اولین نمونه ادرار الکل از بدن زنی آمریکایی دانشمندان را شگفت‌زده کرد!

زنی اهل پنسیلوانیای آمریکا الکل ادرار می‌کند!

ادرار الکل پدیده‌ای نیست که به صورت طبیعی در بدن انسان اتفاق بیافتد، اما به تازگی دانشمندان خبر داده‌اند که برای اولین بار در تاریخ پزشکی، مشاهده شده که زنی اهل پنسیلوانیای آمریکا الکل ادرار می‌کند!

در ایالت پنسیلوانیای آمریکا یک مورد پزشکی عجیب و غریب توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. زنی اهل شهر پیتسبورگ (Pittsburgh) این ایالت با توانایی تولید ادرار الکل در بدنش به عنوان اولین نمونه از یک وضعیت سلامتی عجیب مورد توجه قرار گرفته و در دنیای پزشکی خبرساز شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

اولین نمونه ادرار الکل در تاریخ علم پزشکی

زن آمریکایی که موضوع کشف اخیر پزشکان بوده، می‌تواند در مثانه خود مخمر را تخمیر کند و الکل تولید شده را به شکل ادرار دفع کند. محققان این اختلال سلامتی را «سندروم تخمیر مثانه» نام‌گذاری کرده‌اند؛ پیش از این یک مورد نادر از تولید الکل در بدن انسان گزارش شده بود که فرد بدون مصرف مشروبات الکلی، تنها با خوردن مواد غذایی دارای کربوهیدرات، به حالت مستی درمی‌آمد و در سیستم گوارش او الکل تولید می‌شد. با این حال، بیمار پنسیلوانیایی اولین مورد از نوع ادرار الکل به شمار می‌رود که تا به حال توسط محققان کشف شده است.

در این مورد پزشکی عجیب و غریب، زنی 61 ساله که از مشکلی مشابه مورد قبلی رنج می‌برد، با وجود مشکلات کبد و ابتلا به دیابت به بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیا مراجعه کرده بود. این شخص برای قرار گرفتن در لیست پیوند کبد به بیمارستان رفته بود و آزمایش‌های ادراری که از او گرفته می‌شد، همگی از وجود مقدار زیادی الکل در بدن زن خبر می‌دادند. در ابتدا پزشکان تصور می‌کردند که بیمار اعتیاد به الکل خود را مخفی می‌کند، اما پیدا شدن الکل در تمامی نمونه‌های آزمایشی شخص باعث شد تا محققان به دنبال دلیل دیگری برای این پدیده عجیب بگردند.

در گزارش منتشر شده از این مورد ادرار الکل اشاره شده که انجام آزمایش‌های پلاسما و تست‌های مختلف بر روی ترکیبات موجود در ادرار بیمار نتایج عجیبی داشتند و همچنین شخص مورد نظر در زمان مراجعه به بیمارستان هیچ یک از علائم مستی را نداشت، اما میزان الکل موجود در ادرار او بیش از اندازه زیاد بود.

اولین نمونه ادرار الکل از بدن زنی آمریکایی دانشمندان را شگفت‌زده کرد!

از طرف دیگر ادرار این زن آمریکایی حاوی مقادیر قابل توجهی گلوکوز و مخمر بود. کشف این ترکیبات در نمونه‌ها دانشمندان را به این فکر انداخت که شاید مخمر موجود با استفاده از قند، اتانول تولید کرده باشد. آزمایش‌های بعدی بر روی این مورد عجیب ادرار الکل نشان داد که تصور محققان درست بوده و مقادیر زیاد مخمر در مثانه بیمار به تولید الکل کمک کرده است.

بررسی نوع مخمر نشان داد که ماده مورد نظر به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد، اما مقدار موجود در مثانه بیمار پنسیلوانیایی غیرعادی بوده است. برای درمان این مشکل ادرار الکل پزشکان سعی کردند که از نوعی درمان ضد قارچی استفاده کنند، اما فاکتورهایی مثل دیابت خارج از کنترل بیمار باعث شد که این درمان بی‌تاثیر باشد. با توجه به کشف اخیر و وضعیت نادر پزشکی بیمار، در نوبت او برای پیوند کبد تجدیدنظر شد، اما هنوز مشخص نشده که آیا شخص کبد مورد نیازش را دریافت کرده یا خیر.

در حالی که پزشکان این مورد ادرار الکل را بررسی می‌کردند، گزارش‌های مشابهی به این اتفاق توجه دانشمندان را به خود جلب کرد، اما فقط در یک مورد، آزمایش‌های انجام شده پس از مرگ شخص نشان داد ممکن است مثانه فرد متوفی الکل تولید کرده باشد. با این تفاسیر نمی‌توان ادعا کرد که هیچ مورد دیگری از این اختلال خاص مثانه‌ای وجود ندارد و شاید پیش از این هم مواردی مبتلا به این اختلال به مراکز درمانی مراجعه کرده باشند، اما به واسطه نادر بودن وضعیت، مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

نتایج تحقیقات بر روی بیمار پنسیلوانیایی در ژورنال ” Annals of Internal Medicine” منتشر شده است.