌ها را در کانال‌های (روزمره، پرانرژی، آرام‌بخش و غیره) مختلفی قرار می‌داد. دکمه‌ی Infinite نیز به کاربران کمک می‌کرد خیلی سریع موزیک ویدیوها، متن ترانه‌ها، اطلاعات خواننده و مواردی از این دست را پیدا کنند. این موزیک پلیر همچنین دارای یک اکولایزر با یک اسلایدر تنظیم باس به نام Clear Bass بود که امروزه در بسیاری از محصولات سونی می‌توان آن را یافت. این اسلایدر برای هدفون‌ها و اسپیکرها طراحی شده بود.

دوربین استفاده شده، سنسور Examor R ساخت سونی با رزولوشن 12 مگاپیکسل بود. این دوربین در سال 2012 یک حالت پانوراما سه بعدی به نام “3D Sweep Panorama” را ارائه می‌کرد.

فلش بک: سونی اکسپریا اس

با استفاده از این حالت می‌توانستید تصاویر سه بعدی بسازید و آن‌ها را در تلویزیون‌های سه بعدی مشاهده کنید. یک دکمه‌ی شاتر سخت افزاری نیز روی گوشی سوار شده بود. با استفاده از قابلیت Quick Launch می‌توانستید قفل گوشی را باز کنید و با زدن دکمه‌ی شاتر، خیلی سریع یک عکس بگیرید. دوربین این گوشی توانایی خوبی هم در عکاسی و هم فیلمبرداری داشت. ما حتی می‌توانیم از آن به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های زمان خود که قادر به فیلمبرداری فول اچ‌دی بود نیز تقدیر کنیم.

این گوشی از NFC پشتیبانی می‌کرد که در آن زمان به ندرت یافت می‌شد،‌اما لوازم جانبی Sony Smart Tags می‌توانستند برای انجام خودکار برخی امور، مورد استفاده قرار گیرند. به طور مثال شما می‌توانستید از آن‌ها در یک خودروی مجهز به بلوتوث و جی پی است استفاده کنید، اپلیکیشن ناوبری Wisepilot را اجرا کرده و با گوشی خود مسیریابی کنید.

سونی اکسپریا اس را اوایل ژانویه‌ی سال 2020 در نمایشگاه CES رونمایی کرد. این کمی بعد از اعلام خبر جدایی از برند اریکسون بود. گرچه هنوز این اتفاق رخ نداده بود و در اوایل فوریه بود که این تصمیم اجرا شد، با این حال سونی این گوشی را بدون استفاده از بردن اریکسون معرفی کرد. جدا از نام،‌ این شرکت تا سال 2011 تصمیم داشت از طراحی گوشی‌های کلاسیک دست بکشد. اکنون سونی با کنترل کامل بخش موبایل خودش قصد داشت گوشی‌های اکسپریا و تبلت‌هایش را با کامپیوترهای Vaio ادغام کند تا به محبوبیت خودش بی‌افزاید. البته این تصمیم پیش از فروش برند Vaio گرفته شده بود. این زمان سختی برای بخش موبایل سونی بود. آن‌ها در سه ماهه‌ی چهارم سال 2011 با ضرر 207 میلیون دلاری مواجه شده بودند.

اما خبر خوب اینکه فروش گوشی‌های اندرویدی با افزایش 65 درصدی همراه شده بود. با این حال سه ماهه‌ی نخست سال 2012 نیز منجر به ضرر شد. سونی اکسپریا اس یک گوشی خوب بود و توانست به محبوبیت خوبی نزد مشتریان برسد. در سه ماهه‌ی نخست سال 2012 که این گوشی به همراه اکسپریا اکرو HD وارد بازار شدند، فروش گوشی‌های برند سونی با بهبود مواجه شد. با وجود این، بخش موبایل سونی همچنان با ضرردهی مواجه بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. گزارش خوب و مفیدی بود
    لطفا معرفی XPERIA 1 mark2که تا چند دقیقه دیگه شروع میشه را به صورت انلاین پوشش بدین
    #اصالت و کیفیت سونی یعنی این فلش بکی که سایت خوب گجت نیوز قرار دادن
    انشا…معنی اصالت برند سونی فهمیده باشین