کروناویروس جدید

افزایش سرعت شیوع کروناویروس جدید در خارج از مرزهای چین

طبق گزارش‌ها، در حال حاضر کروناویروس جدید برای نخستین بار در اروپا و در خارج از مرزهای چین با سرعت بیشتری رو به گسترش است و کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا از پاندمی شدن آن جلوگیری کنند.

روز چهارشنبه نخستین بیمار مبتلا به کروناویروس در آمریکای لاتین شناسایی شد. در حال حاضر سرعت شیوع این ویروس برای نخستین بار در اروپا و در خارج از مرزهای چین نسبت به مرزهای داخلی چین افزایش یافته است و کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا مانع از اپیدمی شدن این ویروس مرگبار شوند که هزاران نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ کشانده است.

موارد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در اروپا مشخص شده است و بسیاری کانون آن را به شمال ایتالیا مرتبط دانسته‌اند. هشدارهای کارشناسان سلامت مبنی بر تشدید شیوع کروناویروس جدید ادامه دارد، چرا که گسترش این ویروس در خارج از مرزهای چین به قوت خود باقی است.

شیوع کروناویروس جدید

طبق گزارش‌‌های سازمان جهانی بهداشت، اگرچه اکثریت موارد ابتلا به ویروس کرونا همچنان در چین بوده است، اما کروناویروس جدید منجر به مرگ بیش از 2700 نفر شده و بیش از 80,000 نفر را در 34 کشور جهان آلوده کرده است.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که موارد جدید بیشتری در خارج از مرزهای چین نسبت به داخل کشور، که این ویروس برای اولین بار در اواخر ماه دسامبر ظاهر شد، ثبت شده است. در پی گسترش شیوع این بیماری مسری، برزیل اولین نمونه مثبت در آمریکای لاتین را تأیید کرد که فردی 61 ساله بود. وی اخیرا به منطقه لومباردی در ایتالیا سفر کرده بوده است.

یونان، جورجیا و نروژ همگی اولین مورد ابتلا به کروناویروس جدید را روز چهارشنبه گزارش کردند. مورد یونانی یک خانم بوده است که به شمال ایتالیا سفر داشته است. این در حالی است که فرانسه، اسپانیا، کرواسی، اتریش، مقدونیه شمالی و الجزایر همگی مواردی را در داخل خاک این کشورها گزارش داده‌اند.

دولت‌های مختلف توصیه کرده‌اند که شهروندان از سفر به ایتالیا و خصوصا به مرکز شیوع بیماری در شمال این کشور خودداری کنند. در شمال ایتالیا 400 مورد مثبت و 12 فوتی گزارش شده است. پاکستان نیز روز چهارشنبه نخستین مورد ابتلا به این ویروس را گزارش داد. این اتفاق چند روز پس از بسته شدن مرزهای این کشور با ایران گزارش شده است. متأسفانه ایران نیز در حال حاضر به عنوان یکی از کانون‌های مهم شیوع کروناویروس جدید به حساب می‌آید.

ضرورت جلوگیری از ایجاد هراس و وحشت

با وجود گسترش بیماری در خارج از مرزهای چین، اتحادیه اروپا به دنبال کاهش تشنج و وحشت نشأت گرفته از شیوع این بیماری است. دبیر انجمن بهداشت و سلامت اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در رم گفت: «وضعیت فعلی نگران‌کننده است، اما نباید دچار هراس و وحشت شویم.» وی افزود: «ما همچنین باید در رابطه با اطلاعات و آمارهای غلط هوشیار باشیم.»

گسترش کروناویروس

در روزهای اخیر نگرانی و هراس از شیوع این بیماری همه‌گیر، بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به لغو مسابقات و جشنواره‌های ورزشی مختلف در سراسر اروپا شده است. روز چهارشنبه مسابقه راگبی بین تیم‌های ایتالیا و ایرلند لغو شد و فینال جام جهانی اسکی آلپاین به خاطر اینکه ماه آینده در ایتالیا باید برگزار شود، بدون حضور تماشاگر در دامنه‌های رشته کوه‌های آلپ برپا خواهد شد.

احتمال پاندمی شدن کروناویروس جدید

اعتقاد بر این است که این ویروس در اواخر سال میلادی گذشته در شهر ووهان چین پدید آمد و از حیوان به انسان منتقل شده است. چین شرایط فوق‌العاده در چند شهر اعلام کرد و ده‌ها میلیون نفر را در پی شیوع این ویروس قرنطینه کرد.

دولت چین روز چهارشنبه اعلام کرد افرادی که از سایر کشورهای آلوده به ویروس وارد پکن می‌شوند، به مدت 14 روز تحت قرنطینه قرار خواهند گرفت. سازمان جهانی بهداشت پکن را به خاطر این اقدام تمجید کرده است، گرچه دولت کمونیست چین به دلیل ساکت کردن پزشکی که پیش‌تر از ظهور یک بیماری تنفسی جدید خبر داده بود، با انتقادهایی در داخل روبرو شده است.

علی‌رغم کاهش تعداد مبتلایان در چین نسبت به قبل، سازمان جهانی بهداشت به کشورها در مورد احتمال پاندمی شدن این بیماری هشدار داده است. این سازمان هشدار داده است که کشورهای فقیر به ویژه در معرض خطر هستند و ترس از چگونگی مقابله در کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا با شیوع احتمالی ویروس کرونا وجود دارد.

در آسیا، کره جنوبی همچنان بیشترین تعداد مبتلایان را بعد از چین دارد و مرکز شیوع یکی از شهرهای جنوبی این کشور به نام دائگو نام برده شده است. گذشته از تشکیل صف‌های طولانی در جلوی فروشگاه‌های مختلف برای خرید ماسک، خیابان‌های این شهر مدتی است که عمدتا متروک شده‌اند.

ویروس کرونا

کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که 284 مورد جدید به تعداد افراد بیمار افزوده شده است که بیشترین میزان افزایش روزانه تا کنون به شمار می‌رود. بیشتر این موارد به کلیسای شینچنجی مربوط می‌شوند و مقامات دولت کره جنوبی اعلام کرده‌اند که بیش از 200,000 نفر از اعضای این فرقه برای وجود علائم بیماری کروناویروس جدید مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در همین حال، بر اساس آمارهای رسمی ارائه‌شده، این بیماری تا این لحظه جان بیش از 40 نفر را در کشورمان گرفته است که بیشترین میزان تلفات را بعد از چین نشان می‌دهد و حتی معاون وزیر بهداشت، ایرج حریرچی، نیز به این ویروس مبتلا شده است.

روز چهارشنبه پلیس فتای ایران اعلام کرد که 24 نفر به جرم شایعه‌پراکنی در مورد شیوع این بیماری دستگیر شده‌اند. مقامات کشوری همچنین به جای قرنطینه کردن شهرهای مختلف کشور، محدودیت‌ سفر و آمد و شد را برای موارد تأیید شده یا مشکوک وضع کرده‌اند.

چندین کشور حوزه خلیج فارس در تلاش برای متوقف کردن انتشار ویروس، تمهیداتی را برای قطع ارتباط با ایران اتخاذ کرده‌‌اند. در آمریکا نیز مقامات حوزه بهداشت و سلامت هشدار داده‌اند که احتمالا این ویروس در خاک ایالات متحده هم شیوع پیدا خواهد کرد.