ویروس کرونا

30 تا 40 درصد جمعیت تهران تا پایان اسفند 98 به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند!

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا گفت با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، 30 تا 40 درصد جمعیت تهران تا پایان اسفند 98 به این ویروس مبتلا خواهند شد.

با توجه به این که ویروس کرونا با سرعت زیادی در کشور شیوع پیدا کرده است، متخصصان بیماری‌های عفونی اعلام کردند میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی افزایش یافته که این موضوع در خصوص گردش ویروس کرونا در کشور نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است. در واقع شیوع ویروس کرونا همزمان با شیوع سرماخوردگی فصلی و موج دوم آنفلوانزای نوع B باعث شد تا بسیاری از مردم هر علائمی را مربوط به ویروس کرونا بدانند و به مراکز درمانی مراجعه کنند که متاسفانه در این مراکز احتمال مبتلا شدن به کروناویروس بسیار بالا است.

علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و ویروس کرونا

دکتر مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در مورد تفاوت سرماخوردگی، آنفلوانزا و بیماری کویید-19 که از ویروس کرونا ناشی می‌شود عنوان کرد معمولا تب کمتر از 38 درجه جزو علائم بیماری سرماخوردگی سبک است که به ندرت تب به بیش از 38 درجه می‌رسد. وی افزود سرماخوردگی با بروز تدریجی علائمی چون آبریزش بینی، عطسه، سرفه و گرفتگی بینی در بدن پدیدار می‌شود و علامت اساسی آن آبریزش بینی و عطسه است.

این عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در ادامه افزود آنفلوانزا یک بیماری حاد ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می‌شود که در آن تب بدن به صورت ناگهانی به بالای 39 و 40 درجه می‌رسد. همچنین از علائم شایع آن می‌توان به بدن درد اشاره کرد، اما فردی که به کرونا مبتلا می‌شود معمولا دارای تب بالای 39 درجه نیست، در واقع تب بدن آن بین 38 تا 39 درجه است، از این رو اگر فردی تب بسیار بالایی داشت، احتمال ابتلا او به کرونا پایین است. دکتر مردانی افزود در حال حاضر از نظر متخصصان بیماری‌های عفونی، دلیل شیوع گسترده کرونا به خاطر عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است.

احتمال ابتلای 30 تا 40 درصد جمعیت تهران به کرونا

دکتر مردانی در ادامه بیان کرد سرعت شیوع کرونا در ایران بسیار زیاد است و با توجه به این که یک فرد اگر به این ویروس مبتلا شود می‌تواند 4 نفر دیگر را مبتلا کند، از این رو برآورد می‌کنیم تا آخر اسفند 98 حدود 30 تا 40 درصد جمعیت تهران به این ویروس مبتلا خواهند شد.

این عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در خصوص نحوه درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و کروناویروس عنوان کرد:

بیماری سرماخوردگی با خوردن مایعات جوشانده و قرص‌های سرماخوردگی درمان می‌شود. همچنین اگر در آنفلوانزا بیمار به سینه پهلو، عفونت گوش میانی و سینوزیت دچار شود، می‌بایست حتما به پزشک مراجعه کند. از طرفی در بیماری کویید-19 ناشی از ویروس کرونا اگر فرد در حالت علائم شدید باشد، با توجه به این که معمولا ویروس به ریه‌ها حمله می‌کند و باعث تشدید ذات‌الریه خواهد شد، به همین دلیل باید بیمار را در آی سی یو بستری و با لوله‌گذاری آن را به دستگاه تنفسی مصنوعی متصل کرد.

80 درصد بیماران مبتلا به کرونا علامتی ندارند

دکتر مردانی در ادامه بیان کرد 80 درصد عفونت ویروس کرونا فاقد علامت است؛ به بیانی دیگر بیماری که به کرونا مبتلا می‌شود دارای علائم محدودی است و این نوع از بیمارانی که علائم بالینی ندارند ظرف 3 تا 5 روز بهبود می‌یابند که به همین دلیل آنها باید به مدت 14 روز در خانه قرنطینه شوند، اما اگر در طول قرنطینه در آنها 3 علامت هشداردهنده نظیر سرفه‌های خشک مزاحم، تب بالای 38 درجه و تنگی نفس رویت شد که باعث درگیری ریه می‌شود، باید بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شوند.

دریافت مشاوره از طریق شماره 4030 وزارت بهداشت

این عضو کمیته کشوری آنفلوانزا افزود مردم برای مشاوره می‌توانند با شماره تلفن 4030 وزارت بهداشت تماس برقرار کنند تا 4 هزار پزشک کارشناس در خصوص این بیماری به آنها مشاوره دهند. وی افزود آن دسته از افرادی که در خانه قرنطینه هستند، به کمک همین مشاوره‌ها می‌توانند علائم خطرناک خود را متوجه شوند؛ این علائم مواردی چون قطع نشدن تب، تنگی نفس، سیاه شدن لب‌ها، درد قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری را شامل می‌شود.

دکتر مردانی در پایان خاطرنشان کرد یکی از نکات مهم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است و دست آلوده یکی از سریع‌ترین راه انتقال ویروس به بدن محسوب می‌شود. از این رو می‌بایست مردم از سفر خودداری کنند و برای استفاده از دستگیره‌های اتوبوس و دستگاه‌های کارتخوان از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش استفاده کنید. وی افزود با توجه به این که کروناویروس می‌تواند تا 2 ساعت روی لباس زنده بماند، توصیه می‌شود پیش از ورود به منزل حتما لباس خود را در یک کمد ویژه دور از سایر افراد خانواده خود قرار دهید.